کد خبر: ۳۹۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸
تابش سنج خورشیدی، پیرانومتر، آفتاب سنج یا توان سنج خورشیدی وسیله‌ای است که توسط آن میزان تابش انرژی خورشید بر حسب وات بر متر اندازه گیری می‌شود. دو نوع تابش سنج یا پیرانومتر وجود دارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،
پیرانومتر چیست؟
تابش سنج خورشیدی (Pyranometer) چیست؟

تابش سنج خورشیدی، پیرانومتر، آفتاب سنج یا توان سنج خورشیدی وسیله‌ای است که توسط آن میزان تابش انرژی خورشید بر حسب وات بر متر اندازه گیری می‌شود. دو نوع تابش سنج یا پیرانومتر وجود دارد

تابش سنج گرمایشی (thermopile pyanometer):

تابش سنج گرمایشی بر اساس میزان گرمایش تولید شده از نور خورشید دریافتی یک سیگنال الکتریکی (یمعمولاً ک ولتاژ کم در حد میکروولت) تولید می‌کند این سیگنال با نسبت خاصی که سازنده اعلام می‌‌کند به واحد وات بر متر مربع تبدیل می‌گردد.

تابش سنج سلول سیلیکونی (silicon cell pyranometer):

تابش سنج سلول سیلیکونی تشکیل شده از یک سلول خورشیدی بسیار حساس که بر اساس میزان تابش یک سیگنال ولتاژی تولید می‌کند. این سیگنال نیز بر اساس نسبتی که سازنده اعلام می‌کند به وات بر متر مربع تبدیل می‌شود.

تفاوت بین تابش سنج سلول سیلیکونی و گرمایشی:

بزرگترین تفاوت این دو تابش سنج در طیف اندازه‌گیری آن‌ها می‌باشد. تابش سنج حرارتی دارای طیف اندازه گیری وسیعی است و می‌تواند از طیف‌های بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ نانومتر را اندازه‌گیری کند. اما تابش سنج سلول سیلیکونی بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر را اندازه گیری می‌کند و همچنین حساسیت سنجش کامل طیف نور مرئی و برخی از موج‌های الکترومغناطیسی را ندارد. شکل زیر نشان دهنده‌ی این موضوع می‌باشد.

پیرانومتر چیست؟
 
منبع: مهرانرژی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار