کد خبر: ۴۰۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
متقاضیان ریاست پژوهشگاه نیرو می‌بایست پیش از کاندیداتوری با اهداف و شرایط پژوهشگاه نیرو آشنا باشند لذا این نوشته به منظور ارائه شناختی پایه از شرایط و وضعیت فعلی پژوهشگاه نیرو نگاشته شده است.این نوشته بر این مبنا است که وزارت نیرو قصدی بر تغییر استراتژی پنج ساله گذشته خود در توسعه و مدیریت تحقیقات و فناوری نداشته باشد و در حالتی غیر از پیش فرض فوق، وزارت نیرو می‌بایست مشخصات و شاخص‌های فضای جدید مد نظر خود را تدوین و ارائه نماید.

به گزارش برق نیوز؛ متقاضیان ریاست پژوهشگاه نیرو می‌بایست پیش از کاندیداتوری با اهداف و شرایط پژوهشگاه نیرو آشنا باشند لذا این نوشته به منظور ارائه شناختی پایه از شرایط و وضعیت فعلی پژوهشگاه نیرو نگاشته شده است.

این نوشته بر این مبنا است که وزارت نیرو قصدی بر تغییر استراتژی پنج سال گذشته خود در توسعه و مدیریت تحقیقات و فناوری نداشته باشد و در حالتی غیر از پیش فرض فوق، وزارت نیرو می‌بایست مشخصات و شاخص‌های فضای جدید مد نظر خود را تدوین و ارائه نماید.

باتوجه به تغییرات فضای کسب و کار در کشور و وجود فارغ‌التحصیلان جویای کار و همچنین اضافه شدن شرکت‌های دانش بنیان به فضای اقتصادی کشور، پژوهشگاه نیرو از سال ۱۳۸۷ اقدام به تدوین سند استراتژی راهبردی خود نموده است. در این سند با توجه به مطالعات تطبیقی با کشور‌های توسعه یافته و یا در حال توسعه و با لحاظ کردن تغییرات فوق‌الذکر در اکوسیستم اقتصادی کشور، پیشنهاد گردید شرح وظایف این دستگاه پژوهشی از "انجام تحقیقات" به "مدیریت تحقیقات" تغییر یابد. تجربیات متعدد مشابه در سایر کشور‌ها اعم از آمریکا، آلمان، کره، ژاپن و... موید همین روش بود.

این تغییر رویه با تصویب شورای آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از سال ۱۳۹۳ جهت اجرا به پژوهشگاه نیرو ابلاغ گردید.
ایده مدیریت تحقیقات توسط یک دستگاه پژوهشی دولتی ایده‌ای نوظهور بود لذا همزمان با اجرا و پیاده‌سازی آن، فرآیند تکامل این ایده همچنان در دست اجراست و بخش‌هایی که در تدوین اولیه لحاظ نگردیده بود، در چند سال گذشته به آن اضافه شده است. اکنون پس از گذشت تقریبا پنج سال از آغاز اجرای طرح، پژوهشگاه نیرو طرح فوق را در دو حوزه پژوهشی و فناوری دنبال می‌نماید.

در حوزه پژوهشی ارتباط با دانشگاهها، اساتید و اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و در حوزه فناوری فراهم آوردن زیرساخت توسعه فناوری‌های مورد نیاز کشور و یا رفع نیاز‌های عاجل صنعت پیگیری می‌گردد.

هدف عام هر دو حوزه ایجاد بستر مورد نیاز جهت تسهیل و حمایت از فرآیند تبدیل ایده‌ها به پدیده‌های ملموس و موثر مادی و معنوی برای صنعت برق می‌باشد.

حوزه پژوهشی مسئولیت رصد علم و فناوری، اجرای پروژه‌های سیاست‌پژوهی و آینده‌نگاری، پیشنهاد طرح‌های کلان و حمایت از پژوهش‌های پایه‌ای و تثبیت ایده را بر عهده دارد.

حوزه فناوری سیاست‌گذاری، تعیین راهبرد‌ها و اهداف، تصویب طرح‌های کلان و موضوعی، ایجاد زیرساخت‌های محقق ساختن اهداف طرح‌های فناورانه و در نهایت ایجاد بستر تجاری‌سازی فناوری‌های اکتساب شده را بر عهده دارد.

در یک از دو حوزه جهت نیل به اهداف تعیین شده بسته‌های متعددی را تدوین و ارائه نموده‌اند که شرح جزئیات آن‌ها در این مجال قابل ارائه نیست لذا صرفا عناوین آن‌ها ارائه می‌گردد:

حوزه پژوهشی

۱. ۲۳ گروه پژوهشی در پژوهشگاه نیرو مشمل بر حدود ۳۰۰ پژوهشگر عضو هیئت علمی و غیر هیئت علمی
۲. اعتبار سالیانه تحقیقاتی اساتید دانشگاه (طرح استاد)
۳. برنامه هدایتی - حمایتی تحقیقات اساتید دانشگاه‌ها و موسسات (بهتام)
۴. پژوهشگران پسادکتری (تفاهم‌نامه با بنیاد ملی نخبگان)
۵. حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌ی دکتری
۶. اعطای فرصت مطالعاتی به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه نیرو در صنعت برق
۷. اعطای فرصت مطالعاتی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در پژوهشگاه نیرو
۸. حمایت از انجمن‌های علمی

حوزه فناوری

۱. بیش از ۱۰۰ طرح فناورانه در قالب ۴۰ سند توسعه فناوری
۲. ۱۶ مرکز توسعه فناوری
۳. دفتر تجاری‌سازی و اکتساب فناوری
۴. صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی
۵. مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

بهتر است داوطلبان ریاست پژوهشگاه با جزئیات هر یک از بسته‌های فوق، میزان پیشرفت آن‌ها و محدودیت‌های موجود در پیشبرد آن‌ها آشنا گردند.


اما در این مجال مشکلات و محدودیت‌های مشترک و زیرساختی کلیه موارد فوق که می‌بایست به عنوان دغدغه‌های رئیس آتی در پیشبرد بهتر، سریعتر و روان‌تر اهداف مد نظر قرار گیرد و برای آن‌ها طرح مدونی تهیه گردد، بصورت مجمل ارائه می‌گردد:

۱- طولانی بودن فرآیند ایده تا پدیده و عدم وجود حوصله مکفی در مدیران اجرایی جهت تحمل طی این مدت فرآیند ایده تا پدیده ذاتا فرآیندی زمان‌بر و کند است.
راه‌حل غلبه بر آن، برنامه‌ریزی طولانی مدت برای رفع مشکلات است.
صنعت برق بصورت روزمره اداره می‌شود و برنامه طولانی مدتی برای حل یا پیش‌بینی مشکلات از چند ماه یا چند سال قبل ندارد؛ لذا عموما مدیران اجرایی تحمل طی زمان مورد نیاز برای تبدیل یک ایده به پدیده را ندارند و صرفا علاقه‌مند به خرید محصول آمده هستند؛ در بهترین حالت به مانند خرید تضمینی.

این روش یعنی توسعه‌دهنده فناوری می‌بایست منابع مالی مورد نیاز را تامین نماید، ریسک فنی و تجاری را پوشش دهد، در صورت فراهم بودن کلیه شرایط پس از تست پایلوت بتواند آن را بفروشد.

ین روش بدین معنی است که دستگاه اجرایی هیچ مسئولیت و کمکی در قبل توسعه فناوری ندارد و صرفا آن را به شکل یک خرید ارزیابی می‌نماید و هیچ ریسکی اعم از فنی و تجاری را برای خود قابل قبول نمی‌داند.

در چنین شرایطی هیچ شرکت خصوصی مایل و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری نیست.زمینه‌های تجاری بسیاری هستند که می‌توانند سود‌های مناسب‌تری داشته باشند لذا پذیرش این میزان ریسک (فنی و تجاری) برای یک بنگاه اقتصادی خصوصی نامعقول می‌نماید.

۲- عدم اعتقاد به پژوهش و فناوری در علی الخصوص در مدیران میانی مدیران میانی و اجرایی اطلاعات موجود خود را برای تصمیم‌گیری مکفی می‌دانند.بررسی بیشتر را یا به دلیل محدودیت‌های زمانی و یا به دلیل محدودیت‌های مالی و یا به دلیل محدودیت‌های فنی ضروری نمی‌دانسته و ضرورتی برای آن احساس نمی‌کنند.

در مواقعی که پس از چندین بار سعی و خطا و هزینه کردن بعضا چند باره برای یک مشکل، نتیجه‌ای از روش‌های پیشنهادی شخصی و یا درون سازمانی حاصل نشد، مجاب می‌گردند که مطالعه‌ای مختصر و محدود بی‌ضرر است.

این روش بدین معنی است صنعت به دنبال بهترین روش برای حل مشکلات نیست و صرفا به دنبال اولین روش و یا روشی است که حتی برای مدت محدود مشکل را متوقف (pause) نماید و نه حل.طرح ایده‌ها نو و ارتقا که مطلقا مطرح نیست. همین که سیستم با هر راندمانی! در حال کار باشد، کفایت‌کننده است و رافع مسئولیت.

در حوزه خرید نیز با فرض رفع تمامی موانع مطرح در بند اول خرید از برند‌های معتبر برای کارشناسان و مدیران میانی کم ریسک‌تر و قابل توجیه‌تر است و صرفا در بازه‌های زمانی مانند دوره تحریم که امکان خرید و تامین نیاز‌ها از خارج از کشور محدود می‌گردد، موضوع تامین نیازمندی‌ها از داخل با استفاه از توسعه فناوری مطرح می‌گردد؛ و در سال‌های گذشته تجربه شده است که در صورت رفع مشکل خرید خارجی سرمایه‌گذاری شرکت ایرانی جهت تامین نیاز‌های داخلی با مخاطره مواجه خواهد شد. احتمال چنین پیشامدی بقدری است که شرکتها، توسعه صادرات را پایدارتر از تامین نیاز‌های داخلی می‌دانند.

در این فضای ذهنی و در این اکوسیستم پروژه‌های توسعه فناوری و تحقیقاتی از شرکت‌های مادر برای مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناور تعریف و ارجاع نمی‌گردد و هزینه‌کرد برای تحقیقات و توسعه فناوری صرفا یک اتلاف سرمایه تلقی می‌گردد.

اگر میلیارد‌ها تومان در تکرار پروژه‌ها و یا اجرای ناقص آن‌ها در مجموعه‌های اجرایی صرف گردد؛ هیچ شخص یا دستگاه معترض نخواهد بود، اما به در صورت اختصاص کمتر از یک دهم درصد بودجه به حوزه توسعه فناوری، هزاران اعتراض بر نتیجه بخش نبودن این هزینه‌کرد باب سخن خواهند گشود.

۳- نبود شرکت‌ها فعال ذی صلاح در این حوزه

از بند اول و دوم این نوشته می‌توان نتیجه گرفت که اکوسیستم پایداری برای توسعه فناوری در صنعت برق شکل نگرفته است و لذا شرکت‌های ذی‌صلاحی و قابل قبولی چه از نظر مالی، چه از نظر مدیریتی و چه از نظر فنی در این حوزه فعال نیستند و شرکت‌ها با توجه به مشکلات و ریسک‌های متعدد توسعه فناوری، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن نیستند.

قرارداد‌ها و فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری سود‌ها بیشتری دارند، زمینه فعالیتی در آن‌ها نیز بیشتر است و مشکلات اجرایی کمتری نیز در حوزه منابع انسانی، تامین منابع مالی، ریسک و... دارند.

اگر سربسته از شرکت‌هایی که توسعه فناوری را برای تجارت خود مضر می‌دانند بگذریم نیز بازهم توسعه فناوری در چنین اکوسیستمی ناممکن می‌نماید.

در سالیان گذشته در پژوهشگاه نیرو تجربه شده است که بر خلاف تصور عامه، مهمترین بخش یک توسعه فناوری نه بخش فنی بلکه بخشی تجاری آن است و در صورتی که برنامه تجاری مشخصی برای یک توسعه فناوری وجود نداشته باشد، از فناوری توسعه داده شده در صنعت استفاده نگردد و توسعه فناوری در سطح ملی محقق نخواهد شد و در بهترین حالت صرفا ختم به انجام پروژه‌های مقطعی خواهد گردید.

تاکید بر موارد فوق از این جهت مهم است که کاندیدا‌های ریاست پژوهشگاه نیرو تصور ننماید عمده معضلات پژوهشگاه نیرو انجام یا پیگیری فعالیت‌های فنی است.

این اشتباه به قدری محتمل است که وزارت نیرو نیز در فراخوان خود به اشتباه صرفا از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی برای ریاست پژوهشگاه دعوت نموده است.

پژوهشگران پژوهشگاه نیرو بعد از تجربه حدوا ۵ ساله در این حوزه به خوبی واقفند که در شرایط فعلی مشکل و معضل اصلی نه توسعه فناوری (روش‌های فنی) بلکه داشتن ایده‌های تجاری مناسب برای توسعه کسب و کار‌های فناورانه (تامین منابع مالی مورد نیاز یا ایجاد بازار مناسب و...) برای تجاری‌سازی محصولات توسعه داده شده است.

۴- عدم وجود زیرساخت‌های قانونی، حقوقی، اداری و مالی مورد نیاز برای توسعه فناوری

تشریح این بخش واقعا مثنوی هفتاد من کاغذ است؛ و در حوصله این نوشته نمی‌گنجد.انسجام بین سازمانی جهت توسعه فناوری وجود ندارد حال اگر در مواردی صرفا بصورت قائم به شخص هماهنگی‌های مقطعی بوجود آید تازه انواع مشکلات زیرساختی خود را نمایان می‌گردد.

نبود قوانین حقوقی متناسب برای توسعه فناوری (نحوه مشارکت‌های مورد نیاز، تضامین پوشش دهنده ریسک، و...) نبود ساختاری اداری مناسب برای توسعه فناوری (ساختار اداری تخصصی متقن و قابل استناد که بتواند توسعه یک فناوری را از پیش از تولید ایده و تا وصول به نتیجه همراهی نماید.)

نبود ساختاری مالی (محل‌های تامین منابع مالی دولتی و خصوصی، نحوه تسویه هزینه کرد‌های انجام شده و عدم امکان ثبت نتایج حاصل از تحقیقات به عنوان سرمایه و...)

۵- عدم تطابق نیروی انسانی فعال در پژوهشگاه نیرو با اهداف تدوین شده

انجام مجموعه موارد فوق در پژوهشگاه نیرو بر عهده پژوهشگرانی است که یا از سالیان گذشته با عنوان کارشناسان پژوهشی برای انجام پژوهش انتخاب و استخدام شده‌اند و یا اعضاء هیئت علمی جدید الاستخدامی است که سابقه ایشان صرفا فعالیت‌های علمی بوده است و نه انجام فعالیت‌های اداری-تجاری.

این موضوع خود باعث ناسازگاری اهداف و روحیات پرسنل موجود با اهداف و شرح وظایف تدوین شده گردیده است.منظور از جملات فوق عدم نیابت افراد خبره در مدیریت توسعه فناوری نیست، اما
 
۱- افراد خبره در یک موضوع تخصصی عموما علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های اداری و تجاری صرف نیستند.

۲- روابط قانونی و فراقانونی مورد نیاز برای هماهنگ نمودن کلیه زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه یک فناوری در ایشان موجود نیست.

۳- عموما علاقه و تخصصی در موضوعات تجاری مرتبط با حوزه علمی ندارند.

در چند سال گذشته تلاش‌های بسیاری جهت تطبیق این دو موضوع انجام شده است، اما همچنان تناقض ذاتی موجود باعث کندی توسعه فناوری توسط عده‌ای پژوهشگر است.

۶- عدم حمایت وزارت نیرو از روند مدیریت تحقیقات

به موارد فوق عدم حمایت عملیاتی وزارت نیرو در شرایط مورد نیاز را نیز اضافه بفرمایید.

معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزات نیرو دغدغه‌ای فناورانه ندارد. بدین معنی توسعه فناوری‌ها و تحقیقات به غیر از حوزه منابع انسانی، با شرح وظایف این معاونت مرتبط نیست و رفع یا عدم رفع این مسائل ارتباط مستقیم با ایشان ندارد و از ایشان به عنوان مسئول مورد سوال واقع نمی‌گردد؛ لذا این معاونت صرفا به صورت سازمانی و اداری مافوق پژوهشگاه نیرو محسوب می‌گردد و نه تخصصی و کاری. به همین نسبت از توان مدیریتی و اداری حداقلی مورد نیاز جهت حمایت از توسعه فناوری‌ها توسط پژوهشگاه نیرو برخودار نیست. آنچه در این بند ارائه گردید شرایط تجریه شده است و بررسی امکان بهبود شرایط حمایتی معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو از پژوهشگاه نیرو، خارج از اهداف این نوشته است.

کوتاه سخن اینکه انتظار می‌رود کاندیدا‌های ریاست پژوهشگاه نیرو علاوه بر تخصص در حوزه‌های مختلف فنی مرتبط با صنعت برق آشنایی جامع و کامل با روش‌های انتقال تکنولوژی، روش‌های تامین منابع مالی و روابط اداری وسیعی با عناصر و سازمان‌های موثر در قانون‌گذاری داشته باشند و نه صرفا تحصیلات دکتری دانشگاه در یک حوزه تخصصی.
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
میبینم که گزارش سفارشی از رئیس پیشین پژوهشگاه نیرو کار میکنی برق نیوز
ای شیطووووووووووووون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
پژوهشگاه نیرو در زمان ریاست قبل که ( نویسنده این مطالب نیز به احتمل زیاد) می باشد چک های بی محل بسیار زیادی کشیده نه کارها به سامان رسیده و نه تعهدات مالی! همه چیز در هواست اولین کاری که باید مدیر جدید باید انجام بده برگردندان دوباره پژوهشگاه به مسیر تعادل و پایداریی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
آقای وزیر این که نشد هی فراخوانهای بی نتیجه بزنین.پس چی شد نتیجه فراخوانهای توزیع گیلان پس از یکسال و توزیع اردبیل بعد از چهار ماه و ...حتما منتظر الف ب هستید.انشاالله از خواب خرگوشی بیدار بشین و شرکتها و وزارت نیرو از بلاتکلیفی نجات یابند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
با شناختی که از رئیس کنونی پژوهشگاه وجود دارد بسیار بعید است که این مطلب را نوشته باشد اما این تحلیل ها نوشته فردی است که به فرایندهای پژوهشگاه مسلط بوده و به هر حال اطلاع رسانی این موارد به متقاضیان این پست نشان می دهد با چه سازمان عجیب و غریب و پیچیده ای مواجه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
آقای دکتر چیه هی ذرت و ذرت فراخوان میزنی و نتیجه هم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
2
0
ساختار پژوهشگاه نیرو از زمانی رو به افول رفت که دکتر قره پتیان ، استاد تمام و متخصص در این حوزه از پژوهشگاه رفت و معاون پژوهشی جایگزین ایشان به دلیل مشغله زیاد و نبود وقت کافی برای حضور در پژوهشگاه و بدون هیچ برنامه استراتژیک یا اقدام موثر،ارتباط پژوهشگاه با دانشگاه ها و حلقه اتصال گروه های پژوهشی با صنعت را از بین برد و اعتبار پژوهشگاه نیرو را در بین دانشگاه ها خدشه دار کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
من جای مدیر مسئول بودم به تایپیست و ناظر این مطلب حقوق نمی دادم.

چقدر خطای ویراستاری دارید!
باید جمله بندی را کشف کرد.
پاراگراف بندی و علائم ویرایشی هم اشکال دارد
انتظار دقت و حداقل یکبار روخوانی متن پیش از انتشار، انتظار نامعقولی است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
الان کشور در شرایط جنگی به سر می برد. بعد مدیران وزارت نیرو به چه موضوعاتی می پردازند! خسته نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
خوشبختانه علیرغم پاره ای سنگ اندازی های معدود منفعت طلبانی که مخالف منافع ملی هستند و مدیریت پژوهش صنعت برق کشور توسط پژوهشگاه نیرو به مذاقشان خوش نمی آید به یاری خداوند متعال و با تلاش مستمر مدیران و کارشناسان سخت کوش پژوهشگاه نیرو این موسسه پرتوان تر از پیش در راستای اهدافش به پیش می رود و دیگر با تغییر رئیس پژوهشگاه هم این حرکت متوقف نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
با توجه به فعال نبودن بخش ارسال پاسخ
در پاسخ به 17:15
بزرگترین خطری که پژوهشگاه را تهدید می کند وجود مغزهای کوچک زنگ زده است.
جمله فوق را به قصد توهین ارائه نکردم.
صرفا یک توصیف بود.
انتقال فناوری یـــــــا تجاری‌سازی فناوری با منش و روحیات کارمندی نشدنی است.
عده ای در پژوهشگاه نیرو ادعا توسعه فناوری دارند اما می خواهند در ساحـــــل آرامش باشند.
انتقال یـــــــا توسعه فناوری حتما در محیط تجاری قابل تحقق است.
محیط تجاری به شدت پرتلاطم است.
کارمند ناز پرورده حقوق بگیر را چه به ریسک!!!!

رئیس بعدی باید ریسک پذیری را بلد باشد و توان آن را داشته باشد و کارمند نباشد.

کارمند توان توسعه فناوری ندارد.
پژوهشگاه رئیس لازم دارد نه اداره کن
کسی که وضعیت فعلی را بهبود ببخشد
و اگر کسی باشد که حتی قصد اداه وضعیت فعلی را داشته باشد، یعنی باید پژوهشگاه نیرو را منحل شده تصور نمود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
با توجه به فعال نبودن بخش ارسال پاسخ
در پاسخ به 17:15
بزرگترین خطری که پژوهشگاه را تهدید می کند وجود مغزهای کوچک زنگ زده است.
جمله فوق را به قصد توهین ارائه نکردم.
صرفا یک توصیف بود.
انتقال فناوری یـــــــا تجاری‌سازی فناوری با منش و روحیات کارمندی نشدنی است.
عده ای در پژوهشگاه نیرو ادعا توسعه فناوری دارند اما می خواهند در ساحـــــل آرامش باشند.
انتقال یـــــــا توسعه فناوری حتما در محیط تجاری قابل تحقق است.
محیط تجاری به شدت پرتلاطم است.
کارمند ناز پرورده حقوق بگیر را چه به ریسک!!!!

رئیس بعدی باید ریسک پذیری را بلد باشد و توان آن را داشته باشد و کارمند نباشد.

کارمند توان توسعه فناوری ندارد.
پژوهشگاه رئیس لازم دارد نه اداره کن
کسی که وضعیت فعلی را بهبود ببخشد
و اگر کسی باشد که حتی قصد اداه وضعیت فعلی را داشته باشد، یعنی باید پژوهشگاه نیرو را منحل شده تصور نمود.
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
واقعا دست نویسنده این نوشتار درد نکنه ..... احسنت که با قلمی شیوا و دلسوزانه حقیقت را بیان کرده ..... به حق پژوهشگاه نیرو از بدو تاسیس تاکنون موسسه ای موفق در سطح کشور بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
ای کاش این موسسه به بخش خصوصی (حقیقی) واگذار می شد تا گرهی از مشکلات کشور را باز می کرد
تعریف پروژه هایی که هیچ ثمری ندارد و با مشکلات صنعت برق کشور بیگانه است زمان بندی طولانی و فرسایشی پروژها ، مشکلاتی نیست که بتوان با یک سیستم مدیریت دولتی حل نمود
بنظرم دستاوردهای پژوهشگاه ، حتی از شرکتهای کوچک دانش بنیان هم کمتر است و مسئولین باید فکری به حال آن بکنند چراکه سرمایه های زیادی در پژوهشگاه نیرو صرف شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
می گن شهرتاش خیلی دنبال این پست هست.
ولی بهترین گزینه یک فردیه که تو صنعت برق کار کرده باشه و البته پژوهشگر ماهری باشه تا بتونه خروجی مطالعات را تجاری سازی,کند.
ضمنا پژوهشگاه الان کازش,شده راهبری پروژه ها و تهیه نقشه راه و سند و ...
قدیما یه چیزی رو بومی سازی می,کزدند کاری فنی انجام.می دادند و ...
الان یه مشت بچه داشگاه آزاد ودانشگاه های ضعیع ریختن اونجا و کازشون ترجمه است.
این وضعیت با فردی مثل عسکریان ابیانه یا مرجانی مهر یا قره پتیان و یا .. حل می شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
به نظر من.یک متخصص برقی خوب از جهاد داتشگاهی بیارن پژوهشگاه که اونها معمولا کارهاشون منجر,به ساخت می شه بهتر می تونه کارشون جواب,بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
1
بلندپروازی در زمانی که وزرات نیرو در اساس با چندین مسئله بزرگ دست و پنجه نرم می کند نیاز به مدیریت تحقیقات خیلی پرهزینه و زمانبر می باشد پژوهشگاه نیرو باید وظایف وزات علوم و پارک های فناوری را به خودشان واگذار کند و به مسائل بزرگ و ریشه دار وزارت نیرو بپردازد
40 مرکز فناوری که بعد از 7 سال هنوز ده محصول تجاری نداشته است یعنی هرز زمان و هزینه!!
اگر پتانسیل 300 کارشناس تحقیقاتی که همه از دانشگاه های برتر تهران هستند را به سوی پروژه های صنعتی و تجاری و محدود و زود بازده کمتراز دوسال تاسه سال سوق داده شود باعث کاهش هزینه بهره برداری وافزایش بهره وری گردد
رصد فناوری و تحقیقات(R&D) برعهده دانشگاه ها هستند که با دانشجویان دکتری و فوق لیسانس می توانند مرزهای علم و دانش را جابجا کنند ولی تجاری سازی و تعریف و اجرای پروژه های مادر صنعتی با همت توانیر ،مدیریت شبکه و شرکتهای ساتبا و حرارتی بصورت محدود و با بودجه مکفی قدرت و سرعت بالایی در ایجاد راهکارها و خلق تکنولوژی های صنعتی را دنبال داشته باشد. پژوهشگاه باید تحقیقات کاربرد با ورود به تجاری سازی حرکت کنندقطعا دانشگاه توان اجرای پروزه های تجاری وصنعتی را با دانشجویان دکتری وفوق لیسانس دنبال کند چون پروژه های صنعتی و تجاری تجربه کاری و تحقیقاتی بالایی ده سال نیاز است که از اساتید دانشگاه و دانشجویان آن چنین انتظاری نیست.
توزيع برق اردبيل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
يكي به دادمون برسه واويلا
نتيجه فراخوانو بگين واويلا
توزيع اردبيل صاحب نداره واويلا
وزير جون از خواب بيدار شو واويلا
شركتو آب برده جونم واويلا
هيشكي احساس مسئوليت نداره واويلا
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
لباس دکتر فرخ زاد یا ابقای دکتر فرمد توانایی خوبی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
نظرات جالبی عنوان شده است:
1- ای کاش پزوهشگاه نیرو به بخش خصوصی واگذار گردد.
2- در شرایط جنگی به چه موضوعاتی می پردازند.
3- بلند پروازی
4- پتانسیل 300 کارشناس تحقیقاتی به سوی پروژه های صنعتی و تجاری و محدود و زود بازده کمتراز دوسال تاسه سال سوق داده شود

همه و همه همان دلائلی بودند که در سال 1387 پژوهشگاه نیرو را به فکر تدوین استراتژی بلند مدت انداختند.

استراتژی تدوین شده ناشی از بررسی نظام توسعه فناوری در کشورهای متعددی بود.

اما مگر شرایط جنگ اقتصادی، برای سازمانی مانند پژوهشگاه نیرو، چه وظیفه ای مهم تر از این می توان تدوین نمود که نیاز کشور را رفع نماید.


ایده واگذاری پژوهشگاه نیرو به بخش خصوصی ناشی از این مهم است که هنوز ضرورت "مدیریت توسعه فناوری" «((و البته نه "توسعه فناوری" - لغت مدیریت در این عبارت بار معنای ویژه ای به این موضع می دهد و الا همگان می دانند که توسعه فناوری توسط شرکتهای سازنده وفروشنده عملیاتی و اجرایی می گردد))»، به عنوان یک موضوع حاکمیتی را نپذیرفته ایم.
هنوز به خوبی آگاه نیستیم که ضروریات تجاری در یک اقتصاد رانتی اجازه‌ای توسعه فناوری را نمی دهد و حتی ضرورت آن را انکار می کند.

سیصد نه که بلکه هزاران فارغ التحصیل دانشگاههای مطرح مانند شریف، امیرکبیر و . . . که در پژوهشگاه نیرو فعال نیستند، چه تاثیری در توسعه فناوری صنعت برق گذاشته اند.
آیا صنعت برق توانسته است از توان ایشان حداکثر بهره برداری را داشته باشد؟
یا ایشان را ناامید کرده است و به خارج از کشور هدایت کرده است و در چنین شرایطی بصورت دسته جمعی از فرار مغزهای نالیده ایم.
جلوگیری از فرار مغزها نیازمند ساختار دهی به توسعه فناوری و ایجاد زیرساختهیا تجاری مورد نیاز برای توسعه فناوری است.
یکی از عواملی که کشور ما را در ایجاد اشتغال از بین 160 کشور در رتبه 120 قرار می دهد، حتا عدم وجود ساختارهایی است که ریسکهای مورد نیاز را پوشش دهند و جوانان را علاقه‌مند و امیدوار نمایند، در این کشور نیز می توانید ایده ها خود را به محصول تبدیل نموده و در داخل یا خارج از کشور بفروش برسانید و از فواید آن متنفع شوید.
نیاز به گفتگوی ملی داریم تا از جوانب استراتژیهای اتخاذ شده آگاه باشیم و صرفا نقد کننده نباشیم

بلکه در کنار انتقادات راه حل نیز ارائه نماییم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
جمع کنید این مسخره بازیها را هنوز هم فکر می کنید مردم متوجه فیلم شما آقای وزیر نشدند!؟ ،فکرمیکنید خیلی زرنگید . مردم وکارکنان وزارت نیرو راچی فرض کردید !!!؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
چی شد پس نتیجه این فراخوان
لطفا تا باقیمانده پژوهشگاه رو هم نبردن نتیجه فراخوان رو اعلام کنید
آقای رئیس با اتوبوسش منتظره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آخه مگه پژوهشگاه چیزی هم برای بردن داره؟ یک حقوق حداقلی به کارمنداش می دهند و هزار تا کار از پژوهشگرهاش می خوان . رئیسش هم که وقتی اومد همون تیم قبلی را حفظ کرد. خداوند ناظر بر رفتار همه است
عسگری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
ای کاش می شد مسائل مالی رو همه شفاف می دید که در این دوره چه برسر پژوهشگاه و بیت المال آمد. وزیر فهمید ولی دیر فهمید. آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار