کد خبر: ۴۰۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
این سند نشان می‌دهد که پروژه تعویض یک میلیون کولرگازی که این روز‌ها توسط وزارت نیرو پیگیری می‌شود در راستای اجرای توافق پاریس است، اما مسئولان آنرا کتمان می‌کنند.

به گزارش برق نیوز،تعویض کولرگازی‌های پرمصرف با مدل‌های کم مصرف تر، اقدام موثری در کاهش مصرف برق است، اما به نظر میرسد هزینه‌های اجرای آن با میزان برقی که صرفه جویی می‌شود با ادعای وزارت نیرو متفاوت‌تر خواهد بود.

تعویض کولرگازی‌های پرمصرف با مدل‌های کم مصرف تر، اقدام موثری در کاهش مصرف برق است، اما به نظر میرسد هزینه‌های اجرای آن با میزان برقی که صرفه جویی می‌شود با ادعای وزارت نیرو متفاوت‌تر خواهد بود.

طرح‌های بهینه سازی مصرف برق به دلیل ارزان بودن برق صرفه اقتصادی ندارد و بجز با یارانه و حمایت‌های دولتی امکان بهینه سازی مصرف برق وجود ندارد. با اینکه در قانون ظرفیتی ایجاد شده تا در پروره‌های بهینه سازی مصرف برق، معادل سوخت صرفه جویی شده آنرا از وزارت نفت بگیرند، ولی تاکنون وزارت نیرو نتوانسته چنین هزینه‌ای را دریافت کند. انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مهمترین نمونه‌های آن است که نتوانسته است سوخت صرفه جویی شده ناشی از تولید حدودا ۸۶۰ مگاوات برق تجدیدپذیر را بگیرد.

طرح‌های بهینه سازی مصرف برق و کاهش تلفات و افزایش بهره وری در وزارت نیرو به صورت جدی پبگیری نمی‌شود. طرح جهادی کاهش تلفات که چند سال قبلتر پیگیری شد هم بیش از آنکه بتواند تلفات برق را به استاندارد‌های جهانی نردیک کند به یک سری آمار و ارقام عجیب خلاصه شد که هنوز امکان صحت سنجی آن وجود ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود که میزان سوخت مصرفی و برق تولیدی در قبل و بعد از طرح جهادی تلفات فرقی نکرده و لذا این نشان می‌دهد که عملا کاهش چند درصدی ارائه شده در بخس توزیع یا دقیق نیست و با اینکه به بخش‌های دیگر منتقل شده است.

بر اساس قوانین موجود، وزارت نیرو تا کنتور برق مشترکین متولی شبکه و توسعه بوده و بعد از کنتور و تجهیرات مشترکین در حوزه وظایفی وزارت نیرو نیست. وزارت نیرو می‌توانست با افزایش راندمان نیروگاه‌ها و طرح تعویض ترانسفورماتور‌ها و ... به افزایش راندمان شبکه توجه کند، اما ترجیه داده تا برای صرفه جویی در بخش گاز به این طرح ورود کند آنهم صرفه جویی در تابستان که مشکل گاز وجود ندارد. همین موضوع هم موجب شده تا توافق پاریس مورد توجه بیشتر قرار گیرد و رسانه‌ها ژست مدیریت مصرفی وزارت نیرو را باور نکنند.
سند مربوطه را می توانید در ادامه دانلود نمایید.
 
 
حجم:5 مگابایت
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
کجای این سند نشان میدهد که پروژه تعویض یک میلیون کولرگازی که این روز‌ها توسط وزارت نیرو پیگیری می‌شود در راستای اجرای توافق پاریس است، اما مسئولان آنرا کتمان می‌کنند؟؟؟
خدادادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
مطالعه سازمان محیط زیست در خصوص یخچال‌ها و کولرهای گازی با هدف بررسی وضعیت کلیه سیستم‌های سرمایشی و بردوتی اعم از یخچال، کولر گازی، کولر آبی، چیلرها، کولرهای مورد استفاده در اتومبیل‌ها و ... تهیه شده است. این مطالعه نگاهی کلان به وضعیت فعلی متغیر «انباره هیدروکلروفلوروکربن‌« در کلیه مناطق ایران داشته و غالب توصیه‌های سیاستی آن به صورت توصیفی بوده و فاقد هرگونه محاسبات دقیق مالی-اقتصادی می‌باشد. ضمنا، تمرکز این بر مطالعه کلیه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی (برودتی) موجود در کلیه مناطق ایران و با رویکرد غالب محیط‌زیستی می‌باشد. در حالی که در طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده رویکرد غالب، مالی و اقتصادی می‌باشد و حفط محیط زیست به عنوان یک عارضه جانبی مثبت طرح محقق خواهد شد. دقیقا به دلیل همین رویکرد و دغدغه اقتصادی، برخلاف طرح صدرالذکر، در طرح تعویض کولرهای گازی، اولا تمرکز طرح بر همه وسایل سرمایشی نمی‌باشد و صرفا کولرهای فرسوده استان‌های جنوبی کشور که مطابق بررسی‌های به‌عمل‌آمده راندمانی کمتر از نصف راندمان کولرهای نو دارند جایگزین خواهند شد. دوما، به جای اجرای طرح در کل کشور، که موضوع مطالعه سازمان محیط زیست است، صرفا چهار استان جنوبی کشور به عنوان استان‌های هدف معرفی شده‌اند زیرا مطابق تحلیل‌های به عمل‌آمده، سرانه مصرف سالیانه برق مشترکین خانگی، تجاری و اداری در این استان‌ها بیش از 3 برابر سرانه مصرف سالیانه برق کشور است و مصارف سرمایشی سهم بسیار پررنگی در مصرف برق مشترکین استان‌های جنوبی کشور دارد. برای مثال، پیک مصرف برق در فصول گرم سال در استان خوزستان با 7/4 میلیون نفر جمعیت حدودا برابر پیک مصرف برق در استان تهران با 3/13 میلیون نفر جمعیت است. در حالی که، پیک مصرف استان خوزستان و تهران در فصول سرد سال تفاوت بسیار فاحشی دارند. با ادامه الگوی مصرف فعلی برق در استان‌های جنوبی کشور و در صورت عدم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در مناطقی از ایندست، وزارت نیرو ناگزیر به احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه شبکه برق خواهد بود که هزینه‌هایی به مراتب سنگین‌تر به این وزات‌خانه تحمیل خواهد کرد. در حالی‌که در طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده، با هزینه‌کرد 650 میلیون دلار طی سه سال (دوره اجرای طرح)، درآمدی به میزان بیش از 3500 میلیون دلار از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز و با فرض صادرکردن گاز صرفه‌جویی‌شده عاید دولت خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
سلام
فرض کنید در راستای توافق پاریس باشد.
فرض کنید این کار نه به نفع وزارت نیرو بلکه به نفع وزارت نفت تمام شود.
فرض کنید.....
آخرش چه؟ آیا عدم صرفه جویی (بهتر است بگوییم حرام کردن) انرژی به ضرر کل کشور هست یا نه؟ آیا باید بالاخره مردم بفهمند چیزی را نفله می کنند، سهم نسلهای آینده است یا نه؟
آیا از بین بردن محیط زیست، عرصه زندگی را بر فرزندان ما تنگتر نخواهد کرد؟
چرا عادت داریم همه چیز را از دریچه سیاست یا تمسخر نگاه کنیم، تا کسی جرئت برداشتن یک قدم آینده نگر برای کشور نداشته باشد؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
برق نیوز جان، بازم چوب رو خوب جایی ف... کردی شیطون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
0
؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
تو رو خدا این شد ادبیات یک متخصص در صنعت برق؟! با چاله میدون اشتباه نگرفتید اینجا رو؟!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار