کد خبر: ۳۹۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
در این مقاله انواع سنسور‌ها از قبیل سنسور‌های تشخیص موقعیت مجاورتی، مجاورتی مغناطیسی، مجاورتی القایی، مجاورتی خازنی، مجاورتی نوری، مجاورتی نوری با کابل فیبر نوری، مجاورتی اولتراسونیک و دیجیتال تشخیص موقعیت الکترو مکانیکی و کاربرد آن‌ها در برق صنعتی معرفی می‌شوند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، انواع سنسور‌ها و کاربرد آن‌ها در برق صنعتی عبارت اند از :

 سنسور تشخیص موقعیت مجاورتی.

این سنسور تشخیص می‌دهد شیئی جلو آن وجود دارد یا نه و این کار را بدون تماس مستقیم برای ما انجام می‌دهد، سنسور‌های با تماس فیزیکی از قبیل لیمیت سوئیچ‌ها اغلب برای محدود کرد حرکت به کار برده میشوند.

 سنسور مجاورتی مغناطیسی

این نوع سنسور به میدان الکترو مغناطیسی اعم از الکتریکی یا دائمی عکس العمل نشان می‌دهد، و اگر مثلاً آهن ربا جلو آن قرا دهیم عمل خواهد کرد و این سنسور جهت نمایش عملکرد خود، یک led هم روی آن نصب است.
از سنسور‌های مغناطیسی اغلب در پروژه‌های نیوماتیکی استفاده می‌شود.

سنسور مجاورتی القایی.

این سنسور در مقابل اجسام رسانا از خود عملکرد نشان می‌دهد و هر فلز رسانایی را جلو آن قرار دهیم، سنسور در خروجی یک پالس می‌دهد
این حسگر نیز روی خود یک LED جهت نمایش عملکرد دارد.

 سنسور مجاورتی خازنی.

با حسگر مجاورتی خازنی می‌توان همه اجسام فلزی و غیر فلزی را تشخیص داد، این سنسور یکی از پرکاربرد‌ترین سنسور‌ها است و فقط یک محدودیت دارد و آن هم این است که این سنسور حد اکثر می‌تواند تا فاصله ۶۰ میلی متری عمل کند و به این فاصله، مسافت کلید زنی می‌گویند.

سنسور مجاورتی نوری.

این سنسور به منظور ردیابی از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کند و به این منظور از نور مادرون قرمز یا قرمز استفاده می‌کند، این سنسور‌ها دارای طول عمر بالایی می‌باشند، از مزیت‌های این سنسور محکم بودن آن، برد وسیع و موقعیت یاب دقیق است و معایب آن هم عدم تشخیص اجسام شفاف هست.

سنسور مجاورتی نوری با کابل فیبر نوری.

همانند سنسور نوری که در بالا توضیح داده ایم هست، ولی با این تفاوت که دو سر سنسور به وسیله کابل فیبر نوری به بدنه سنسور متصل میشود و معمولا جا‌هایی استفاده می‌شود که فضای کافی برای گذاشتن سنسور نوری نیست.

 سنسور مجاورتی اولتراسونیک.

این نوع سنسور اساس کار آن امواج صوتی است و براساس ایجاد صوت فعال یا غیر فعال می‌شود، اساس کار این سنسور هوا است و این سنسور زمان رفت و برگشت صدا که توسط هوا انتقال پیدا می‌کند را محاسبه و اندازه گیری می‌کند.

 سنسور دیجیتال تشخیص موقعیت الکترو مکانیکی.

همانطور که از نام این سنسور مشخص است، این سنسور از دو نیروی مکانیکی و الکتریکی استفاده می‌کند، نیروی مکانیکی جهت تشخیص موقعیت و نیروی الکتریکی جهت ایجاد فرمان جهت عکس العمل دستگاه، این سنسور همان میکرو سوئیچ‌ها یا لیمیت سوئیچ‌ها است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار