کد خبر: ۴۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۱۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸
با وجود این که کم کم لامپ‌های کم مصرف جای خود را به لامپ‌های LED می‌دهند؛ و سازندگان لامپ‌های LED در حال کم کردن زمان گارانتی LED‌های سوخته هستند؛ و جهت پایین آوردن قیمت و ماندن در بازار رقابت از حداقل قطعات جهت ساخت لامپ استفاده می‌کنند. به همین دلیل لامپ‌های سوخته LED رو به افزایش است.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، با وجود این که کم کم لامپ‌های کم مصرف جای خود را به لامپ‌های LED می‌دهند؛ و سازندگان لامپ‌های LED در حال کم کردن زمان گارانتی LED‌های سوخته هستند؛ و جهت پایین آوردن قیمت و ماندن در بازار رقابت از حداقل قطعات جهت ساخت لامپ استفاده می‌کنند. به همین دلیل لامپ‌های سوخته LED رو به افزایش است. شما میتوانید با یادگیری اصول تعمیر لامپ‌های LED کلیه لامپ‌های LED را تعمیر نماید. از طرفی شما میتوانید با تعمیر لامپ‌های led یک کسب و کار برای خود راه بیندازید.

برای تعمیر لامپ‌های ال‌ای دی و یا هر وسیله ء دیگری باید با نکات مهم و کلیدی در ساخت آن وسیله آشنا باشید.

نکات مهم و کلیدی در ساخت لامپ‌های ال‌ای دی جهت بالا بردن طول عمر لامپ:

نوع ال‌ای دی به کار رفته در لامپ
نوع درایور و قطعات الکترونیکی استفاده شده در ساخت آن
تعداد ال‌ای دی‌های بکار رفته در هر لامپ
حجم و نوع هیتسینگ (خنک کننده) به کار رفته
ولتاژ خروجی درایور
جنس و کیفیت و مقدار استفاده شده خمیر سیلیکون
طراحی برد درایور و برد ال‌ای دی (طراحی صحیح پد‌ها، ترک‌ها و … بر روی برد)
طراحی حباب و بدنه لامپ (جنس مواد و تهویه هوای گرم)



مهمترین بخش تشکیل دهنده هر لامپ ال‌ای دی دیود‌های نورانی یا همان پیکسل‌های ال‌ای دی می‌باشد

و به دو شکل SMD و DIP می‌باشد.

ال‌ای دی SMD:

قطعاتی هستن که بر روی برد منتاژ میشوند و خود به ده‌ها شکل در بازار موجود می‌باشد از جمله ال‌ای دی پاور ۱ و ۲ وات، ۵۰*۵۰، ۵۶*۳۰،۵۷*۳۰، ۵۰*۵۰، ۲۸*۳۵ و …
تعمیر لامپ‌های فوق کم مصرف ال‌ای دی
ال‌ای دی DIP:

این نوع ال‌ای دی‌ها که کاربرد کمتری در ساخت لامپ‌های روشنایی دارند و پایه‌هایی بلند جهت لحیم کاری در سمت دیگر برد دارا می‌باشند؛ و بیشترین کاربرد آن‌ها در مدارات الکترونیکی می‌باشد.


علت سوختن لامپ‌های ال‌ای دی:

· خشک شدن خمیر سیلیکون

· نوع ال‌ای دی به کار رفته

· نوع درایور (ولتاژ و جریان خروجی درایور، محافظت در برابر نویز و …)

· هیتسینگ (خنک کننده)

· نوسانات برق

خشک شدن خمیر سیلیکون:

همانطور که در بالا گفته شد یکی از موارد کلیدی در طراحی لامپ‌های ال‌ای دی استفاده از جنس و کیفیت و مقدار استفاده شده خمیر سیلیکون می‌باشد. خمیر سیلیکون ماده‌ای میباشد از جنس عایق الکتریکی و هادی خوب گرمایی که بین برد الکترونیکی ال‌ای دی و صفحه هیتسینگ (خنک کننده، آلومینیوم) به کار می‌رود تا گرمای تولید شده توسط ال‌ای دی‌ها را به سرعت به هیتسینگ منتقل نماید. معمولا خمیر‌های بی کیفیت بعد از مدتی کوتاه خشک شده و دیگر هدایت گرما را به خوبی انجام نمی‌دهند و گرمای برد ال‌ای دی بالا رفته و باعث سوختن ال‌ای دی‌ها می‌شود.

نوع ال‌ای دی به کار رفته:

ال‌ای دی‌های نشان داده شده در بالا هر کدام نقطه شکست ولتاژی متفاوتی دارند و در لامپ‌های با خروجی ولتاژ درایور بالاتر، متفاوت می‌باشند و حساسیت آن‌ها در برابر پیک‌های مخرب شبکه نیز متفاوت می‌باشند.

نوع درایور:

درایور خوب درایوری می‌باشد که ولتاژ و جریان خروجی ثابت، محافظت در برابر پیک‌های مخرب و کم کردن خودکار جریان خروجی به سمت ال‌ای دی‌ها با بالا رفتن گرما را دارا باشد.

هیتسینگ (خنک کننده):

خنک کردن لامپ ال‌ای دی یکی دیگر از نکته‌های کلیدی در بالا رفتن عمر لامپ ال‌ای دی می‌باشد.

نوسانات برق:

بیشترین سهم خرابی لامپ‌های ال‌ای دی به این قسمت مربوط می‌باشد که با رعایت کردن نکات قبلی تا حد خیلی زیادی می‌توان از سوختن لامپ جلوگیری شود.

نحوه تعمیر لامپ ال‌ای دی

سوختن لامپ ال‌ای دی به دو بخش زیر مربوط می‌باشد.

۱: خرابی در قسمت چیپ ال‌ای دی اس ام دی:

در اکثر چیپ‌ها ال‌ای دی‌های سوخته با بازدید چشمی قابل تشخیص می‌باشند. (رنگ داخلی چیپ سیاه می‌شود) در صورت نا مشخص بودن می‌توان با یک تغذیه ۱۲ ولت دی سی (آداپتور) که یک مقاومت ۱ کیلو اهم در مدار آن سری شده ال‌ای دی‌ها را تک تک تست نماید. ال‌ای دی ها‌ی سوخته را از مدار خارج کرده و با ال‌ای دی سالم جایگزین نمایید. در زمان تست کردن ال‌ای دی‌ها پولاریته رعایت شود. (پایه آند و کاتد). البته سمت آند و کاتد (مثبت و منفی) بر روی ال‌ای دی‌ها با یک مثلث کوچک در سمت کاتد مشخص می‌شود؛ که باید در زمان تست سیم منفی تغذیه به آن وصل شود.
تعمیر لامپ‌های فوق کم مصرف ال‌ای دی

نکته:

تعداد ال‌ای دی‌های سوخته، به طراحی مدار بستگی دارد و بنابر تجربه هر چه وات لامپ بیشتر باشد تعداد ال‌ای دی‌های سوخته نیز بیشتر می‌باشد.

نحوه خارج کردن ال‌ای دی سوخته از روی برد آلومینیومی

بعد از مشخص کردن ال‌ای دی‌های سوخته به دلیل خنک کاری ال‌ای دی‌ها، آن‌ها را بر روی برد‌های آلومینیومی سوار می‌کنند. برای درآوردن آن‌ها از روی برد با سیم چین به آرامی پلاستیک ال‌ای دی سوخته را جدا کنید، مواظب باشید به برد آسیب نرسانید. سپس با استفاده از هویه و قلع مقداری روی ال‌ای دی سوخته قلع کاری کنید. با نگه داشتن چند ثانیه‌ای هویه و کشیدن ملایم هویه ال‌ای دی سوخته از برد جدا میشود.

سپس بر روی پد‌های روی برد (محل قرار گیری ال‌ای دی جدید) مقداری قلع تازه قرار دهید سپس ال‌ای دی سالم جایگزین شود.

۲: خرابی درایور لامپ ال‌ای دی اس ام دی:

بیشترین خرابی این بخش به قلع سرد و نشتی خازن‌های الکترولیت مربوط میباشد.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
4
سلام عزیز ال ای دی نو را چطور به برد اتصال دهیم
ممنون
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of)
یه اسانی عزیزم.
ایران من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
1
0
سلام .کسی میدونه که از مدار این نوع ال ای دی ها میشه استفاده های دیگه کرد .مثلا به جای ترانس یا چیزه دیگه استفاده کرد ازش یانه نمیشه .اگه میشه با ذکر چند تا مثال نام ببرید ممنون میشم .مرسی ازهمه ای دوستان
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
1
2
سلام دوستان لامپ های ال ای دی زود نمیسوزن بلکه لامپ ال ای دی تشکیل شده است از حدوده 10 الی 30 لامپ ال ای دی که روی برد یا همون چیپستsmd است که بستگی به نوع لامپ داره چندتا استفاده شده، حتی اگر یکی از این ال ای دی ها بسوزه لامپ از کار میفته و اگر لامپ قسمت پلاستیکی باز کنید می‌بینید که فقط یک دونه ال ای دی سوخته یا سیاه شده یا نسبت به بقیه تغییر رنگ داده که اگه اون یک دونه با آرامش که به برد یا همون چیپست صدمه نزدید با سیم چین یا هر وسیله ای دم دست مثل چاقو یا قیچی بردارید و جاشو فقط دوتا فلزی که روی برد هست و لحیم کنید لامپ روشن میشه و دوباره قابل استفاده است تا وقتی که دونه دونه های اون ال ای دی روی چیپست بسوزن لامپ قابل استفاده است، من خودم تاحالا نزدیک به 6 لامپ اینجوری تعمیر کردم و درست شده
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of)
اگر بتوانید ال ای دی دیگری جایگزین کنید بهتر است وگرنه به دلیل نبود ال ای دی ولتاژ بالاتر رفته و عمر لامپ کاهش میابد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار