کد خبر: ۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷:۰۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
استرین گیج (Strain Gauge) یا کرنش سنج یک سنسور الکترونیکی است که برای اندازه گیری کرنش یا تغییرات نسبی طول یک جسم به کار گرفته می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، استرین گیج (Strain Gauge) یا کرنش سنج یک سنسور الکترونیکی است که برای اندازه گیری کرنش یا تغییرات نسبی طول یک جسم به کار گرفته می‌شود. تغییرات طول نسبی یک جسم برابر است با حاصل تقسیم طول فعلی جسم به طول اولیه آن به فرض مثال اگر یک میله فلزی یک متری تحت کشش ۱ میلی متر متر افزایش طول دهد، کرنش این میله برابر ۱ میلی متر بر متر (۱mm/m) خواهد بود.
آشنایی با استرین گیج
آشنایی با استرین گیج
استرین گیج نصب شده روی یک میله فلزی


رایج‌ترین نوع استرین گیج در حال حاضر برای نخستین بار توسط دو دانشمند به نام‌های ادوارد ای. سیمونز و آرتور سی. روگی ساخته شد. این سنسور دارای یک الگوی فلزی پیچاپیچ بر روی یک قطعه عایق انعطاف پذیر است، میزان مقاومت رسانای به کار رفته در این سنسور با تغییرات طول آن به صورت خطی تغییر می‌کند و علت اینکه از یک الگوی پیچاپیچ برای این رسانا استفاده می‌شود اینست که کوچکترین میزان تغییرات طول سنسور، بیشترین تاثیر را بر روی مقاومت سنسور داشته باشد و به عبارتی بتوان کمترین میزان کرنش را نیز اندازه گیری نمود.

در شکل زیر نحوه‌ی عملکرد استرین گیج توضیح داده شده است.

آشنایی با استرین گیج

برای اندازه گیری کرنش یک جسم، کرنش سنج را با چسب‌های محکم و انعطاف پذیر مانند سیانوآکریلات یا جسب‌های سیلیکونی به سطح جسم مورد نظر می‌چسبانند، زمانی که ابعاد جسم دچار تغییراتی شود، سنسور نیز مطابق سطح بیرونی جسم تغییر شکل می‌دهد و با تغییر شکل سنسور مقاومت فویل پیچاپیچ سنسور نیز تغییر می‌کند و می‌توان میزان تغییرات را از این طریق اندازه گیری نمود. معمولا با استفاده از پل وتستون می‌توان میزان مقاومت این سنسور را با دقت بالا اندازه گیری نمود. واحد اندازه گیری استرین یا کرنش، GF یا Gauge Factor است.

یکی از کاربرد‌های کرنش سنج یا استرین گیج سنجش تنش یا Stress یک سازه است که در مهندسی مکانیک و مهندسی عمران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال برای سنجش تنش یا استرس در توربین‌ها، جک‌ها، شفت توربین‌ها و موتور‌ها، بدنه مخازن، پل‌ها، برج‌ها و … از استرین گیج استفاده می‌شود. مثلا در هنگام ساخت پل‌ها ممکن است به میلگرد‌ها یا تیرآهن‌های به کار رفته استرین گیج متصل کنند، پس از تکمیل پل می‌توان با اتصال سیم‌های خروجی استرین گیج‌هایی که در قسمت‌های مختلف سازه نصب شده اند به دیتالاگر‌ها و مانیتور کردن داده‌های به دست آمده محل آسیب‌های احتمالی را شناسایی نمود و قبل از اینکه باعث ایجاد خسارت جدی شوند ترمیم کرد. تصویر زیر استرین گیج نصب شده بر روی پره‌های یک توربین آبی را نمایش می‌دهد.

آشنایی با استرین گیج

نوع دیگری از استرین گیج نیز در مهندسی عمران برای تشخیص میزان و جهت رشد شکاف‌ها در ساختمان‌ها به کار می‌رود که به عنوان استرین گیج مکانیکی شناخته می‌شوند. این نوع استرین گیج فاقد هر گونه قطعه الکترونیکی است و عملکردی کاملا مکانیکی دارد. تصویر این نوع کرنش سنج در زیر آمده است.
 
آشنایی با استرین گیج
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
0
با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتون.خواستم در مورد استرین گیج های فشاری بپرسم امکان داره نیرو رو به عدد روی صفحه دیجیتال نشون بده مثلا استرین گیج را روی فنر نصب کرده و با فشار به انتهای فنر نیرو رو روی صغحه دیجیتال نشون بده.ممنون میشم جواب بدید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار