کد خبر: ۳۹۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
در اوایل قرن بیستم، در روستای شورهارن در نیویورک آمریکا ساختمانی عجیب در حال ساختن بود. رئیس و مجری طرح این ساختمان مهندسی نابغه به نام نیکلا تسلا نام داشت. اون یک مهاجر صربستانی بود که به تابعیت ایالات متحده در آمده بود. او توانسته بود با جذب سرمایه‌ای به ارزش ۱۵۰ هزار دلار از جی‌پی مورگان اقدام به ساخت این برج کند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، در اوایل قرن بیستم، در روستای شورهارن در نیویورک آمریکا ساختمانی عجیب در حال ساختن بود. رئیس و مجری طرح این ساختمان مهندسی نابغه به نام نیکلا تسلا نام داشت. اون یک مهاجر صربستانی بود که به تابعیت ایالات متحده در آمده بود. او توانسته بود با جذب سرمایه‌ای به ارزش ۱۵۰ هزار دلار از جی‌پی مورگان اقدام به ساخت این برج کند. هدف اصلی تسلا ایجاد انرژی الکتریکی رایگان و مهم‌تر از آن انتقال بی‌سیم آن بود. این برج که بعد‌ها به برج تسلا و برج واردنکلیف مشهور شد، از قله‌ای سیم‌کشی شده به همراه ریشه‌ای فلزی تشکیل شده بود که تا عمق حدود ۹۰ متری در زمین قرار داشت.
همه چیز درباره برج تسلا (برج واردنکلیف)
نمایی از برج واردنکلیف در سال ۱۹۰۴

پیش‌تر از این بلند‌پروازی، تسلا توانسته بود با ارائه طرح جریان متناوبش به شهرت دست یابد. او با استفاده از این طرحش توانسته بود دنیا را متحول کند. اما طرح انتقال بی‌سیم جریان الکتریسیته به‌راستی رویایی فراتر از تصور بود.

در سال ۱۸۹۱، نیکولا تسلا سخنرانی برای اعضای موسسه مهندسان برق ایالات متحده در شهر نیویورک انجام داد. در این سخنرانی او نمایشی عجیب را نشان داد. در هر دست او یک حباب گازی قرار داشت که نسخه اولیه لامپ فلورسنت‌های مدرن امروزی محسوب می‌شود. حباب‌ها به هیچ سیمی متصل نبودند، با این وجود در طول سخنرانی روشن بودند. تسلا به حضار متعجب توضیح داد که برق از طریق ورقه‌هایی فلزی منتقل می‌شود که در صحنه قرار دارند. اما این انتقال از طریق هوا صورت می‌گرفت. او نحوه انتقال بی‌سیم را نیز برای فواصلی طولانی‌تر توضیح داد. همچون اغلب سخنرانی‌ها، مخاطبان تسلا کاملا مجذوب و البته گیج شده بودند.
همه چیز درباره برج تسلا (برج واردنکلیف)
نسخه امروزی لامپ فلوئورسنت

تسلا به آزمایشگاهش در کلرادو اسپرینگ بازگشت تا آزمایش‌هایش را برای عملی کردن انتقال بی‌سیم انرژی ادامه دهد. او آزمایش‌هایش را با این هدف ادامه داد که اولین رعد و برق که تا آن روز توسط انسان ساخته نشده بود را ایجاد کند. برای این منظور تسلا یک کره مسی را در ارتفاع ۱۴۲ فوتی در سقف آزمایشگاه خود، بالای یک دکل قرار داد. سیم‌کشی قابل توجه در برج از طریق یک سیم پیچ تسلا با ولتاژ بسیار بالا به آزمایشگاه متصل می‌شد. در شبِ آزمایش، آسمان با وصل شدن برق، با نور آبی به کلی روشن شد. او به دستیارش گفت: تا با بیشترین ظرفیت برج را برقدار کند.

همه چیز درباره برج تسلا (برج واردنکلیف)

نیکولا تسلا بیش از پیش مطمئن شد که امکان انتقال بی‌سیم برق وجود دارد. در حقیقت او اعتقاد داشت که می‌توان از زمین و آسمان به عنوان رسانای الکتریکی بهره برد. با این حال اندکی بعد رقیبش، گولیلمو مارکونی توانست اولین سیگنال را در فاصله چند مایلی مخابره کند. اما پیش از این اتفاق، تسلا حق امتیاز مخابره بی‌سیم را ثبت کرده بود؛ با این حال سرمایه‌گذاران طرح تسلا از پیشی گرفتن مارکونی دل‌سرد شده بودند. البته طرح تسلا بسیار پیچیده‌تر و البته گران‌تر از طرح مارکونی بود.

با وجود ارائه شدن سیستم مارکونی فرآیند ساخت برج تسلا نیز ادامه یافت. این در حالی بود که او بر این باور بود که کسی دیگر روی پروژه او سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. جریان برقرار شده توسط تسلا در حالت کلی به دو صورت بود. اولین شکل از انتقال انرژی به وسیله امواجی بود که در زیر پوسته زمین و در زیر دریا‌ها ایجاد می‌شد. گیرنده باید به شکل آنتنی باشد که بخشی از آن در زیر زمین قرار داشته باشد. این آنتن با دریافت بار‌های الکتریکی می‌توانست سیگنال مخابره شده را دریافت کند.

جالب است بدانید که با استفاده از این برج‌ها امکان انتقال اطلاعات نیز وجود داشت. در حقیقت این برج نسخه امروزی برج‌های مخابراتی و ایستگاه‌های رادیویی محسوب می‌شود. آزمایش‌های تسلا نشان داده بود که طرح او به خوبی می‌تواند انرژی الکتریکی را به‌صورت بی‌سیم منتقل کند. اما سقوط بازار در ابتدای قرن بیستم و افزایش قیمت مواد اولیه، پروژه را متوقف کرد. نهایتا در اواسط جنگ جهانی اول، برج به‌طور کلی تخریب شد. این اتفاق روحیه تسلا را بسیار تضعیف کرده و منجر به افسردگی او شد. در اوج جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۳ او در هتلی در نیویورک درگذشت و دست‌نوشته‌هایش به طرز مشکوکی ناپدید شدند؛ بنابراین جزئیات فنی آنچه که تسلا رویای عملی کردنش را داشت، به همراه خودش دفن شد.
همه چیز درباره برج تسلا (برج واردنکلیف)
آخرین تصویر تسلا در سال ۱۹۴۳
 
منبع: فرادرس
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
18
یه احترام نظامی میخواد این مرد ♥
پاسخ ها
مهدی
| Germany
برادر همچین نوشته بودی
همه چیز در مورد برج تسلا
با عقلاقه شروع به خوندن کردم بفمم چطور کار میکنه
شما که تاریخ نوشتی بجای کارکرد برج تسلا!!!
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
8
خوب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
10
نابغه
امیر عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
19
ای کاش این مرد کمی بیشتر زنده مبماند وحمایت مالی ازش میشد با علم این مرد حداقل میشد ما یک قرن در علم پیشرفته تر بودیم روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
1
13
بزرگ ترین نابغه
فریماه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
10
به نظرم اگر چند سال بیشتر زنده میموند الان ما یک قرن از نظر علمی جلو بودیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of)
همین الانشم بخاطر تسلا هست که اینقدر دنیا پیشرفت کرده .چیزی بیشتر از 100 سال پیشرفت به نسبت این که اگه تسلا نبود
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
6
دمش گرم اگه این پروژه به موفقیت انجام میشد میتونست جهان بدون سیم باشد
الان فقط میشه تسلا رو تو کلش یافت
رضااکرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
1
8
درود بر این مرد عالم و بی مدعا .
اگر او بود و اگر شبه دانشمندانی مثل ادیسون در پی مخالفت و کارشکنی در برابر اون دست نزده بودن الان ما در یه دنیای کاملا متفاوت زندگی میکردیم.
میدونید یکی از اختراعات اون استفاده از انرژی کاینات بود یعنی بدون استفاده از هیچ ماده ای مثل نفت یا نور یاسد ابی میتونست برق درست کنه ولی حرص و طمع ادم شارلاتانی بنام ادیسون که میخواست تسلا این اختراع رو به اون بده تا اون به اسم خودش ثبت کنه باعث ثبت نشدن این اختراع شد.جدا لعنت به ادیسون ابله.
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of)
نه داداش اینجوریام نیس. خب اولین نفری که برق رو کشف کرد خوده ادیسون بود دیگه.همشون زحمات بسیار زیادی کشیدن برای پیشرفت علم و صنعت. ولی خب شیطان همه جا حاضره و خودخواهی های بعضیاشون، زندگی رو کنی سختتر از 100 سال بعد کردن
علی وسکرم
| Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیزی که درپاسخ به این بنده خدا گفتی ادیسن برق رو کشف کرد
باید خدمتت بگم که با اسناد و مدارک معتبر ثبت شده قبل از اینکه ادیسون ادعا بگنه برق رو کشف ‌کرده تسلا برق رو کشفکرده و حتی تی ازمایشگاهش لامپ داشته
Smm
|
Netherlands
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
3
6
لعنت بر ادیسون
پاسخ ها
ghazal
| Iran (Islamic Republic of)
این مرد نابغس چطوری این کارو کرده؟الان داشتم فیلمی درمورد نیکولا تسلا می دیدم کنجاو شدم و اومد سرچ کردم و بعد اینا رو خوندم بعد چقد شگفت زده شدم
کیارنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
0
تسلا متنی بود که دنیا نتونست بخونش
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار