کد خبر: ۴۰۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
پرداختن به موضوع اجرا شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی " بازرسی دوره‌ای و نگهداری ساختمان" در کنار سایر مشکلات و معضلاتی که بطور روزمره در نظارت و نظام مهندسی اعضا با آن درگیر هستند و به آن پرداخته نمی‌شود جای سوال ایجاد می‌کند! واقعیت آن است که در شرایط موجود در نظام مهندسی، نظامات ادارای پیشین در دستور کار قرار دارد و باید دید به کجا خواهیم رفت؛
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،  پرداختن به موضوع اجرا شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی " بازرسی دوره‌ای و نگهداری ساختمان" در کنار سایر مشکلات و معضلاتی که بطور روزمره در نظارت و نظام مهندسی اعضا با آن درگیر هستند و به آن پرداخته نمی‌شود جای سوال ایجاد می‌کند! واقعیت آن است که در شرایط موجود در نظام مهندسی، نظامات ادارای پیشین در دستور کار قرار دارد و باید دید به کجا خواهیم رفت؛ و البته با توجه به شرایط موجود توجیهاتی برای این موضوع وجود دارد اینکه سازندگان ما با بقیه سازندگان در دنیا متفاوت هستند و خودمان هم متفاوت شده ایم پس رویه‌ای را پیش بگیریم که خودمان می‌پسندیم و آن را به اجرا در آوریم.
 
اما در مورد مقررات و تعمیر و نگهداری موضوع صرف این قضیه معطوف نمی‌شود وباید دنیا را دید. البته همه برای پیگیری اجرایی شدن این موضوع به دنبال آن هستند که چگونه می‌توان به ساختمانی که در حال بهره برداری هست ورود پیدا کرد و حریم خصوصی مردم را مورد کنکاش قرار داد؛ و این موضوع، به مدیر ساختمان شده است. در اینجا به چند مورد از مبحث ۲۲ که فعلا اجرایی نشده است می‌پردازیم برای اینکه بدانیم در آینده با چه چیز‌هایی درگیر خواهیم شد و آمادگی آن را داشته باشیم

۱-در نظامات اداری همه رشته‌ها بند ۲۲-۲-۱۷ آمده "در مورد قسمت‌های مشترک و تعمییرات روی آن‌ها متصرف واحد نمی‌تواند ممانعت ایجاد کند" البته در بند پیش از این " نگهداری و تعمیر واحد‌های اختصاصی به عهده متصرف است" را می‌بینیم که راه برای نگهداری نشدنِ آپارتمان فراهم شده است و خودمان دستی دستی بهانه داده ایم که این کار در آپارتمان‌ها انجام نشود. اما مثلا مدار‌های داخلی آیفون و اعلام حریقِ متصرف را می‌شود برای تعمیر و نگهداری چک کرد، اما برق پریز آشپزخانه و یک روشنایی حمام و فنی که بعد از تحویل از آن برق گرفته و در ارتفاع مناسبی نیست، RCD باز شده و... را نمی‌توان دید و حتی اعلام نظر کرد، حالا اگر از تست و بقیه قضایا هم چشم پوشی کنیم!

۲-در نظامات اداری همه رشته‌ها بند ۲۲-۲- ۱۶ تغییرات اساسی تعریف شده، اما این تعریف در حوزه بیرون آپارتمان موضوعیت پیدا می‌کند چرا که در آن آمده "موافقت همه مالکان باید اخذ شود" آیا تعویض تمام سیم کشی‌های یک ساختمان تغییر اساسی نیست. برق گرفتن از انتهای یک مدار روشنایی در حمام برای یک وسیله یک تغییر اساسی نیست، عوض کردن تابلو توزیع واحد یک کار اساسی نیست که به مرور از ریخت و ظاهر می‌افتد. در سایر کشور‌ها این کار‌ها تغییرات عمده محسوب شده و مجوز می‌خواهد و ربطی به موافقت همه مالکان ندارد بلکه فقط مرجع صدور پروانه باید موافقت کند.

۳- در نظامات اداری بند ۲۲- ۲ - ۱۰ آمده است اگرشواهد عینی برای تشخیص عیب وجود نداشته باشد می‌بایست تست‌ها صورت می‌گیرد اختیارانجام این کار با مدیر ساختمان و در ساختمان‌های بزرگ هیات مدیره است. در اینجا بنظر می‌رسد این اختیار باید با صلاحیت و شایستگی همراه باشد که مدیر ساختمان از آن بی بهره است. از طرفی گویا تعمیر بر نگهداری برتری داده شده وظیفه‌ی این مبحث نگهداری برای حفظ وضعیت موجود است و با آزمون از آن پیشگیری می‌شود. در صورتی که در تعمیرعیب بارزی رخ داده و کارکرد مختل شده، باید برای راه اندازی کار، متوسل به تمهیداتی شد وهر آنچه لازم خواهد بود را باید انجام داد.
 
نکته در اینجاست که رشته‌های عمران و معماری به فضای مشاع برای بازرسی دوره‌ای رضایت داده اند و بابت رشته مکانیک تعمیرات حد نهایی خواسته آنهاست بطوری که اگر ساختمان با مشکلی تعمییراتی بابت تاسیسات روبرو شد ورود پیدا کنند، اما رشته برق که نشتی آن دیدنی نیست و با چشم ظاهر چیزی قابل رویت نیست هم باید مانند این رشته‌ها عمل شود و نظامات اداری طرح شود که اتفاقا در آن دست پای رشته برق توسط بازرسی دوره‌ای بسته شود. آیا این شیوه درستِ در کنارِ هم قرار گرفتنِ رشته‌ها در یک سازمان متشکل از چند رشته است؟

۴-در نظامات اداری بند ۲۲- ۲ - ۱۸ در مورد آپارتمان "غیر ایمن در یک ساختمان"، باز مدیر ساختمان را درگیر کرده، که نه تخصصی دارد نه مسئولیتی، او باید تذکر لازم و اخطاریه برای رفع عیب داده و به متصرف آتی این موضوع را اعلام کند. اما مطابق قوانین موجود مدیرساختمان‌های عمومی و متداول در سطح شهر چنین وظیفه‌ای را قبول نمی‌کنند و در صورت ایجاد چنین شرایطی پاسخگو نخواهند بود. 
 
منبع: کانال متخصصین برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار