کد خبر: ۴۰۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
روغن عایق بندی در ترانسفورماتور ممکن است گاهی اوقات با هوا در تماس باشد. علت آن ممکن است در هنگام باز شدن یا هرگونه خالی شدن یا به دلیل نشت در مخازن روغن یا در خطوط لوله مرتبط باشد. به همین دلیل ارتباط با هوا واکنش اکسیداسیون در روغن ترانسفورماتور صورت می‌گیرد، که به دلیل دمای بالا و حضور کاتالیزور‌هایی مانند آهن، مس و ترکیبات فلزی حل شده در روغن ترانسفورماتور تسریع می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،
 
علل اسیدی شدن روغن عایق

روغن عایق بندی در ترانسفورماتور ممکن است گاهی اوقات با هوا در تماس باشد. علت آن ممکن است در هنگام باز شدن یا هرگونه خالی شدن یا به دلیل نشت در مخازن روغن یا در خطوط لوله مرتبط باشد. به همین دلیل ارتباط با هوا واکنش اکسیداسیون در روغن ترانسفورماتور صورت می‌گیرد، که به دلیل دمای بالا و حضور کاتالیزور‌هایی مانند آهن، مس و ترکیبات فلزی حل شده در روغن ترانسفورماتور تسریع می‌شود.

تأثیر اسیدیته در عایق روغن

افزایش اسیدیته روغن باعث کاهش مقاومت روغن می‌شود. همچنین ضریب از بین رفتگی عایق [۱]را افزایش می‌دهد. اکسیداسیون بیش از حد slug formation را تسریع می‌کند. همچنین ممکن است باعث خراب شدن غیر طبیعی کاغذ مورد استفاده برای عایق کاری در سیم پیچ ترانسفورماتور شود.

dissipation factor: در روغن عایق این ضریب برابر است با زاویه تانژانت دلتای که از بین رفتگی خاصیت عایقی روغن را نشان می‌دهد. این تست معمولا برای بررسی کیفیت و نگهداری عایق ترانسفورتاتور انجام میوشد


ما می‌توانیم اسیدیته روغن عایق ترانسفورماتور را با یک کیت تست اسیدیته قابل حمل ساده تعیین کنیم. این ترکیب شامل یک بطری پلی اتیل تصفیه شده (الکل اتیل)، یک بطری پلی اتیل محلول کربنات سدیم و یک بطری نشانگر کلی (مایع) است. همچنین از لوله‌های آزمایش شفاف و سرنگ‌های دارای مقیاس حجمی تشکیل شده است.

تست اسیدیته روغن عایق ترانسفورماتور
کیت تست اسیدیته روغن ترانس

چگونه می‌توان اسیدیته روغن عایق را اندازه گیری کرد؟

میزان اسیدیته روغن عایق به طور کلی با مقدار لازم در میلی گرم KOH تا اسیدیته یک مقدار خاص گرم روغن خنثی شود اندازه گیری می‌شود. اسیدیته روغن عایق ۰.۳ میلی گرم KOH در گرم است به این معنی که ۰.۳ میلی گرم KOH برای خنثی کردن ۱ گرم آن در روغن عایق مورد نیاز است.

اصول تست اسیدیته روغن عایق

هنگامی که مقدار مشخصی قلیایی به مقدار مشخصی از روغن اضافه شود، روغن بسته به مقدار اسید موجود در نمونه یا تبدیل به اسیدی، یا خنثی یا قلیایی می‌شود. اگر مقدار ثابت قلیای اضافه شده دقیقاً همان مقدار قلیایی مورد نیاز برای خنثی کردن اسید‌های موجود در نمونه روغن باشد، روغن دارای pH ۷ خواهد بود. در صورتی که مقدار ثابت قلیای اضافه شده بیش از مقدار لازم برای خنثی کردن کل باشد، نمونه روغن، روغن قلیایی می‌شود و بسته به مقدار اسید موجود در روغن، مقدار pH از ۸ تا ۱۴ خواهد شد. اگر مقدار ثابت قلیای اضافه شده کمتر از مقدار لازم برای خنثی کردن کل اسید موجود در نمونه روغن باشد، روغن اسیدی می‌شود و بسته به مقدار اسید موجود در روغن، مقدار اسیدی از ۰ تا ۶ خواهد داشت. شاخص جهانی یک محلول شیمیایی است که برای مقادیر pH مختلف روغن، رنگ‌های متفاوتی می‌دهد؛ بنابراین، ما می‌توانیم بطور بصری مقدار pH نمونه را تعیین کنیم، از این رو با مشاهده رنگ‌های آن، ماهیت اسیدی روغن را مشاهده می‌کنیم.

روش تست اسیدیته برای عایق روغن

برای همین ابتدا باید دقیقاً ۱ گرم روغن عایق را از ترانس بگیریم. ما به طور معمول این کار را با گرفتن ۱.۱ میلی لیتر روغن انجام می‌دهیم تا با استفاده از سرنگ حجمی ارائه شده آزمایش شود. در واقع، ۱/۱ میلی لیتر روغن به عنوان ۱ گرم روغن گرفته می‌شود.

قبل از آزمایش باید اسید حل شده را در روغن استخراج کنیم. این کار را با اضافه کردن دقیقا ۱ میلی لیتر از محلول اصلاح شده (الکل اتیل) در نمونه آزمایش انجام می‌دهیم. این امر به این دلیل است که اسید تولید شده در روغن در الکل بسیار حلال شونده است.

بعد از تکان دادن نمونه تست، ۱ میلی لیتر کربنات سدیم در نمونه اضافه می‌کنیم. کربنات سدیم مناسب‌ترین ماده قلیایی برای این منظور است، زیرا در هنگام استفاده با جو در تماس با او ویژگی‌های آن را تغییر نمی‌دهد.
در آخر پس از دوباره تکان دادن مخلوط نمونه، باید ۵ قطره از نشانگر کلی را در نمونه اضافه کنیم.

مشاهده

رنگ روغن نمونه پس از مخلوط کردن محلول اصلاح شده، کربنات سدیم و شاخص کلی، مقدار اسیدیته نمونه روغن را در میلی گرم KOH / g به شرح زیر توصیف می‌کند
 
منبع: ماه صنعت
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار