کد خبر: ۳۹۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
ا توجه به اینکه در ابتدی مبحث ۱۳ ودر ویرایش‌های اولیه آن آمده بود این مقررات بر پایه IEC است و همچنین مرحوم موسسیان نیز در ابتدای کتاب راهنما، مهندسین را توصیه به مطالعه استاندرد‌های IEC کرده بودند باعث شده این نظریه در ذهن از ما شکل گیرد که مقررات ملی ما همان IEC است و اگر مشکلی هم وجود داشته ازهمین IEC است این موضوع باعث شده مقررات ملی ساختمان و بومی سازی این کتاب در سال‌های اخیر از یک سو، رنگ و لعابی به این سند ملی داده و از طرفی فاصله از منبع جهانی یعنی IEC باعث شده، رنگ پریدگی در صورت آن بیشتر از پیش رخ نمایی کند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، با توجه به اینکه در ابتدی مبحث ۱۳ ودر ویرایش‌های اولیه آن آمده بود این مقررات بر پایه IEC است و همچنین مرحوم موسسیان نیز در ابتدای کتاب راهنما، مهندسین را توصیه به مطالعه استاندرد‌های IEC کرده بودند باعث شده این نظریه در ذهن از ما شکل گیرد که مقررات ملی ما همان IEC است و اگر مشکلی هم وجود داشته ازهمین IEC است این موضوع باعث شده مقررات ملی ساختمان و بومی سازی این کتاب در سال‌های اخیر از یک سو، رنگ و لعابی به این سند ملی داده و از طرفی فاصله از منبع جهانی یعنی IEC باعث شده، رنگ پریدگی در صورت آن بیشتر از پیش رخ نمایی کند.

در کشور‌های پیشرفته صورت و فرم IEC تا آن اندازه در یک کتاب مرجع (مقررات ملی شان) به عنوان یک ایتم اهمیت داشته که کتابچه مقررات ملی خود را چنان چیدمان کرده اند که شماره یک بند در IEC دقیقا هم شماره همان بند در مقررات ملی شان گردیده است و زمانی که به بندی از مقرراتشان ارجاع می‌دهند دقیقا هم شماره IEC در می‌آید. (در مقررات ما با حفظ شماره ۱۳ در بند‌ها می‌توانستیم تا حدودی این موضوع را رعایت و دنبال کنیم) این موضوع بطور بارز در BS و NF و VDE و... مشهود است؛ و باز با توجه به آنکه در برخی موارد، IEC اجازه اعمال نظر کمیته ملی را داده است تقریبا در همان موارد، آن کشور‌ها بومی سازی را انجام داده اند، در هم ریختگی بند‌های مختلف IEC درمقررات ملی ایران تا آن اندازه است که در یک صفحه گاهی مطالب چند کتابچه مختلف IEC را می‌توان یافت.

کافی است کتاب را ورقی بزنیم در تعاریف که باید وفادار به ۶۰۳۶۴-part-۱ می‌بود. در صفحات اولیه بلافاصله وارد SELV و PELV و... و جزییات آن‌ها در استاندارد ۴-۴۱ می‌شود، اما به تعریف obstales و Barries و تفاوت آن‌ها که در اصول اساسی حفاظت IEC تعریف و تقسیم بندی می‌شوند نمی‌پردازد.

درادامه صفحه ۲۲ به یکباره نقبی بر استاندارد ۵-۵۳ زده وارد انواع سیم کشی SPD می‌شود وبعد در صفحه ۲۶ به ۴-۴۴ یعنی EMC و جزییات فواصلی آن می‌پردازد و مجدد صفحه ۳۱ به تعاریف part-۱ برمی گردد که نمونه‌ای از عدم وفاداری به ساختار IEC است وبنابراین در نگارش موجود نمی‌توان موضوع هم شماره شدن بند‌ها با IEC را به هیچ عنوان تصور کرد در صورتی که در ویراش‌های اولیه امکان این کار با نسخه‌های همان دوره IEC تقریبا امکان پذیر بود. از طرفی رویه IEC در مورد آوردن مطالب جدید نیزچنین است که آن‌ها در اولین نسخه معمولا مطلب را بصورت Annex می‌آورند و در ویرایش‌های بعد تکلیف جای مناسب و ادغام آن را دنبال می‌کند.

هر چند در این کتاب تصویر و طرحواره‌های بیشتری از IEC آمده و سعی شده دقیق کپی شود، اما چون شالوده و قالب مقررات ملی ما با IEC متفاوت شده بنظر می‌رسد در آینده، با نیت تشکیل IEC که "در دراز مدت همخوانی و مطابقت مقررات همه کشور‌ها با هم بوده" فاصله بیشتری پیدا کنیم. بومی سازی زمانی ارزش پیدا می‌کند که در ساختار IEC (به لحاظ قالب) حرکت می‌کردیم در غیر این صورت هر دوره از تجدید ویرایش مبحث یا مقررات ملی درهم ریختگی بند‌های IEC در مقررات ما بیشتر خواهد شد. شاهد این موضوع در مقایسه ویرایش اول با ویرایش دوم و سوم مشهود است. تصور کنیم به هر دلیل کمیته‌ی از IEC۶۰۳۶۴ قرار باشد در مورد میزان این همخوانی قضاوت کرده و نظر خود را اعلام کند در این صورت میزان تصاویر- تفاوت‌های موجود در بومی سازی ملاک نخواهد بود و از در هم ریختگی بند‌های ترجمه شده در جای جای مبحث هم، چیزی عایدشان نمی‌شود و ساختاراست که مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. با این مطلبی که نوشته شد این موضوع در ذهن متبادر می‌شود که چرا به این موضوع پرداخته شده، زیرا کتاب مقررت ملی ساختمان در کار نظارت و طراحی باید وسیله‌ای مفید برای مهندسین باشد، فقط همین، هر چند این حرف درستی است.

مطالب بالا بواسطه این موضوع به نوشتار در آمده تا فقط مشخص کند این نظر رایج که مقررات مبحث ۱۳ جدید IEC است را رد کند. هر چند درصفحه اول ویرایش جدید کتاب نیزهمین بر پایه IEC بودن حذف شده است و این IEC زدایی همان موضوع را در ذهن متبادر می‌سازد که همه مشکلات از IEC است. اما این سوال مطرح است که با اتکا به تجربه‌های خودمان در بومی سازی و ایجاد ساختارتا چه اندازه در مسیر درست پیش خواهیم رفت قضاوت در این مورد را آینده مشخص خواهد کرد. قطعا توقع متخصصین از مقررات ملی شان نسبت به سایر شاغلین حرفه بیشتر است و نوشتن این موارد نشان ازهمان توقع بالاست و نه چیز دیگر.

 

منبع: متخصصین برق

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار