کد خبر: ۴۰۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
نشست اقتصاد اجتماعی پیک سایی با هدف بهره گیری از ظرفیت‌های علوم اجتماعی وتکنیک‌های رفتاری در مدیریت مصرف بهینه برق مشترکان خانگی و تجاری، همگام با تجارب جهانی در توانیر برگزار شد.
به گزارش برق نیوز، دراین نشست محمد فاضلی سرپرست مرکز امور اجتماعی آب و انرژی وزارت نیرو رویکرد این مرکز را استفاده از دانش علوم اجتماعی برای مدیریت بهینه منابع آب و برق کشور عنوان کرد که با کاهش هزینه‌ها وافزایش سطح رفاه اجتماعی همراه است.

وی گفتگو‌های آب وانرژی را از برنامه‌های این نشست عنوان کرد که با هدف بررسی امور غیرفنی با رویکرد اجتماعی و در چارچوب اقتصاد انرژی درجهت مدیریت بهینه منابع آب و برق انجام می‌شود.

در این نشست که معاون مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف وخدمات مشترکین و مدیر کل دفتر روابط عمومی و اموربین الملل توانیر به همراه جمعی از مدیران وکارشناسان توانیر وشرکت‌های برق منطقه‌ای وتوزیع برق حضور داشتند، برنامه‌های مدیریت مصرف برق شرکت توانیر و موفقیت طرح پایلوت پیک سا در سیستان و بلوچستان از سوی مدیر کل دفتر مدیریت مصرف وخدمات مشترکین توانیر ارایه شد.

هادی مدقق مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیرازجمله اقدامات امسال مدیریت مصرف را که به خاموشی صفر درتابستان منجر شد، برنامه ریزی وتعیین سقف پیک بار شرکت‌های زیرمجموعه با توجه به براورد نیاز مصرف مناطق اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این دفتر عمدتا روی مشترکان صنعتی، کشاورزی وتجاری بزرگ اجرا شد، برنامه مدیریت مصرف بخش خانگی را مربوط به مباحث فرهنگسازی ذکر کرد که با همکاری دفاتر روابط عمومی و دفاتر مدیریت مصرف شرکت‌ها همه ساله اجرا می‌شود.

 مدقق تشکیل شورای فرهنگی مدیریت مصرف با همکاری روابط عمومی واموربین الملل توانیر را از اقدامات امسال ذکرکرد که با هدف هماهنگی بیشتر بین بخش‌های فرهنگی ومدیریت مصرف شرکت‌ها انجام شد.

وی خاموشی صفر و پیک سایی ۳۸۷۴ مگاوات همزمان با اوج بار شبکه همچنین کاهش رشد پیک سالانه شبکه از ۵.۲ درصد متوسط سال‌های گذشته به یک درصد در تابستان امسال را از نتایج اقدامات مدیریت بار ومصرف انرژی برشمرد.

 مدقق مدیریت بار خانگی درساعات پیک را از برنامه‌های امسال این دفتر عنوان کرد که با توجه به اختصاص ۵۰ درصد بار مصرفی به این بخش، از ظرفیت خوبی برخوردار است و امسال با حذف قبوض کاغذی برق، ظرفیت جدیدی برای ارتباط با مشترکان ایجاد شده و برنامه دفتر برای استفاده از این ظرفیت در پیک آینده، ایجاد نهاد‌های تجمیع کننده وفراهم آوردن فضا برای کسب و کار‌های جدید دراین حوزه است که با استقبال معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به عنوان حمایت کننده از کسب و کار‌های نوین همراه شد.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه جلب مشترکان خانگی و تجاری از طریق تجمیع کننده‌ها، افزود: هدف ما کاهش بار مصرفی با همکاری بخش خصوصی، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، حفظ رفاه خانواده و... است.

وی گفت: نهایتا درپی آن هستیم با این روش بازار صرفه جویی انرژی را راه اندازی کنیم وتوانیر به عنوان مجری و شرکت‌های برق به عنوان کارفرما محسوب می‌شوند و پرداخت پاداش به تجمیع کنندگان به ازای میزان بار کاهش یافته خواهد بود.

مدقق گفت: یک پایلوت امسال در توزیع برق مشهد انجام شد واین شرکت که در اغلب روز‌های پیک تابستان در محدوده قرمز مصرف برق قرار داشت، طی ۳ روز گرم ودرساعات پیک، صرفه جویی قابل توجه به میزان ۲۰۴ مگاواتساعت بین ساعات ۱۴ تا ۱۷ را محقق ساخت که صرفا از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شد.

وی پایلوت بعدی را در سیستان و بلوچستان عنوان کرد که از سوی  عبداله زاده با موفقیت اجرا شد وبه عنوان یکی از برنامه‌های صفر ۹۹ با هدف ۱۰۰ مگاوات کاهش بار پیک ۹۹ پیشنهاد شد و این میزان با تاکید وزیر نیرو به هزار مگاوات افزایش یافت و سهمیه هریک از شرکت‌های برق دراین خصوص مشخص شده است.

مدقق افزود: درحال حاضر نسخه نهایی آیین نامه مزبور به معاونت امور برق وانرژی وزارت نیرو جهت ابلاغ، تقدیم شده و امیدواریم شرکت‌های برق سهمیه تعیین شده را محقق سازند.

در ادامه علیرضا عبداله زاده به تشریح نتایج قابل توجه اجرای پایلوت طرح "پیک سا" پیرامون کاهش مصرف بخش خانگی درساعات اوج بار در زاهدان با هدف تسری آن به کل کشورپرداخت و یادآور شد بعد از ۴ هفته از اجرای پایلوت در زاهدان ۸۶ درصد مردم علاقمندی خود را برای استمرار طرح در سال‌های آینده اعلام کردند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و هاروارد که اجرای طرح مشابه او درامریکای شمالی با اقبال مقامات انتاریو در حال اجراست، هدف هزارمگاوات کاهش بار این برنامه در پیک ۹۹ را تا ۳ هزار مگاوات قابل افزایش دانست و ایده اصلی را ایجاد راهبرد تعاملی با مردم از طریق رسانه‌های مختلف به منظور اثرگذاری بر الگوی مصرف انرژی عنوان کرد که به عنوان یک ایده جهانی و درسطح مطالعاتی در کشور‌های پیشرو درحال اجراست.

در ادامه این نشست برنامه گفتگو‌های آب وانرژی با رویکرد اجتماعی و چارچوب اقتصاد انرژی، از سوی معاون مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو وبا مشارکت حاضران آغاز شد که با پاسخگویی به سووالات همراه بود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار