کد خبر: ۴۰۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳:۲۷ - ۱۷ تير ۱۴۰۰
اصلی‌ترین قسمت‌های یک سیستم خورشیدی استراکچر آن است که بر تولید برق، راندمان و عمر پنل خورشیدی اثر می‌گذارد؛ بنابراین به علت هزینه بالای احداث نیروگاه خورشیدی نباید این قسمت را نادیده گرفت.

سرویس انرژی های تجدید پذیر برق نیوز :  یکی از اصلی ترین قسمت‌های یک سیستم خورشیدی استراکچر آن است که بر تولید برق ، راندمان و عمر پنل خورشیدی اثر می‌گذارد. بنابراین به علت هزینه بالای احداث نیروگاه خورشیدی نباید این قسمت را نادیده گرفت .عملیات اجرایی زمین بسته به جنس خاک محل نیروگاه می‌تواند متفاوت باشد که این نیازمند دریافت گزارش وضعیت خاک است. عملیات اجرایی زمین به دو مرحله تقسیم می‌شود:مرحله اول آماده‌سازی زمین برای قرارگیری استراکچر های خورشیدی است که شامل مراحل خاک‌برداری، تسطیح، فنداسیون و … می‌باشد. مرحله دوم مربوط به ایجاد مسیرهای عبور کابل، اجرای فنداسیون و یا سازه جهت استقرار پست برق نیروگاه می‌باشد. استراکچرهای پنل خورشیدی جهت قرارگیری پنل در ارتفاع مناسب از سطح زمین و زاویه مناسب با محل نصب ضروری هستند. هر پنل خورشیدی باید متناسب با محل موردنظر در زاویه مناسبی قرار بگیرد تا بتواند با بالاترین بازده کار کند. 

مشخصات فنی و عمومی :

مشخصات فنی و عمومی جهت طراحی و ساخت استراکچر عبارتند از :

  • طراحی و جانمایی عمومی سازه‌ها از نظر دسترسی و فضای مناسب بین آنها جهت تمیز کردن، عدم سایه‌اندازی بر یکدیگر، بهره‌برداری و بازدید در نظر گرفته می‌شود.
  • استقرار و مهاربندی سازه‌ی پنل‌ها در محل نصب به گونه‌ای است که برای مدت زمان طول عمر نیروگاه، سازه‌ها تغییر مکان و جابجایی نداشته باشند.
  • جنس سازه‌ها بگونه‌ای انتخاب می‌گردد که با توجه به شرایط جوی منطقه، مقاوم بوده و دچار خوردگی، زنگ زدگی، پیچش و خمش نشود.
  • تمامی مقاطع فولادی، ناودانی و نبشی از آهن گالوانیزه گرم (Hot Dip Galvanized) با درجه ST۳۷ یا ST۵۲ می‌باشند.
  • کلیه مقاطع فولادی پس از مرحله ساخت طبق استاندارد ASTM ۱۲۳ ویا ISIRI ۲۴۷۸، پوشش گالوانیزه گرم (به ضخامت حداقل ۸۰ میکرون) می‌شوند.
  • تمامی اتصالات (پیچ و مهره‌ها) طبق استاندارد A۱۵۳ و A۳۲۵ گالوانیزه می‌باشند.
  • تمامی اتصالات (پیچ و مهره‌ها) به همراه دو عدد واشر تخت و یک عدد واشر فنری گالوانیزه و یدکی کافی در محموله‌های مجزا بسته‌بندی می‌گردد.
  • نحوه‌ی تثبیت و مهاربندی پنل‌ها در محل نصب به گونه‌ای می‌باشد که در مقابل وزش باد و عوامل جوی با توجه به شرایط منطقه مقاوم باشد.
  • سازه‌ها تحمل وزن پنل‌ها را داشته و بار مکانیکی و برف را جذب و به خوبی به زمین منتقل می‌کنند.
  • حداقل ارتفاع سازه و لبه‌ی پایینی پنل‌ها از زمین بگونه‌ای در طراحی لحاظ می‌شود که گل و لای ناشی از پاشش باران بر پنل‌ها ننشیند و امکان تمیزکاری و شستشوی سطح زمین وجود داشته باشد.
  • مشخصات فنی و نقشه‌های سازه‌ی نگهدارنده ارائه می‌گردد.
  • یک دیتاشیت برای سازه‌های نگهدارنده و استقرار آرایه‌ها تهیه می‌گردد.
  • سازه‌ها دارای گارانتی ۱۰ ساله می‌باشند.

روش های نصب استراکچر خورشیدی :

پنل های خورشیدی باید به صورت امن و محکم روی سازه ای پایدار و مطمئن نصب شوند تا  از برف، باد، تگرگ، باران و حتی زمین‌لرزه‌های کوچک در امان بمانند. می‌توان آنها را روی سقف، زمین یا ستون نصب کرد. در بازار پنج نوع روش نصب وجود دارد که چهار نوع آن با زاویه ثابتو یک نوع با زاویه متغیر می‌باشد:

 

استراکچر نیروگاه خورشیدی

استراکچر متصل به سقف 

در این روش، سیم‌کشی بین آرایه خورشیدی و باتری یا اینورتر به حداقل می­رسد اما باید در نظر گرفت به دلیل سیم‌کشی سقف سوراخ می شود. پس باید ساختار سقف بسیار مستحکم باشد تا ریزش نکند. همچنین باید زاویه و جهت سقف در حالت بهینه باشد تا انرژی تولیدی هدر نرود. علاوه بر این باید اطمینان حاصل نمود که درختان یا ساختمان‌های اطراف روی سیستم سایه نیندازند و جلوی عبور هوا را نگیرند.

استراکچر متصل به زمین

این نوع سازه‌ها نیاز به حفاظت در برابر زمین ندارند ولی باید پایه‌های دقیقی داشته باشند. در این روش، امکان تخریب یا انباشت آلودگی­، برگ‌ها و برف در زیر آرایه خورشیدی وجود دارد. بنابراین، این روش مناسب زمین‌هایی امن، تمیز و با وضعیت آب‌و‌هوایی پایدار می‌باشد. این مدل معمولاً توسط فلز و بتن به زمین محکم می‌شود.

استراکچر متصل به بالای ستون

در این روش، پنل خورشیدی در قسمت بالایی ستون‌هایی که بسیار محکم به زمین متصل هستند، نصب می‌شوند. این روش در معرض تخریب یا انباشت برگ و آلودگی‌ها نیست ولی تمیز کردن سیستم مشکل خواهد بود.

استراکچر متصل به کناره ستون

سازه خورشیدی متصل به کناره ستون معمولاً شامل تعداد محدودی ماژول خورشیدی هستند. این سیستم عموماً برای سیستم‌های روشنایی استفاده می‌شود.

استراکچر زاویه دار

این نوع استراکچر‌ها برای سیستم‌های ترکر دار خورشید مناسب هستند. مانند سیستم‌های پمپ آب خورشیدی که حداکثر پرتو‌های خورشید را دریافت و به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این استراکچر بیشتر در آب‌و‌هوای گرم استفاده می‌شوند. دارای دو نوع تک‌محور و دومحور می‌باشند. سازه‌های تک محور به منظور ترک خورشید از شرق به غرب طراحی شده‌اند و سازه‌های دو محور خورشید را روزانه و فصلی تعقیب می‌کنند و از سیستم‌های فتوولتائیک متمرکز شونده بهره می‌گیرند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار