کد خبر: ۳۹۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸
اگرچه اعتقاد بر این است که استفاده از میله‌های صاعقه گیر در حدود سال ۱۷۵۰ میلادی توسط بنجامین فرانکلین معرفی گردید، ولی شواهدی در استفاده از روش‌های مشابه جهت حفاظت ساختمان‌ها در مقابل صاعقه در سراسر جهان در سال‌های قبل از آن نیز وجود دارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، اگرچه اعتقاد بر این است که استفاده از میله‌های صاعقه گیر در حدود سال ۱۷۵۰ میلادی توسط بنجامین فرانکلین معرفی گردید، ولی شواهدی در استفاده از روش‌های مشابه جهت حفاظت ساختمان‌ها در مقابل صاعقه در سراسر جهان در سال‌های قبل از آن نیز وجود دارد.

در گذشته تکیه بر استفاده از میله‌های صاعقه گیر نوک تیز جهت حفاظت ساختمان‌ها بود لیکن تحقیقات و آزمایشات اخیر نشان می‌دهد میله‌های صاعقه گیر با نوک گرد موثرتر هستند. در آزمایشات میدانی آقای Moore میله‌های صاعقه گیر با نوک تیز و نوک گرد با ارتفاع‌های یکسان در فواصل ۵ الی ۲۰ متر از هم روی نوک کوه نیومکزیکو نصب شدند که در یک فاصله ۵ ساله هیچ صاعقه‌ای به میله‌های نوک تیز برخورد نداشته، ولی ۱۲ برخورد صاعقه با میله‌های نوک گرد ثبت گردید.

دلیلی که C.B MOORE و همکاران ذکر کرده اند (در تایید نتایج آزمایشگاهی و میدانی انجام شده) این است که اگرچه در میله‌های نوک تیز شدت میدان در فضای بسیار نزدیک نقاط تیز بسیار زیاد است لیکن پس از چند میلیمتر به شدت افت می‌کند و در مقایسه با میله‌های نوک گرد در فواصل کمی بیشتر از چند میلیمتر کمتر شده و به همین دلیل قدرت جذب کانال‌های پیشرو صاعقه در آن‌ها به نسبت افت می‌کند.
میله صاعقه گیر با نوک تیز یا نوک گرد مناسب است؟
استاندارد NFPA ۷۸۰ آمریکا در مورد میله‌های صاعقه گیر هر دو نوع رو پذیرفته بدون آنکه یکی را برتر از دیگری عنوان کند اگر چه کمپانی‌های نصب سیستم حفاظت صاعقه در این کشور با تکیه بر مطالعات فوق بیشتر به استفاده از میله‌های صاعقه گیر نوک گرد تمایل دارند.

علی ایحال آنچه که مشخص است این است که میله‌های صاعقه گیر معرفی شده توسط برخی کمپانی‌ها با اشکالی عجیب با نوک‌های تیز و چند شاخه بیشتر جنبه بازاری و تبلیغاتی دارند تا ارزش فنی و پشتوانه علمی!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار