کد خبر: ۳۹۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸
تفاوت اصلی بین توان اکتیو و راکتیو در این است که توان اکتیو در واقع توان حقیقی یا واقعی است که در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که توان راکتیو بین بار و منبع رفت و برگشت می‌کند و از نظر تئوری کاربردی ندارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،تفاوت اصلی بین توان اکتیو و راکتیو در این است که توان اکتیو در واقع توان حقیقی یا واقعی است که در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که توان راکتیو بین بار و منبع رفت و برگشت می‌کند و از نظر تئوری کاربردی ندارد. مثلث توان که در زیر آمده ارتباط بین توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری را نشان می‌دهد. تمام این توان‌ها در مدارات AC به وجود می‌آیند که در آن‌ها جریان نسبت به ولتاژ پیش‌فاز یا پس‌فاز است یعنی اختلاف فاز (زاویه فاز Φ) بین ولتاژ و جریان وجود دارد.
مقایسه بین توان اکتیو و راکتیو
مثلث توان

توان اکتیو چیست؟

توانی که به صورت واقعی برای کار‌های مفید در مدارات AC یا DC مورد استفاده یا مصرف قرار می‌گیرد، توان اکتیو نامیده می‌شود. این توان، توان درست، حقیقی، مفید یا توان وات کامل نیز نامیده و با P نشان داده می‌شود و واحد آن وات (W)، کیلووات (kW) و مگاوات (MW) می‌باشد. مقدار متوسط توان اکتیو را می‌توان با استفاده از فرمول‌های زیر محاسبه نمود.

فرمول‌های توان اکتیو:

P = V x I…
(DC مدار)
P = V x I xCosθ … (تکفاز AC مدار)
P = √۳ x VL xIL x Cosθ … (سه فاز AC مدار)
kW = √ (kVA^۲ – kVAR^۲)

توان راکتیو چیست؟

توانی که بین منبع و بار در مدار حرکت می‌کند و بازمی‌گردد توان راکتیو نامیده می‌شود. این توان، توان غیرمفید یا توان بی وات نیز نامیده می‌شود و با Q نشان داده می‌شود و بر حسب وار (ولت آمپر راکتیو)، کیلووار (kVAR) و مگاوار (MVAR) بیان می‌گردد.

توان راکتیو نیز مفید است بدان معنا که به تولید میدان الکتریکی و مغناطیسی کمک می‌کند و در مدار ذخیره و توسط ترانسفورماتور و موتور‌های القایی و ... تخلیه می‌گردد.

فرمول‌های توان راکتیو

Q = V x I x Sinθ
VAR = √ (VA۲ – P۲)
kVAR = √ (kVA۲ – kW۲)
توان راکتیو = √ توان ظاهری^ ۲ – توان حقیقی^ ۲)

مقایسه بین توان اکتیو و راکتیو

در جدول زیر تفاوت‌های اصلی توان اکتیو و راکتیو آورده شده است.
مقایسه بین توان اکتیو و راکتیو
 
منبع: ماه صنعت
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار