کد خبر: ۴۰۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۸
یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است که تاکنون به دلایل متعددی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت، اما اکنون پس از سهمیه‌بندی بنزین، به‌نظر می‌رسد که زمان توسعه این وسیله نقلیه فرا رسیده است؛ بر این اساس وزارت نیرو نیز وعده‌ای مبنی بر تامین ایستگاه‌های شارژ موتور برقی داده است.
وعده وزارت نیرو مبنی بر تامین ایستگاه‌های شارژ موتور برقیبه‌گزارش برق نیوز، ایران در حال حاضر مونتاژکننده موتورسیکلت‌های برقی شناخته شده که حدود ۲۰ درصد آن تولید داخل و، اما مابقی کاملا وارداتی است. به‌طور کلی استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در داخل کشور چندان زیاد نیست که عمدتا دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری آن‌ها اعلام می‌شود، چراکه در این نوع موتور‌ها پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتری‌ها هم بیش از سه میلیون تومان است.

البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین تاکنون به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کردند.

جایگزینی موتور‌های فرسوده با موتور‌های برقی

پس از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فراورده نفتی، بی‌شک موتور‌های برقی مورد توجه بیش‌تری قرار می‌گیرد و این در حالی است که ابوالفضل حجازی - رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران - چندی پیش اعلام کرده که برای تولید موتورسیکلت‌های برقی طرح و ایده‌های جدیدی ارائه شده که طبق این طرح‌ها می‌توانیم طی دو سال ۸۰ درصد موتور‌های فرسوده را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنیم.

با اجرای چنین طرحی تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی می‌توانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمع‌آوری و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند، اما قیمت بالا و شتاب کمتر موتورسیکلت‌های برقی از جمله عوامل کم بودن تقاضا در این بخش است، چراکه ۹۰ درصد موتورسواران افراد کم‌درآمد جامعه هستند.

اخیرا توانیر  در این باره با اشاره به تلاش برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها، اعلام کرده است: صنعت برق آماده تامین نیاز‌های جدید برقی است.

بر این اساس، تنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت محدودیت تامین برق در ماه‌های گرم سال وجود دارد که با مدیریت مصرف، این محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت، تامین برق در سایر اوقات هیچ محدودیتی ندارد، علاوه بر آن صنعت برق می‌تواند نیاز‌های جدید برق را تامین کند.

جایگاه موتورسیکلت‌های برقی در دیگر کشور‌ها

در هر حال برقی کردن موتور سیکلت‌ها اقدام مناسبی ارزیابی شده، زیرا این موضوع به بهبود هوای کلان‌شهر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس در صنعت برق آمادگی وجود دارد تا تامین برق ایستگاه‌های شارژ انجام شود.

گفتنی است که در کشور‌های اروپایی عبور و مرور بیشتر به شکل دوچرخه چه به صورت پدالی و چه برقی صورت می‌گیرد. در چین سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید می‌شود و تقریبا حدود ۷۰ درصد مردم چین از دوچرخه‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند.

در اروپا و سایر کشور‌های توسعه‌یافته یک سری از موتورسیکلت‌های خاص بنزینی هستند که برای کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. حجم این موتورسیکلت‌ها ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی است که جنبه توریستی و تفریحی دارند، اما در مقابل، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس آمار‌های پلیس تا دی ماه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند، اما می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار