کد خبر: ۳۹۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸
نشست تیم دولتی وزارت نیرو و صنعت برق با بخش خصوصی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد. وزیر نیرو تاکید کرد: باید در پی تغییر پارادایم های فعلی بخش برق باشیم و شعار امسال صنعت برق سنکرون کردن بخش خصوصی و دولتی صنعت برق معرفی کرد. در این نشست نمایندگان تشکلهای صنفی صنعت برق مشکلات و چالشهای حوزه های مختلف را بیان کردند.

به گزارش برق نیوز،بخشی رئیس سندیکای صنعت برق در ابتدای نشست وزیر نیرو با بخش خصوصی گفت: نگاهمان را به ساختار صنعت برق باید عوض کنیم چراکه برق صرفا یک خدمت نیست و یک کالاست. اگر برق کالایی است که تعریف خودش را برای عرضه و تقاضا دارد باید بعنوان یک کسب و کار که قوانین بازار بر آن حاکم است توجه جدی به آن شود.

وی بیان داشت: پارسال شعار ما ایجاد انسجام ملی برای صنعت برق بود و جلسات مشترک زیادی برگزار شد، ولی امسال تاکید داریم که به کسب و کار صنعت برق توجه شود. رکود در صنعت برق بخش خصوصی این صنعت را دچار مشکلات زیادی کرده است.

در ادامه نشست محمدعلی وحدتی رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به مدیریت دکتر محمداحمدیان و بیان این نکته که ایشان عمری با ادب و شرافت کار کرد اظهار داشت: در افرایش ظرفیت سالانه نیروگاه‌های جدید از سال ۹۲ به بعد کاهش قابل توجهی داشته ایم و عدم احداث نیروگاه‌های جدید افتخار نیست چراکه باید به مرور زمان جایگزین نیروگاه‌های فرسوده گردند. نبود نهاد تنظیم گر بازار برق موجب شده تا تفاوت و تبعیض زیادی بین نیروگاه‌های دولتی با نیروگاه‌های خصوصی انجام گیرد.

وی تاکید کرد: عدم اصلاح نرخ خرید برق نیروگاه‌های حرارتی از سال ۹۴ تاکنون موجب شده تا بین تمامی صنایع در کشور، صنعت برق با کمترین استقبال سرمایه گذاری روبه رو باشد و به جایی رسیده ایم که کمتر کسی حاضر است در این عرصه سرمایه گذاری کند. هرجا بخش دولتی و خصوصی با هم رقابت می‌کنند باید نهاد مستقلی برای رگلاتوری ایجاد شود که الان اینطور نیست.

اسدی معاون پژوهشی سندیکای صنعت برق نیز با ارائه پاورپوینتی بیان داشت: دارای چالش شدید سرمایه گذاری در صنعت برق هستیم. در سال ۹۶ از بودجه پیش بینی شده صنعت برق فقط ۳۳ درصد تامین شد و بقیه از شرکت‌های تابعه و بودجه عمومی و... تامین گردید. نظام مالی وزارت نیرو باید به نظام مشارکتی تغییر کند که حداقل می‌تواند دو برابر نظام فعلی سرمایه گذاری شود. اقتصاد ایران در شرایط موجود امکان اصلاح قیمت‌ها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید در مدل‌های مالی نوآوری شود و بیزینس مدل کسب و کار‌های صنعت برق جدید تعریف شود. بعد از گذر از دوران اولیه در دهه ۷۰و ۶۰ که وابستگی کامل به بودجه عمومی داشتیم در دهه ۸۰ تامین مالی مشارکتی عمومی-خصوصی تعریف شد که نتوانست به صورت کامل و درست اجرا شود.

ترکاشوند رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی بیان داشت:صنعت تجدیدپذیر توانست در مدت کمی نزدیک به ۸۰۰ مگاوات نیروگاه اجرا نماید که همان ابتدا به دلیل عدم پرداخت به موقع درآمد‌ها از سوی دولت دچار چالش شدیم. با افزایش نرخ ارز و شرایط حاکم بر کشور سرمایه گذاری‌ها الان متوقف شده و دلیل این توقف‌ها باید بررسی شود و به نظر ما نرخ تعدیل بر اساس فرمولی که خود وزیرابلاغ کرده باید رعایت شود و خواهان پایبندی دولت به مفاد قرارداد هستیم.

بجز نمایندگان تشکلهای صنفی، معماریان مدیرعامل آریاترانسفو اجازه صحبت یافت و گفت: شرایط جنگ اقتصادی شرایط خاصی می‌خواهد. محیط فضای دولتی صنعت برق ما انحصاردوست است و از وزیر و توانیر می‌خواهیم برای سالم سازی فضای کسب و کار شرایط مناقصه‌ها را شفاف کرده و درست اجرا نمایند.

بعد از صحبت‌های بخش خصوصی، حائری معاون وزیر نیرو بعنوان اولین نفر از بخش دولتی گفت: داریم کاری می‌کنیم از محل boo و bot امکان حضور بخش خصوصی در توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع را فراهم کنیم. هیئت جدید تنظیم بازار برق با نگاه افزایش قیمت خرید برق نیروگاه‌های حرارتی تشکیل شده است و با اینکه منابع وزارت نیرو محدود است، ولی داریم تلاش میکنیم به این مهم برسیم.

طرزطلب مدیرعامل مادرتخصصی برق حرارتی نیز در ادامه بیان داشت: از محل صادرات برق تلاش داریم به تعهدات خودمان در بازپرداخت بدهی‌ها بپردازیم. در حوزه تولید نیروی برق حرارتی قیمت‌ها جدید شده و افزایش یافته و تولیدکنندگانی که مشکلات بانکی دارند با همکاری ما و بخش خصوصی مورد به مورد در حال حل شدن است. شرایط تامین مالی در دولت سخت است و ما بعنوان تولیدکنندگان بخش دولتی هیچ تبعیضی با بخش خصوصی نداریم و ما هم تاکید داریم که قیمت خرید فعلی برق تکاپوی هزینه‌ها را نمی‌دهد.

سپس صادق زاده رئیس ساتبا توضیح داد: با اینکه از نظر مقیاس، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بزرگ نیست، ولی از نظر شتاب رشد خیلی بزرگ بوده است و این اتفاق با حضور بخش خصوصی انجام شده است. نتیجه حاصل از نرخ ارز ابلاغی بانک مرکزی در حال تعیین تکلیف شدن و اصلاح شدن به نفع بخش خصوصی است. چهارشنبه گذشته با حضور وزیر نیرو و معاون برنامه ریزی وزیر، سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر از منابع عوارض قبوض برق به ۷۰ درصد افزایش یافت.
وی بیان داشت: ماده ۲۸ قانون الحاق ما را مجبور به پیروی از دستورات و نرخ‌های رسمی می‌کند. مشکلی که در نرخ تعدیل اتفاق افتاده و باید بر اساس نرخ رسمی ارز تعیین شود با همکاری وزیر در حال برطرف شدن است. برای سال ۹۶ و ماقبل هرکیلووات ساعت ۱۰۰۰ تومان الان پرداخت می‌شود و اگر بخواهیم بر اساس نرخ تسعیر ارز واقعی این نرخ واقعی شود باید به حدودا ۲۰۰۰ تومان برسد که ضمن حمایت ساتبا از این اقدام باید درنظر داشت که بودجه کافی برای تامین این نظر نیست. در حین صحبت‌های صادق زاده یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی اعلام کرد که این هزار تومان درست نیست و گفت که تاکنون چنین پولی را دریافت نکرده است.

امیری خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی محلس شورای اسلامی گفت: باید مابه التفاوت نرخ تکلیفی و واقعی را دولت دهد و هرجا دولت می‌خواهد که تخفیفی دهد باید بار آن به دوش خود دولت باشد نه صنعت برق. بند ق هم می‌تواند ارتباط خوبی بین نفت و نیرو برقرار کند و در بخش تجدیدپذید‌ها در مجلس خیلی تلاش کردیم که ظرفیت تجدیدپذیر‌ها افزایش یابد.


در مجلس تلاش کردیم در ماده ۴۳ و بحث قوانین مالیاتی تصمیم داریم ۲۵ درصد مالیات قبوض برق به این بخش تخصیص یابد.

در انتها رضا اردکانیان وزیر نیرو به صحبت پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال با توجه به همه تحریم‌هایی که داشتیم آبرمندانه برگزار شده است. امروز اولین روز سال سوم شروع کاری بنده است. ما در تابستان گذشته از حیث مدیریت مصرف و همم از حیث تولید شرایط خوبی داشتیم و امیدواریم در سال پیش رو همکاری بخش خصوصی و دولتی بیشتر شود و از هم فهمی مشترکی که ایجاد شود بتوانیم شرایط بهتری در صنعت برق داشته باشیم. اقتصاد صنعت برق جز با یک مشارکت و همکاری همه جانبه حل نمی‌شود. از گروه کثیر بخش دولتی و خصوصی می‌خواهیم مشارکت کنند تا پارادیم ذهنی فعلی در خصوص صنعت برق عوض شود و باید کاری کرد تا تلقی جامعه اصلاح شود.

وی در پایان ضمن درخواست از بخش خصوصی برای ارائه پیشنهاد و راهکار اظهار داشت:شعار امسال ما برای صنعت برق سنکرون کردن بخش خصوصی و دولتی است و ژنراتور‌های هر دوبخش باید باهم بتوانند بار فعلی را پاسخ دهند.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
0
0
وقتي حرف هاي اقاي حايري را مي خواندم ناخوداگاه هم خوشحال شدم و هم تاسف خوردم چون دقيقا همين حرف هاي حايري را حدود چهار سال پيش يك نفر در شركت مي زد و حتي سعي كرد مدير عامل را متقاعد كند حداقل يك پروژه را در قالب boo يا bot به مناقصه بگذارد و يا اينكه اين طرح را به توانير پيشنهاد بدهد ولي متاسفانه بدليل كوته فكري و عدم شناخت مناسبات مالي تامين منابع اين طرح فراموش شد. اينكه اين طرح بعد از چهار سال از زبان معاون وزير گفته ميشود نشان از اين دارد كه صنعت برق انديشمنداني دارد كه بينش و توان اينده نگري انها حداقل چهار سال جلوتر از معاون وزير است . متاسفانه ما هميشه زمان را قرباني ناشايستگي و نافهمي كرده ايم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
آقای حائری: هیئت جدید تنظیم بازار برق با نگاه افزایش قیمت خرید برق نیروگاه‌های حرارتی تشکیل شده است .... گل بود به سبزه نیز آراسته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
چه کلمات بی ربطی. سنکرون کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
ما شا الله به مهندس وحدتی
حرف های خیلی شجاعانه ای زده!
نشون میده هنوز هم عده ای شریف تو صنعت نفس میکشن که جرأت دارن بگن پادشاه لخته!
Shayan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
با سلام من متوجه نمی شوم که آقای وزیر و معاونشان با چه رویی صحبت از مشارکت و حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری در صنعت برق می کنند . آقایان دولت بعلت بی توجهی و عدم اجرای تعهدات قراردادی خود با شرکت خصوصی تمامی تولید کنندگان برق خصوصی را به خاک سیاه نشاند . سرمایه گذاری که بماند همین الان هزینه لوازم یدکی نیروگاه ها بعلت افزایش قیمت ارز حداقل چهار برابر شده است ولی دولت خود را به کوچه علی چپ زده و قیمت برق را حتی دوباره هم نکرده است .افزایش قیمت ارز از اواخر سال ۹۶ شروع گردید . همین آقای وزیر تا اوایل ۹۸ همه نیروگاه های بخش خصوصی را به امان خدا رها کرده وانگار هیچ اتفاقی نیفتاده و همچنان با نرخ سال ۹۵ بهای برق را پرداخت می کرد . ایکاش همین پرداخت هم بموقع انجام می شد .باه همین پرداخت ها با تاخیر چندین ماهه انجام می شد .
نیما
|
United States of America
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
سلام
وزارت نیرو از وزیرش گرفته تا مدیرعامل ها و مدیران سطح پایین همشون یه مشت آدم دیکتاتور، خودخواه و بخیلی هستن که جز به منافع خودشون و پله کردن دیگران برای رسیدن به قدرت به هیچ چیز دیگه فکر نمیکنن و ....
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار