کد خبر: ۴۰۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
یکی از فواید مهم شبکه هوشمند برای شرکت‌های توزیع انرژی امکان تعدیل میزان پیک تقاضامی باشد. همانگونه که می‌دانیم برق تولید شده در طول دوره‌های پیک و اوج بار و مصرف، خیلی گران‌تر و نا کارآمد‌تر می‌باشد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، پیاده سازی و گسترش شبکه برق هوشمند به روشن و برق دار بودن بخش‌های مختلف هر کشوری با کاهش تعداد دفعات قطعی برق به همراه ایجاد ارزش افزوده و صرفه جویی در هزینه‌ها برای مشتریان و شهروندان کمک می‌کند.

گذشته از کمک به کشور در راستای رسیدن به صنعت تولید برق با تولید و انتشار کمتر کربن، این موضوع همچنین برای شرکت‌های توزیع برق و انرژی مزایای فراوانی دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود.
مزایای شبکه هوشمند
تنظیم و سطح بندی میزان دیماند (تقاضا)

یکی از فواید مهم شبکه هوشمند برای شرکت‌های توزیع انرژی امکان تعدیل میزان پیک تقاضامی باشد. همانگونه که می‌دانیم برق تولید شده در طول دوره‌های پیک و اوج بار و مصرف، خیلی گران‌تر و نا کارآمد‌تر می‌باشد.

یک شبکه هوشمند (Smart Grid)، به کاهش این افزایش ناگهانی تقاضا از شبکه و پایین آوردن شدت تقاضا در زمان‌های پیک کمک می‌نماید. داشتن عرضه و تقاضای پایدارتر منتج به تولید برق کار آمدتر و بهینه‌تر برای شرکت‌های توزیع می‌گردد که بدیهی است که برای آن‌ها خیلی ارزان‌تر خواهد بود. بعلاوه، فراهم آوردن امکان بهره مندی شرکت‌های تولید و توزیع برقاز مزایای استفاده مشترکین و مصرف کنندگان از تجهیزات و وسایل هوشمند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عرضه و تقاضا را بهتر مدیریت نمایند.

به عنوان مثال، خاموش نمودن یخچال برای ۲ ساعت در بعد از ظهر تأثیر بارزی در دمای داخلی یخچال اگر درب آن باز نگردد نخواهد داشت. اگر یخچال خاموش شود مشترکین برق مقدار کمی بر روی قبض برق خود صرفه جویی خواهند داشت و می‌توان طوری آن را برنامه ریزی نمود که به محض اینکه درب یخچال بنا به نیاز باز شد روشن گردد. فراهم آوردن این امکان با هوشمندسازی منازل یا دادن این امکان به شرکت‌های برق برای انجام این کار موجب مدیریت دقیق‌تر شبکه خواهد شد.

کاهش هزینه‌های مدیریت شبکه

استفاده از میتر‌ها یا همان کنتور‌های هوشمند (Smart Meter)، و سیستم ارتباطات دو سویه (two-way dialog)، به معنای این است که به جای فرستادن هزاران نفر برای قرائت و ثبت اعداد کنتور‌ها در سراسر کشور، اطلاعات میزان مصرف برق به صورت خودکار در لحظه و فوراً به مرکز فرستاده می‌شود. این موضوع شدیداً هزینه‌های مدیریت شبکه را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سود برای شرکت‌های ذیربط خواهد شد.

مزایای شبکه هوشمند
دریافت هزینه از مشتریان به شیوه‌ای مؤثرتر

تعرفه‌های زمان استفاده با توجه به دوره‌های زمانی کم باری، میان باری و اوج بار، از راهکار‌های شرکت‌های برق برای کاهش تقاضا در زمان پیک و کاهش مصرف در طول زمان خواهد بود. با استفاده از این تعرفه ها، تأمین کننده برق خود را در یک موقعیت برد-برد قرار می‌دهد. اگر هر فردی هنوز در طول دوره اوج تقاضا برق مصرف می‌کند، شرکت‌های توزیع و تأمین کنندگان برق می‌توانند هزینهبیشتری به ازای هر کیلووات ساعت از وی دریافت کنند.

به هر حال، اگر افراد در طول زمان‌های پیک مرسوم انرژی کمتری مصرف کنند و در طول زمان‌های کم باری و کاهش تقاضا بیشتر مصرف کنند، در نتیجه شرکت‌های برق دیگر مجبور به اجرا و پیاده سازی روش‌های تولید برقبا بازدهی پایین و با هزینه‌های بالا برای تأمین ظرفیت کافی برای مشترکین خود نیستند.


انتقال برق قابل اطمینان

به دلیل توسعه دائمی شبکهسراسری موجود و شبکه پیچیده‌ای از کابل‌ها که در سراسر کشور از بالا تا پایین کشیده می‌شوند، انتقال برق اغلب پیچیده و در نتیجه ناکارآمد است. به هر حال، به خاطر اندازه و وسعت شبکه کنونی، برق اغلب نوسان دارد و این نوسان گاهی اوقات باعث قطعی برق و خاموشی می‌شود. شبکه هوشمند، با هوش توزیع یا توزیع هوشمند خود (Distribution Intelligence)، به افزایش بهره وری از طریق انتقال برق توسط پردازش‌های اطلاعاتی و ارتباطات پیشرفته تکنولوژیکی کمک می‌نماید.

کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از تولید انرژی

یکی از اهداف کلیدی برای شرکت‌های تولید کننده انرژی، کاهش تولید و انتشار کربن (رد پا یا اثر کربن (Carbon footprint است. تولید برق در طول زمان پیک تقاضا یا همان اوج بار، تا وقتی که نیروگاه‌های برق نا کارآمد و با راندمان پایین برای کمک به پوشش این تقاضای اضافه برق به مدار می‌آیند، به شدت برای محیط زیست مضر و زیان آور است.

به هر حال، اگر گستره زمان‌های اوج بار کاهش پیدا کند در نتیجه تولید برق خیلی کارآمد‌تر و بهینه‌تر خواهد بود و در نهایت محیط زیست آسیب کمتری خواهد دید. در رأس این موضوع، یکپارچه سازی بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید ترکیبی برق می‌باشد. با شبکه‌ای که با تمرکز بر حفظ محیط زیست، منابع انرژی تجدیدپذیر را بیشتر می‌پذیرد، شبکه‌ای با کاهش ردپای کربن (Carbon footprint) و انتشار کربن حاصل خواهد شد.


کاهش فواصل انتقال

افزایش ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر با شبکه موجود، نه تنها انتشار کربن را کاهش می‌دهد بلکه تعداد نقاط تولید برق را در سراسر کشور تقویت می‌نماید. این موضوع شبکه را قادر می‌سازد تا خانه‌ها و ساختمان‌ها را با استفاده از انرژی برق تولید شده از نزدیک‌ترین مسیردر کنار کاهش ریسک تلفات انتقال و ایجاد شبکه برقی کارآمد تر، برق دار نماید.

مزایای شبکه هوشمند
تشخیص قطعی برق سریع

در حال حاضر، اگر یک ناحیه بی برق شود تنها راه شرکت‌های برق برای تشخیص این موضوع از طریق تماس‌های تلفنی مشترکان است. به هر حال، شبکه برق هوشمند با ایجاد سیستمی که تماماً خود ترمیم (Self-healing) است (از طریق ایجاد یک مسیر جایگزین برای برق دار نمودن منطقه بی برق)، قادر است تا از وقوع قطعی در شبکه تا حدودی پیشگیرینماید. این موضوع اولاً امکان قطعی برق را کاهش داده و ثانیاٌ زمان تعمیرات شبکه را کاهش می‌دهد.

راه حل اساسی

اگر کسی در حال حاضر قبض برق خود را برای یک بازه طولانی پرداخت ننماید، راهی برای شرکت‌های برق که بتوانند از استفاده بیشتر چنین فردی از برق جلوگیری نمایند وجود ندارد. به هر حال، شبکه هوشمند با خودش یک راه حل اساسی برای هر ملکی که از کنتور هوشمند استفاده می‌نماید به همراه دارد. این، مزیت بزرگی است برای شرکت‌های تأمین کننده برق که می‌توانند از راه دور انتقال جریان برق به هر ملکی را قطع نمایند؛ بنابراین در صورتی که کنتور هوشمند داشته باشید باید حواستان باشد تا قبوض برق خود را پرداخت نمایید، در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید که تعدادی شمع تهیه کنید.


هزینه پیاده سازی و اجرای شبکه هوشمند

هزینه سرمایه گذاری برای نصب و بهبود شبکه کنونی کشوری مثل انگلستان به شبکه هوشمند چیزی در حدود ۱۲ میلیارد پوند تخمین زده شده است. این پول باید از جایی تأمین شود و به منظور حفظ روابط دوستانه کنونی با مشتری، شرکت‌های برق باید این سرمایه گذاری را بدون اخذ هزینه از مشتریان و شهروندان تأمین نمایند. با اینکه تمامی این ۱۲ میلیون پوند از طریق شرکت‌های برق تأمین نخواهد شد، ولی باز همچنان باید سهم زیادی از این مبلغ را پرداخت کنند. با این وجود، توجیهی برای شرکت‌های تولید و توزیع برق وجود دارد که بتوانند میزان هزینه سرمایه گذاری شده در این بخش را از طریق افزایش کارایی و راندمان شبکه برگردانند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار