کد خبر: ۳۹۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
 رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از دو چالش جدید در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و عنوان کرد که وزارت نیرو افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق را عطف بماسبق نمی‌داند. ضمن آنکه، این وزارتخانه در نظر دارد از سیاست خرید تضمینی به سمت برگزاری مناقصه پیش برود.

به گزارش برق نیوز، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، سیاست‌های وزارت نیرو را در راستای جلب سرمایه‌گذاری و توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خوانده و از سیاست افزایش نرخ خرید تضمینی که توسط وزارت نیرو اجرا شده استقبال کرده است.  حمیدرضا صالحی از دو چالش جدید در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و عنوان کرد که وزارت نیرو افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق را عطف بماسبق نمی‌داند. ضمن آنکه، این وزارتخانه در نظر دارد از سیاست خرید تضمینی به سمت برگزاری مناقصه پیش برود. او گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور طی یک دهه اخیر مرهون ثبات سیاست‌هایی بوده است که از سوی وزارت نیرو اعمال شد.

این سیاست‌ها، منجر به رشد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این صنعت شده و ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور افزایش پیدا کرد. صالحی در ادامه به چالش اخیر سرمایه‌گذاران در این حوزه اشاره کرد و گفت: به‌رغم افزایش قیمت ارز در سال۱۳۹۷، نرخ خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر متناسب با این افزایش، مورد تجدیدنظر قرار نگرفت؛ به هر حال افزایش نرخ ارز، برگشت سرمایه و مطالعات اقتصادی پروژه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ در نهایت  وزارت نیرو با افزایش۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی این انرژی‌ها موافقت کرد و بازنگری وزارت نیرو در قیمت‌ها نشان‌دهنده آن است که حاکمیت همچنان خواهان توسعه این صنعت است.
 
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران ادامه داد: اخیرا شاهد این هستیم که تغییراتی در تصمیم اخیر وزارت نیرو اعمال شده و این تغییرات نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است؛ نخست اینکه وزارت نیرو، افزایش۳۰ درصدی قیمت‌ها را عطف بماسبق ندانسته است؛ درحالی‌که برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری لازم است، نرخ‌های جدید عطف بماسبق شود.

مساله دیگر این است که ظاهرا وزارت نیرو قصد دارد در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر از خرید تضمینی به سمت برگزاری مناقصه پیش برود؛ برگزاری مناقصه در برخی از کشور‌ها نظیر امارات، ابوظبی و عربستان مرسوم است. اما بسیاری از کشور‌های اروپایی که پیشرفت‌های بسیار گسترده‌ای در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌اند، روش خرید تضمینی را در پیش گرفته‌اند. چرا که خرید تضمینی جذابیت‌هایی دارد که سرعت پیشرفت در این حوزه را افزایش می‌دهد.
 
صالحی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود وزارت نیرو در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا در زمان اصلاح آن‌ها از بخش‌خصوصی نیز نظرخواهی کند، افزود: به هر روی، دولت باید امنیت سرمایه‌گذاری در این صنعت را ارتقا دهد تا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق از یک درصد فراتر برود. باید به این نکته توجه داشت که پیشرفت‌ها در جهان بسیار چشمگیر است و برخی کشور‌ها نظیر آلمان با وجود دسترسی اندک به آفتاب، سهم خود را در تولید این انرژی به بیش از ۲۵ درصد رسانده‌اند.
 
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار