کد خبر: ۴۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ورود دوباره مازوت به چرخه سوخت نیروگاه توس مشهد علت اصلی افزایش حجم آلاینده‌ها و آلودگی هوای این کلانشهر است.
به گزترش برق نیوز،تورج همتی  افزود: طبق تفاهم انجام شده در سالجاری قرار شد در شرایط اضطرار و افزایش مصرف گاز در کشور با تصمیم‌گیری و هماهنگی هیات چهار نفره در استان شامل معاون عمرانی استانداری، مدیر عامل شرکت گاز، مدیرعامل برق منطقه‌ای و شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان، مصرف سوخت مایع یا مازوت جایگزین گاز در این نیروگاه شود.

وی با اشاره به برودت و سرمای هوا در کشور و افزایش نیاز به مصرف گاز، ادامه داد: طبق تصمیم‌گیری هیات یاد شده در استان و انجام هماهنگی‌های لازم، سوخت مایع یا مازوت وارد چرخه مصرف نیروگاه توس مشهد از ۲۱ تا ۲۸ دی ماه شده است.

وی گفت: علت روند افزایشی حجم آلاینده‌ها در کلانشهر مشهد نیز ناشی از تاثیرات این تغییر در چرخه مصرف سوخت می‌باشد.

همتی با اشاره به آثار و تبعات مصرف سوخت مایع و گازوئیل در نیروگاه‌ها افزود: براساس مقایسه انجام شده در زمینه مصرف گازوئیل و ارتباط آن با کیفیت هوای کلانشهر مشهد طی پاییز پارسال و امسال، نتایج معناداری به دست آمده است.

وی ادامه داد: میزان مصرف گازوئیل در چهار نیروگاه اطراف مشهد در پاییز پارسال ۴۷ میلیون لیتر بود که پاییز امسال با بیش از سه برابر افزایش به ۱۵۸ میلیون لیتر رسید.

وی با بیان اینکه علت افزایش مصرف گازوئیل باید از سوی مدیریت نیروگاه‌ها توضیح داده شود گفت: بر این اساس شمار روز‌های دارای هوای پاک در مشهد طی پاییز پاسال ۱۲ روز بود که این رقم به یک روز در پاییز امسال کاهش یافت.

همتی افزود: پاییز پارسال همچنین شمار روز‌های دارای هوای ناسالم ۱۰ روز ثبت شد که پاییز امسال به ۲۹ روز افزایش یافت.

وی بدون اشاره به مقدار مصرف گاز در نیروگاه‌های مشهد ادامه داد: طی ماه‌های آبان و آذر امسال مصرف گاز در این نیروگاه‌ها ۱۵۹ میلیون متر مکعب کاهش یافته که به معنای مصرف سایر انواع سوخت و تحت تاثیر قرار دادن سلامت محیط زیست است.

وی گفت: وضعیت موجود مصرف سوخت‌های غیر از گاز در نیروگاه‌های استان به هیچ وجه قابل قبول نیست و طی یک برنامه یکساله باید میزان مصرف انواع سوخت غیر از گاز در این واحد‌ها به صفر برسد.

هم اکنون پنج نیروگاه برق در این استان فعالیت دارد که چهار واحد در حومه مشهد واقع شده است.

آبان ماه امسال اعلام شد مصرف مازوت از چرخه سوخت نیروگاه برق توس در حوالی مشهد حذف شده است.

نیروگاه حرارتی توس در کیلومتر ۱۲ جاده مشهد - چناران یکی از نیروگاه‌های کشور از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق می‌باشد که از سه نوع سوخت مازوت، گازوییل و گاز استفاده می‌کند و تنها نیروگاه مازوت سوز در این استان است.

این نیروگاه در سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و دارای چهار واحد بخار ۱۵۰ مگاواتی است.

حجم آلاینده‌ها در هوای کلانشهر مشهد از روز سه‌شنبه سیر صعودی به خود گرفته است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار