کد خبر: ۳۹۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸
در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با متوسط راندمان ۳۲ درصد فعالیت می‌کنند که با احداث ۷۵۰۰ مگاوات بخش بخار و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، راندمان نهایی این واحد‌ها به حدود ۴۵ درصد و متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش برق نیوز، سال گذشته بیش از ۹۲ درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی صورت گرفت و حدود ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق حرارتی تولید شده است. کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های جهان ۶۶۲۸ گیگاوات است و نیروگاه‌های حرارتی در این زمینه با ظرفیتی به میزان ۴۰۰۰ گیگاوات ساعت سهمی معادل ۶۱ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

در ایران نیز نیروگاه‌های حرارتی با بیش از ۶۶ هزار مگاوات حدود ۸۰ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند که از میزان حدود ۲۳ درصد مربوط به نیروگاه‌های بخار، حدود ۳۷.۸ درصد نیروگاه‌های گازی و حدود ۳۸.۴ درصد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هستند. راندمان نیروگاه‌های بخار ۳۷ درصد، راندمان نیروگاه‌های گازی بین ۳۰ تا ۳۳ درصد و راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ۴۴ تا ۴۵ درصد است.

بررسی راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور

اما در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با متوسط راندمان ۳۲ درصد فعالیت می‌کنند. با احداث ۷۵۰۰ مگاوات بخش بخار و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، راندمان نهایی این واحد‌ها به حدود ۴۵ درصد و متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به عدم نیاز واحد‌های بخار سیکل ترکیبی به مصرف سوخت اضافی، احداث این واحد‌ها سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز به همراه خواهد داشت.
 
بررسی قدمت و راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران
 

بررسی قدمت نیروگاه‌های حرارتی کشور

طبق اعلام وزارت نیرو، به طور متوسط عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی ۳۰ سال بوده و هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه سیکل ترکیبی حدود ۶۰۰ یورو است. هم اکنون ۴۲ هزار و ۷۲۹ مگاوات نیروگاه حرارتی با عمر کم‌تر از ۲۰ سال، ۲۰ هزار و ۹۶ مگاوات با عمر بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۳۴۶۶ مگاوات نیروگاه با عمر بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد.
 
بررسی قدمت و راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران
 
منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یداله پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
0
با سلام
در مورد نمودار متوسط راندمان: 1- امارات صحیح است نه عمارات 2- این توضیح باید اضافه شود که کشورهای اروپایی عمدتا تولید برق خود را معطوف به نیروگاههای برق آبی و تجدیدپذیر کرده اند و نیروگاههای حرارتی را توسعه نداده اند برای همین راندمان آنها کمتر اعلام شده است. کمتر کشوری مثل ایران گاز رایگان دارد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار