کد خبر: ۴۰۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
در سال جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین جهت سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته و علیرغم تلاش و همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین نفت گاز نیروگاه‌ها در سال جاری، نفت کوره بایستی بالاجبار مصرف شود.

به گزارش برق نیوز، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی درباره تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی در فصل زمستان و افزایش مصرف گاز خانگی اطلاعیه صادر کرد که به شرح زیر است:

۱- هر چند بیشترین مصرف برق شبکه سراسری در فصل تابستان محقق می‌شود و چالش اصلی تامین نیاز مصرف شبکه سراسری در فصل تابستان است، اما در فصل زمستان نیز موضوع تامین سوخت نیروگاه‌ها چالش مهمی است که هماهنگی کامل زیر مجموعه‌های ذیربط وزارت نفت و وزارت نیرو را می‌طلبد. سوخت اول قریب به اتفاق نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است و در صورت در دسترس نبودن کافی این نوع سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. البته هزینه‌های تعمیر و نگهداری بویلر‌ها و توربین‌ها در شرایط مصرف گاز طبیعی به مراتب کمتر از شرایط مصرف سوخت مایع است ضمن اینکه به لحاظ سهولت بهره برداری و آلاینده‌های زیست محیطی برای پرسنل نیروگاه‌ها نیز گاز طبیعی بر سوخت مایع ارجح است.

۲- با توجه به اینکه قریب به اتفاق مناطق کشور از شبکه گاز طبیعی بهره‌مند هستند مصارف خانگی این نوع سوخت در فصل زمستان بسیار بالاست و سیاست کشور نیز اولویت مصرف خانگی است و مازاد تولید گاز به صنایع مختلف و نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند. تحت شرایط فعلی در این فصل مصارف سوخت نیروگاه‌ها برای تامین کامل نیاز مصرف شبکه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است که با توجه به وجود سرمای قابل توجه در اغلب نقاط کشور و افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است و مابقی سوخت مورد نیاز باید توسط سوخت مایع تامین شود. سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها در برخی نیروگاه‌ها از طریق خط لوله و عمدتاً از طریق تانکر‌های جاده پیما تامین می‌شود.

۳- بدلیل رعایت مسائل زیست محیطی مصرف نفت گاز بر نفت کوره ارجح است، اما با توجه به مصارف قابل توجه نفت گاز در بخش حمل و نقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و انبار‌های شرکت پخش امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز وجود ندارد. بدیهی است که جهت تامین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری مابقی سوخت مورد نیاز بایستی توسط نفت کوره تامین شود در غیر اینصورت اعمال خاموشی به مشترکین برق اجتناب ناپذیر است.


۴- در سال جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین جهت سهم گاز طبیعی نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته و علیرغم تلاش و همکاری چشمگیر و بی سابقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین نفت گاز نیروگاه‌ها در سال جاری، نفت کوره بایستی بالاجبار مصرف شود.


۵- مؤثرترین اقدامی که جهت عبور موفقیت آمیز از زمستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و توأم با کاهش مصرف سوخت نفت کوره می‌توان انجام داد، صرفه جویی و منطقی‌تر شدن مصرف مشترکین گاز طبیعی و برق است. صرفه جویی حتی ۵ درصد گاز طبیعی و برق که بدون کاهش سطح رفاه خانواده براحتی قابل دستیابی است و شرایط فعلی را بشکل مناسبی تعدیل خواهد کرد.


۶- همانگونه اسراف در شرع مقدس اسلام و در عرف و فرهنگ جامعه ایرانی امری نکوهیده است و در خصوص مواد غذایی پرهیز از اسراف امری رایج است به طریق اولی برای حامل‌های انرژی که تجدید ناپذیر بوده و متعلق به تمام نسل‌های بعدی ما نیز هست امری پسندیده است. برق وگاز طبیعی دو حامل انرژی با ارزش و تأثیرگذار در رفاه خانواده‌هاست که خوشبختانه طی ۴ دهه اخیر توسط شبکه‌های گسترده‌ای در تمام کشور اعم از روستا‌ها و شهر‌ها در دسترس عموم مردم قرار گرفته است و شکرانه آن نیز پرهیز از مصرف بی‌رویه آن‌هاست و در این میان نقش تمامی رسانه‌ها بسیار مؤثر و حساس است تا با بیان تأثیرگذار و هنرمندانه در محقق ساختن این مهم دولت را یاری رسانند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار