کد خبر: ۴۰۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با اعلام اینکه تاکنون حدود ۵۴۰ مگاوات موافقت اصولی احداث نیروگاه تجدیدپذیر از سوی این شرکت صادر شده که فقط ۵۳ مگاوات آن به مرحله بهره برداری رسیده است، به برخی پروسه‌های دست و پاگیر اداری در این خصوص اشاره کرد و گفت:متاسفانه گاهاً سرمایه گذار بدلیل میزان بروکراسی بالا، از سرمایه گذاری در این زمینه منصرف می‌شود.

به گزارش برق نیوز،  افشین روشن میلانی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ، ضمن اعلام آذربایجان شرقی پنجمین استان کشور از نظرظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدید پذیراست. ، گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدید پذیر (بادی و خورشیدی) در استان آذربایجان شرقی بالغ بر ۵۳ مگاوات می‌باشد.

در این برنامه تلویزیونی با رویکرد گزارشات و تحلیل‌های کارشناسی، پیرامون اهمیت تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر، مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان در پاسخ به سئوال مجری برنامه، با اشاره به اینکه انرژی تجدید پذیر یک سری منافع عام و ملی برای مردم کشورمان دارد، اظهار داشت: از نظر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، نقش وزارت نیرو، نقش حمایتی و تضمین خرید انرژی از سرمایه گذاران و تولید کنندگان می‌باشد و تا ۲۰ سال، اقدام به خرید تضمینی انرژی برق تجدید پذیر می‌کند.

 میلانی در عین حال تصریح کرد که برنامه‌های امکان سنجی و تهیه اطلس جغرافیایی خورشیدی و بادی و حتی زمین گرمایی بر عهده وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو و بهره وری بوده و برق منطقه‌ای آذربایجان نیز در این خصوص اقداماتی انجام داده و نتایج مجموعه مطالعات مذکور را در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می‌دهد ضمن اینکه در وبسایت‌های وزارت نیرو و سایت‌های مرتبط مشخص شده است و قطعاً سرمایه گذار نیز با این اطلاعات جغرافیایی، اقدامات خود را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان کاهش تلفات انرژی در شبکه، حذف مصرف سوخت‌های فسیلی، اشتغال زایی و هزینه کمتر در احداث را از جمله مهم‌ترین مزیت‌های نیروگاه‌های تجدید پذیر در کنار خرید تضمینی ۲۰ ساله و بیش از ۱۰ برابری قیمت خرید از سرمایه گذار نسبت به معدل فروش به مشترکین قلمداد کرده و گفت: شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان دفتر مستقلی برای جذب سرمایه گذار دارد که اقدام به صدور موافقت نامه اصولی به متقاضیان احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بالای ۷ مگاوات می‌نماید.

وی افزود: متقاضیان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تا میزان ۷ مگاوات و حتی مشترکین خانگی که اقدام به نصب پنل خورشیدی بر پشت بام ساختمان‌های خود می‌نمایند براساس دستورالعمل وزارت نیرو و شرکت توانیر، جهت عقد قرارداد مستقیماً به شرکت‌های توزیع نیروی برق منطقه مراجعه می‌نمایند.

 میلانی سپس با اعلام اینکه تاکنون حدود ۵۴۰ مگاوات موافقت اصولی از سوی شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان صادر شده و تاکنون فقط ۵۳ مگاوات آن به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است، به برخی پروسه‌های دست و پاگیر اداری در این خصوص اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه، یک سرمایه گذار بعد از دریافت موافقت اصولی بالای ۷ مگاوات از شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، نیاز به قطعه زمین وسیع دارد که باید از بیش از ۱۲ دستگاه دولتی استعلام و در برخی موارد مجوز دریافت نماید که متاسفانه گاهاً سرمایه گذار بدلیل میزان بروکراسی بالا (خارج از حوزه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان)، از سرمایه گذاری در این زمینه منصرف می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با این حال و در جهت رفع و تسهیل در این بروکراسی اظهار داشت که خوشبختانه اخیراً با تدبیر استانداری آذربایجان شرقی، ستادی تحت عنوان «ستاد توسعه فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر» تشکیل یافته که تلاش دارد پاسخگویی به استعلامات و صدور مجوز‌ها از طریق سازمان‌ها و ارگان‌های مذکور را تسهیل نموده و سرعت بخشد.

 میلانی این نوید را به سرمایه گذاران در حوزه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر داد که برای خرید تضمینی انرژی برق اینگونه نیروگاه ها، منابع مالی محدود نیست و در قانون بودجه نیز جزو اعتبارات «۱۰۰ درصد تخصیص یافته» و نیز جزو پرداخت‌های اولویت دار و معاف از مالیات وزارت نیرو محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در بخش پایانی سخنان خود به تفاهم نامه مشترک میان شرکت‌های صنعت برق استان، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جامعه بسیج مهندسین سپاه عاشورا در خصوص اجرای طرحی موسوم به «طرح نهضت روشنایی» جهت واگذاری و نصب پنل‌های خورشیدی بر پشت بام ساختمان مددجویان کمیته امداد استان که عمدتا در مناطق روستایی و محروم خواهد بود، اشاره کرد و گفت: انشاءا... خبر‌های خوبی از این طرح دوساله را شاهد خواهیم بود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
0
0
با سلام
دقیقا حرف دل منو زدین
بعد از یک سال و نیم دوندگی برا گرفتن مجوز زمین تازه مدارک از شهرستان به استان رقته و حالا تازه میگن استعلامات تاریخ گذشته است از نو باید استعلام بگیرید اونهایی هم که تاریخ دارن میگن چون از شهرستان گرفتن قبول نیست باید از استان بگیرید خلاضه بگم هزینه کارشناسی ارگانهای مربوطه بیشتر از هزینه نیروگاه شده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار