کد خبر: ۴۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۸
پخش بار اقتصادی با در نظر گرفتن تلفات شبکه، این پخش بار اقتصادی برای نیروگاه‌های مختلف در یک سیستم قدرت انجام می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،
 
پخش بار اقتصادی با در نظر گرفتن تلفات شبکه

این پخش بار اقتصادی برای نیروگاه‌های مختلف در یک سیستم قدرت انجام می‌شود. شکل ۳ شماتیک چنین سیستمی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که تلفات سیستم انتقال در اینجا در نظر گرفته می‌شود.

مسئله پخش بار اقتصادی - بخش سوم

شکل ۳: Nواحد که بار Ploadرا از طریق شبکه انتقال تغذیه می‌کند. در مثال ۱ دیدیم که برای یک توان خروجی مشخص، واحد ۱ در مقایسه با واحد ۲ هزینه اضافی بیشتری داشت. بنابراین، برای پخش بار اقتصادی، واحد ۲ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که توان بیشتری از واحد ۱ تولید کند. همه این موارد در صورتی بود که واحد‌ها بخشی از یک نیروگاه باشند یا به لحاظ موقعیت در نزدیکی یکدیگر باشند. اگر تلفات خط انتقال زیاد باشد (مثلاً به دلیل فاصله زیاد بین واحد تولیدی و بار)، برای واحدی با هزینه افزایشی کم، ممکن است هزینه عملیات بیشتر شود. بنابراین، در تعیین پخش بار اقتصادی واحد‌های یک سیستم قدرت باید تلفات خطوط انتقال را در نظر گرفت.

نرخ هزینه سوخت کل، با توجه به رابطه (۲) به صورت زیر است:

مسئله پخش بار اقتصادی - بخش سوم

که در آن، ϕدر رابطه (۱۷) تعریف شده است.

شرایط لازم برای کمینه کردن FTبه صورت زیر هستند:

مسئله پخش بار اقتصادی - بخش سوم


در اینجا، s   ∂Ploss/∂Piتلفات افزایشی (Incremental Loss) برای شین i است. معادله (۲۰) نشان می‌دهد که حداقل هزینه عملیات وقتی حاصل می‌شود که حاصل‌ضرب هزینه اضافی (IC) در ضریب جریمه مربوط به همه واحد‌های سیستم با هم برابر باشند.

تذکر: در حالتی که همه واحد‌ها مربوط به یک نیروگاه باشند یا ژنراتور‌ها به یک شین متصل شده باشند، معادله (۲۰) به صورت زیر در خواهد آمد:

مسئله پخش بار اقتصادی - بخش سوم

که مشابه حالتی است که واحد‌ها به یک شین متصل شده‌اند.

معادله‌های (۱۹) و (۱۷) معادلات هماهنگی پخش بار اقتصادی با در نظر گرفتن تلفات انتقال نامیده می‌شوند. حل مسئله پخش بار اقتصادی در این حالت، نسبت به وقتی که تلفات انتقال را در نظر نگرفتیم، کمی پیچیده است. دو رویکرد اصلی برای حل این مسئله وجود دارد: یکی فرمول تلفات شبکه و دیگری ابزار‌های بهینه‌سازی برای معادلات پخش بار مقید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار