کد خبر: ۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
رئیس جمهور در پی نوشت درخواست وزیر نیرو، طرح برقدارکردن چاه‌های کشاورزی را "مساله حایز اهمیت" توصیف و دستور "مساعدت" دراین خصوص را صادر کرد.

به گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در این نامه با اشاره به منافع عظیمی که طرح برقدار شدن چاه‌های کشاورزی دیزلی در اقتصاد ملی عاید کشور می‌کند، از مهمترین منافع این طرح را صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف گازوییل، امکان کنترل برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی، کاهش حمل ونقل جاده‌ای و حوادث ناشی از آن و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ذکر می‌کند که علاوه بر آن هزینه‌های جاری کشاورزان در بهره برداری از چاه‌ها تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد و امکان توسعه کشت‌های مکانیزه و گلخانه‌ای نیز فراهم می‌شود.

در این نامه با اشاره به انعقاد قرارداد تامین برق ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی (قابل افزایش به ۱۰۰ هزار حلقه چاه) بین شرکت توانیر و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که به منظور سرعت بخشی به برقدار کردن چاه‌های دیزلی باقی مانده، با استفاده از ظرفیت ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور مهرماه امسال به امضاء رسید، تصریح شده: با اجرای کامل این طرح ۴ برابر متوسط عملکرد سال‌های گذشته، چاه کشاورزی برقدار و سالانه حدود یک میلیارد لیتر در مصرف سوخت گازوییل صرفه جویی خواهد شد.

شایان ذکر است در سال ۱۳۵۷ حدود ۲ هزار حلقه چاه کشاورزی در سطح کشور برقدار بود که امروز این تعداد به برکت انقلاب اسلامی و تلاش کارکنان خدوم صنعت برق به ۲۶۰ هزار حلقه چاه کشاورزی برقدار افزایش یافته و از این بابت سالانه چندین میلیارد لیتر گازوییل صرفه جویی می‌شود.

دراین نامه، مبتنی بر ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید، بخشی از هزینه‌های اجرای طرح، از محل منابع حاصل از صرفه جویی و الباقی به وسیله صنعت برق عنوان و ابراز امیدواری شده با مساعدت دولت محترم وتحقق به موقع اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، امکان اجرای طرح بر اساس برنامه ریزی انجام شده فراهم شود.

برپایه این گزارش حسن روحانی رییس جمهور در پی نوشت این نامه، تامین اعتبار طرح برقدار کردن چاه‌های کشاورزی را مساله حایز اهمیت عنوان و دستور مساعدت در این خصوص را به معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزرای ذی ربط صادر کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار