کد خبر: ۳۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸
بیوگاز نیز مانند تمام این منابع مزیت‌ها و معایبی دارد که با هم در ادامه به بررسی این مزیت‌ها و معایب پرداخته می شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، همه منابع انرژی تعدادی مزایا و معایب دارند. بیوگاز نیز مانند تمام این منابع مزیت‌ها و معایبی دارد که با هم در ادامه به بررسی این مزیت‌ها و معایب می‌پردازیم:
 
انرژی بیوگاز چه مزایایی و معایبی دارد؟
مزایا:

۱- تجدید پذیر بودن:
همانطور که می‌دانیم بیوگاز یکی از منابع انرژی تجدید پذیر است. بدلیل اینکه بیوگاز از باقیمانده زباله و فضولات تولید می‌شود پس ما زمانی نمی‌توانیم از بیوگاز استفاده کنیم که هیچ زباله و فضولاتی نداشته باشیم که تقریباً غیر ممکن است.
۲- دوستدار محیط زیست:
بیوگاز یکی از منابع انرژی است که محیط زیست را آلوده نمی‌کند. برای تولید بیوگاز نیاز به اکسیژن نیست و این بدین معنی است که هوای ما پاک‌تر باقی می‌ماند و در اثر استفاده از بیوگاز سوخت‌های فسیلی کمتری استفاده می‌شود که ان هم به نوبه‌ی خود به کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند.
۳- کاهش زباله‌ها:
با توجه به اینکه سیستم بیوگاز از زباله‌های طبیعی می‌تواند تغذیه کند می‌توان گفت که اگر در هر شهری شهرداری‌ها یک سیستم بیوگاز برای زباله‌های طبیعی داشته باشند و برای زباله‌های دیگر سیستم بازیافت خوب داشته باشند تقریباً میزان زباله‌ها برای دفن کردن به زیر ۲۰ درصد می‌رسد.
۴- انرژی ارزان:
بدلیل ارزان بودن مواد اولیه برای تولید بیوگاز می‌توان گفت بیوگاز یک انرژی پاک و ارزان است.
امروزه این صنعت در حال پیشرفت برای ساخت سیستم‌هایی است که علاوه بر اینکه گاز را بهتر دریافت کند، ارزان نیز باشد.
۵- اشتغال زایی:
با توجه به اینکه سیستم بیوگاز نیاز به اپراتور دارد می‌توان گفت یکی از مزیت‌های این سیستم اشتغال زایی است و، چون این اشتغال زایی بیشتر برای روستاها، مزارع و حاشیه شهرهاست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۶- کاربرد چند گانه:
با توجه به نام بیوگاز می‌دانیم که خروجی این سیستم گاز طبیعی (CNG) است و ما می‌توانیم از این گاز برای تولید گرما، تولید برق، استفاده بعنوان سوخت خودرو‌ها و … استفاده کنیم. این را می‌توان یک مزیت بزرگ برای این سیستم‌ها بشمار آورد.
۷- ساخت متنوع:
سیستم‌های بیوگاز را می‌توان در اندازه‌های متنوع ساخت. یعنی می‌توان سیستم بیوگاز را برای یک خانه ساخت و یا اینکه سیستم بیوگاز را برای یک کارخانه بزرگ طراحی کرد.
۸- کاهش گاز‌های گلخانه‌ای:
سیستم بیوگاز می‌تواند باعث کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شود. زیرا اگر ما گاز تولید شده از زباله‌ها و فضولات را جمع آوری نکنیم این گاز وارد محیط زیست می‌شود و خود عامل آلودگی محیط زیست است.
۹- صرفه جویی در هزینه‌ها:
این قسمت بیشتر مورد توجه دامداران و مزرعه داران است، زیرا آن‌ها میزان زیادی از سوخت بیوگاز را در اختیار دارند و می‌توانند با استفاده از این سوخت عظیم انرژی مورد نیاز مزرعه و دامداری خود را تامین کنند.
۱۰- کود خروجی غنی:
با توجه به اینکه فضولات و زباله های‌تر در مدت چند هفته تجزیه شده و تمام تخم علف‌های حرز و آفات ان‌ها از بین رفته است یک کود عالی برای محصولات کشاورزی بوجود آمده است که می‌توان آن را هم بفروش رساند.

معایب:

۱- پیشرفت تکنولوژی کم:
باید توجه داشت که سیستم بیوگاز یک سیستم جدید است و پیشرفت تکنولوژی هنوز در این صنعت زیاد نیست و راندمان سیستم‌های بیوگاز زیاد بالا نیست.
۲- عدم امکان نصب در همه جا:
این بدین معنی است که سیستم بیوگاز بدلیل استفاده از زباله‌ها و فضولات قابل استفاده در محیط‌های شهری نیست.
۳- وجود ناخالصی:
وجود ناخالصی‌هایی از قبیل بخار آب و دی اکسید کربن یکی از مشکلات سیستم بیوگاز است، ولی این مشکل روز به روز با پیشرفت تکنولوژی‌های بیوگاز در حال حل شدن است.
۴- خطر آتش سوزی:
همانطور که اشاره کردیم خروجی سیستم بیوگاز، گاز طبیعی است و این بدین معنی است که باید ملاحضات لازم را برای استفاده از این سیستم‌ها پیش بینی کرد.

منبع: مهر انرژی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یاشار بوم راشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
1
0
کسانی که مایلند در باره بیوگاز بیشتر بدانند می توانند به سایت زیر رجوع نمایند
مدیر پایگاه امکان ارسال تبلیغات نیست
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار