کد خبر: ۴۰۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
یک line reactor (که به عنوان “چوک ورودی ” نیز شناخته می‌شود) یکی از ملزومات جانبی درایو فرکانس متغیر (VFD) است.چوک ورودی از اینورتر شما حفاظت میکند و همچنین از شبکه توزیع نیز در برابر انتشار هارمونی‌های تولیدی اینورتر‌ها جلوگیری میکند
آموزش و آزمون برق نیوز:
 
چوک ورودی چیست؟

یک line reactor (که به عنوان “چوک ورودی ” نیز شناخته می‌شود) یکی از ملزومات جانبی درایو فرکانس متغیر (VFD) است.چوک ورودی از اینورتر شما حفاظت میکند و همچنین از شبکه توزیع نیز در برابر انتشار هارمونی‌های تولیدی اینورتر‌ها جلوگیری میکند.
در پروژه نصب و مونتاژ یک تابلو اینورتر استاندارد حتما باید از چوک ورودی و چوک خروجی استفاده شود.
 
چوک ورودی از یک بوبین سیم پیچی تشکیل شده است که در هنگام عبور جریان از آن، یک میدان مغناطیسی را تشکیل می‌دهد.
این میدان مغناطیسی میزان افزایش جریان را محدود کرده، و از اینرو چوک ورودی هارمونیک‌ها را کاهش می‌دهد و درایو را از امواج بلند و ایجاد هارمونی‌های (THDI) و (THDV) که بارز‌ترین این هارمونی‌ها هستند روی سیستم قدرت محافظت می‌کند.

راکتور (چوک) ورودی (ACR)

از راکتور (چوک) جهت کاهش هارمونیک‌های جریان تولیدی در ورودی اینورتر توسط مدار یکسو ساز استفاده کرد. از مزایای استفاده از راکتور ورودی کاهش هارمونیک‌های بالا و بهبود اعوجاج در خطوط برق و از بین بردن موج‌های پالس در ورودی اینورتر و حفاظت ورودی میباشد.

توصیه میشود چوک نزدیک یک یا چندین درایو متصل گردد.
اگر دستگاه شامل خازن‌های اصلاح ضریب قدرت با ظرفیت قدرت ۶۰۰KVA و بالاترباشد و روی خط، اینورتر و یا درایو با قدرت بالا نصب شده باشد، بهتر است که از چوک ورودی استفاده شود. برای جلوگیری از شوک امپدانس در خط بر اثر استفاده درایو‌های با امپدانس پایین (توان بالا) از راکتور (چوک) استفاده می‌شود.

اثر درایو در مصرف برق و کاربرد درایو

از انجا که درایو به خودی خود باعث کاهش مصرف برق نمیشود که در آن صورت موتور‌ها با درایو تولید و عرضه میشد، ولی با مدیریت مصرف و کار باعث کاهش مصرف میشود. به طور کلی در راه اندازی با درایو، گرمای موتور به دلایل زیر بیشتر میشود:

۱ - بدلیل فرکانس کرییر است کاهش ان باعث بهبود عملکرد و افزایش توان خروجی هم میشود، لذا پایین‌ترین فرکانس بهترین حالت است، هر چند صدای موتور افزایش پیدا میکند و از لحاظ روانی این حس را ایجاد می‌کند که فرکانس پایین مطلوب نیست، اما در واقع فرکانس بالا هم صدا دارد و مقدارش هم بیشتر است، ولی خارج از محدوده شنوایی قرار میگیرد، لذا به نظر می‌آید موتور آرام است در حالی که با صدای بلندتری در حال فریاد است.

به طور کلی، چون خروجی درایو PWM است نه سینوسی، مقداری تلفات موتور افزایش پیدا میکند (جمعا تا ده درصد افزایش تلفات و کاهش توان)
کاهش فرکانس کریر به کمترین نصف این مشکل را حل میکند، با نصب چوک خروجی کلا این مشکل حل میشود.
۲ - فاصله موتور از درایو است که طول بلند کابل هم مشکل به هم ریختگی جریان ایجاد میکند و مشکل تشدید تلفات هم ایجاد می‌شود.
نصب چوک خروجی این مشکل را هم حل میکند. کاهش فرکانس کریر هم تلفات را کاهش می‌دهد.
۳ - کاهش دور باعث کاهش عملکرد فن خنک کن میشود که خودش را به صورت افزایش دما نشان میدهد (نصب فن خارجی گاهی لازم است.)

۴ - کیفیت موتور هم در تلفات بسیار موثر است.
۵ - مدیریت کار است که باعث کاهش مصرف زیادی میشود و درایو تنها ابزار برای این کار هست.
مثلا وقتی هواکش با صد درصد توان کار میکند متناسب با آن توان هم مصرف میکند، ولی وقتی سرعتش را بیست درصد کاهش میدهید مصرف هم کاهش پیدا میکند که بدون درایو نمیشود این نوع مدیریت را داشت، هر چند از لحاظ علم فیزیک انرژی سیوینگ محسوب نمیشود، چون کار کمتر انجام شده و انرژی متاسب با آن، ولی از لحاظ اقتصادی اثر صرفه جویی چشمگیر است، مخصوصا اگر آن بیست درصد هوای اضافه خارج شده با هزینه گرم یا خنک شده باشد.
دو نوع اصلی ازچوک ورودی (راکتورهای) مورد استفاده در درایو‌های فرکانس متغیر وجود دارد:

هنگامی که یک چوک بین درایو AC و سیستم قدرت (برق ورودی) قرار داده می‌شود، از آن به عنوان چوک ورودی یاد می‌شود.
هنگامی که یک چوک DC در لینک DC درایو فرکانس متغیر جای داده می‌شود، به عنوان یک راکتور یا چوک لینک DC شناخته می‌شود.

بهتر است برای حذف کامل‌تر و حفاظت دقیقتر از شبکه و اینورتر و خصوصا از خازن‌های لینک DC از هر دو نوع چوک استفاده شود هم از چوک ورودی و هم از چوک لینک DC.
 
منبع: پالس تبریز
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار