کد خبر: ۴۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸
در مورد تونل راه، قضیه روشنایی مهم است، زیرا راننده با سرعت زیاد وارد تونل شده و چشم بطور ناگهانی از نور خیره کننده روز وارد محیط کم نور تونل میشود و بنابراین مدتی طول می‌کشد که چشم با وضعیت روشنایی در تونل، تطابق یابد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، تامین روشنایی مناسب برای تونل‌های راه، از جمله مهمترین مسایل ایمنی و رفاهی است که متأسفانه در اکثر تونل‌های ایران به طور جدی مورد ملاحظه قرار نگرفته است.

از جمله دلایل اصلی این کار، عدم توجه به این امر و سایر موارد ایمنی است که علیرغم اهمیتی که دارند، متأسفانه هیچگاه به طور اصولی به آن‌ها پرداخته نشده است از سوی دیگر، نبود استاندارد لازم برای روشنایی بخش‌های مختلف تونل‌های راه با توجه به مسایل خاص رانندگی در ایران و نیز نبود نرم افزاری که به کمک آن به آسانی بتوان طراحی را انجام داد، خود مزید بر علت در این زمینه است. تقسیم بندی طول تونل از نظر وضعیت روشنایی هدف از سیستم روشنایی تونل‌ها آن است که در تمام قسمت‌های تونل، روشنایی و درخشندگی کافی تامین شود. ”

در مورد تونل راه، قضیه روشنایی مهم است، زیرا راننده با سرعت زیاد وارد تونل شده و چشم بطور ناگهانی از نور خیره کننده روز وارد محیط کم نور تونل میشود و بنابراین مدتی طول می‌کشد که چشم با وضعیت روشنایی در تونل، تطابق یابد. پس شدت روشنایی در ابتدای ورود به تونل زیادتر است و به تدریج کمتر میشود ودر بخش میانی، به حد ثابتی می‌رسد. قسمت‌های مختلف تونل از نظر میزان روشنایی لازم و نیز وضعیت تطابق چشم، با هم تفاوت دارند.
 
یکی از مزایای مهم اجرای این طرح کنترل و مانیتورینگ روشنایی‌ها در تمام فضا‌ها و امکان گزارش گیری از چراغ‌ها در فرآیند تعمیر و نگهداری و تعویض لامپ‌های معیوب میباشد که از طریق نرم افزار انجام میشود؛ که تک تک چراغ‌ها از طریق کامپیوتر اصلی مانیتور شده و قابلیت گزارش دهی دارند. از مزایای دیگر می توان نام برد:

۱- مشخص کردن شدت روشنایی و نور هر مکان

۲- میزان مصرف انرژی هر لامپ

۳- گزارش سالم و یا معیوب بودن لامپ‌ها و بلاست‌ها بصورت مجزا

۴- کنترل و مانیتورینگ سیستم روشنایی از یک یا چند مرکز

۵- تنظیم سدت روشنایی هر چراغ و خاموش و روشن کردن آن‌ها

۶- تنظیم برنامه زمان بندی برای سیستم روشنایی به تناسب هر فضا

۷- سطح دسترسی‌های متفاوت با توجه به سطح کاربری متفاوت
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
با سلام
روشنایی زیاد در مدخل تونلها در روشنایی روز برای تطبیق دید چشم در تونل بسیار کارآمد و لازم هست. اما این روشنایی اضافه در شب اصلا لازم نیست، و می توان آن را خاموش کرد یا حتی میتوان نور مدخل تونلها را در شب کمتر کرد.
با توجه به کمبود برق در کشور میتوان صرفه جویی هنگفتی از خاموش کردن روشنایی اضافه در ورودی تونلها در طول زمان شب ایجاد کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار