کد خبر: ۴۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۸
یک فعال بخش خصوصی در صنعت برق ضمن بررسی چالش‌های پیش روی تبدیل شدن نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی، از عملکرد وزارت نیرو در قرارداد‌های بیع متقابل انتقاد کرد.
به گزارش برق نیوز، احمد مشایخی، مدیرعامل نیروگاه رودشور، در کنفرانس مطبوعاتی با حضور بهمن مسعودی عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق و محمودرضا فارسی، مدیر نیروگاه رودشور برگزار شد، اعلام کرد: در صورت تبدیل نیروگاه گازی رودشور به یک نیروگاه سیکل ترکیبی، راندمان این نیروگاه از ۳۹ درصد به ۵۷ درصد افزایش می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه نیروگاه رودشور دارای سه واحد گازی کلاس F است که از سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری تجاری رسیده، افزود: امکان کنترل و مانیتورینگ این نیروگاه از راه دور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت با اشاره به چالش‌های پیش روی تبدیل نیروگاه رودشور به یک نیروگاه سیکل ترکیبی، تصریح کرد: در ابتدا قراردادی را به‌صورت بیع متقابل با وزارت نیرو منعقد کردیم. در این قرارداد تاکید شد: معادل ارزی مقدار سوخت صرفه‌جویی شده به نیروگاه پرداخت شود. در زمان امضای این قرارداد قیمت هر بشکه نفت خام اوپک ۱۲۰ دلار بود؛ اما هم‌اکنون این رقم به کمتر از ۷۰ دلار بابت هر بشکه کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۲ که قیمت نفت به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود، برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی قراردادی با وزارت نیرو منعقد شد که بر اساس آن، وزارت نیرو موظف بود، معادل ارزی سوخت صرفه‌جویی شده (۳۴۵ مگاوات برق تولیدشده از واحد بخار) را به سرمایه‌گذار پرداخت کند، اما پس از مدتی قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۵۰ تا ۶۰ دلار کاهش یافت، از سوی دیگر قرارداد‌های بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تبدیل شده و جهش ناگهانی نرخ ارز موجب شد این مدل قراردادی هیچ توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد، به همین دلیل ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.
 
مشایخی ادامه داد: پس از این افت قیمت، نوسانات بازار ارز موجب شد پرداخت وزارت نیرو به ما به‌صورت ریالی انجام شود. چنانچه بخواهیم به این صورت به قرارداد عمل کنیم، درآمد حاصل از فروش برق این نیروگاه تنها جوابگوی اقساط وامی است که بابت تبدیل این نیروگاه گرفته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه تغییرات اعمال شده روی این قرارداد موجب عدم توجیه پذیری اقتصادی پروژه سیکل ترکیبی شده، افزود: با وجود اینکه پروژه تبدیل نیروگاه گازی رودشور به نیروگاه سیکل ترکیبی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته، در صورتی که وزارت نیرو موارد یاد شده را اصلاح نکند، این امکان وجود دارد که فعالیت‌های اجرایی پروژه از دستور کار خارج شود.
 
مدیرعامل این شرکت تولید با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این گروه گفت: گروه به‌عنوان نخستین مجموعه بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه تولید برق از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. در حال حاضر این گروه، مالکیت ۱۳ نیروگاه را به‌صورت ۱۰۰ درصد و مشارکتی داشته و در مجموع حدود ۴ هزار مگاوات در حال بهره برداری است.
 
وی با بیان اینکه گروه  هم اکنون حدود ۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، افزود: بخش بخار نیروگاه‌های کاسپین، رودشور و ارومیه، از جمله پروژه‌های در حال احداث است که امیدوارم هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
 
همچنین نیروگاه بادی تیزباد در منطقه خاف با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات، دومین نیروگاه بادی گروه است که در حال احداث است.
 
در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، بهمن مسعودی،عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، ضمن انتقاد از بدعهدی وزارت نیرو در انجام تعهدات خود در قرارداد بیع متقابل، گفت: معتقدم ادامه این روند موجب بی‌اعتمادی سرمایه گذاران و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطابق آمار ارائه شده مرکز ملی آمار ایران میزان رزرو برای جبران کسری برق در شبکه کاهش یافته، افزود: این موضوع نشان از عدم جذابیت بازار و صنعت برق برای سرمایه گذاران دارد. خرید و صادرات انحصاری برق، قیمت تکلیفی و ناتوانی در فروش واحد‌های تولید برق، همه و همه موجب به چالش کشیده شدن صنعت و اقتصاد برق می‌شود.
 
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار