کد خبر: ۴۰۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
کابل‌های اینترنت که معمولا با نام کابل شبکه یا کابل (LAN (Local Area Network شناخته می‌شوند، امروزه به طور گسترده و به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می‌گردند. این کابل‌ها دارای انواع متفاوتی بوده که هر یک از آن‌ها از جنبه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، کابل‌های اینترنت که معمولا با نام کابل شبکه یا کابل (LAN (Local Area Network شناخته می‌شوند، امروزه به طور گسترده و به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می‌گردند. این کابل‌ها دارای انواع متفاوتی بوده که هر یک از آن‌ها از جنبه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

همانطور که ذکر شد، کابل‌های شبکه در دسته بندی‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشند که بر اساس مشخصه‌هایی که دارند، هر کدام از آن‌ها با یک عدد در کنار واژه cat (مخفف Category) شناخته می‌شوند. در برخی موارد این مشخصه‌ها با تغییر استاندارد و یا بهبود برخی مشخصه‌های کابل، ارتقا یافته و با حرف e در کنار نام کابل معرفی می‌شوند. با استفاده از این نام‌ها و مشخصه‌های مربوط به هر کدام از این کابل ها، به سادگی می‌توان کابل مناسب برای انجام کار مورد نظر را انتخاب کرد.

انواع کابل های LAN چه تفاوتی با هم دارند؟

اما باید دید چه تفاوتی میان انواع مختلف کابل‌های شبکه وجود دارد و چگونه می‌توان تعیین کرد که از کابل شیلددار، بدون شیلد، افشان و یا خشک استفاده کرد. در ادامه به بررسی ویژگی و مقایسه هر یک از این انواع خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های فنی کابل‌های شبکه

با افزایش شماره کابل (این افزایش به معنای افزایش قطر هادی‌های مورد استفاده در کابل نیست)، سرعت کابل در انتقال اطلاعات نیز افزایش خواهد یافت. این مقادیر اتفاقی نبوده و این افزایش سرعت از طریق انجام تست‌های لازم برای از بین بردن تداخل (Crosstalk یا XT) و همچنین افزودن عایق میان سیم‌ها حاصل می‌شود.

پس از گذشت مدتی از رونمایی کابل cat۵، اصلاحاتی در آن صورت گرفت و کابل جدیدی با مشخصات ظاهری مشابه کابل cat۵ وارد بازار گردید که با نام cat۵-e یا همان cat۵ بهبود یافته (Enhanced) شناحته می‌شود. این کابل از نظر شکل ظاهری تفاوتی با نوع قبل ندارد، بلکه از نظر تداخل اصلاحاتی در آن صورت پذیرفته و لذا توانایی آن در انتقال اطلاعات بهبود یافته است.

همچنین پس از ارائه کابل cat۶ به بازار، مدتی بعد، مورد اصلاح شده این کابل وارد بازار شد که با نام cat۶-e شناخته می‌شود. فرکانس باس برای این کابل‌ها به مقدار ۵۰۰ مگاهرتز رسیده که در مقایسه با فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز برای نوع قبلی خود، بسیار بهبود یافته است. با افزایش این فرکانس، تاثیرگذاری تداخل‌های رادیویی بر روی این کابل‌ها کاهش خواهد یافت.

تفاوت ظاهری

عایق سیم‌ها و تعداد تابیده شدن آن‌ها در واحد طول تاثیر زیادی در کاهش تداخل‌های رادیویی خواهد داشت. ایده تابیدن سیم‌ها جهت کاهش تداخل‌های رادیویی برای اولین بار توسط در سال ۱۸۸۱ توسط الکساندر گراهام بل برای خطوط تلفنی که در طول خطوط انتقال قدرت قرار داشتند، مطرح شده و کورد استفاده قرار گرفت. تابیدن سیم‌ها تبدیل به اصلی مهم برای کاهش تداخل‌های ناخواسته در کابل‌های اترنت شده است.

تفاوت اساسی‌ای که میان کابل‌های cat۵ و cat۶ وجود دارد، در تعداد تابیده شدن سیم‌ها در هر سانتی متر و همچنین ضخامت عایق آن‌ها می‌باشد.

انواع کابل های LAN چه تفاوتی با هم دارند؟

تابیدن سیم‌ها استاندارد خاصی نداشته، اما به طور معمول در کابل‌های cat۵ بین ۵/۱ تا ۲ پیچش در هر سانتی متر و در کابل‌های cat۶ بیش از ۲ پیچش در هر سانتی متر وجود دارد. همچنین در هر کابل، هر جفت سیم رنگی دارای تعداد پیچش متفاوتی می‌باشد تا هیچ کدام از جفت‌ها با یکدیگر تداخل نداشته باشند. تعداد این پیچش‌ها ممکن است برای هر کدام از سازندگان کابل متفاوت باشد؛ و به این نکته توجه کنید، هیچ جفت سیمی دارای تعداد پیچش یکسان در واحد طول نمی‌باشد.

بسیاری از کابل‌های cat۶ دارای یک نوار باریک نایلونی می‌باشند که می‌تواند اثر تداخل را کاهش دهد. همچنین علی رغم اینکه در کابل cat۵ نیازی به استفاده از این نوار نمی‌باشد، برخی سازندگان آن را در ساخت کابل cat۵ در نظر می‌گیرند.

کابلهای UTP و STP

سازندگان برای کاهش تاثیر اثار ناشی از تداخل، اقدام دیگری را انجام می‌دهند. به این صورت که برای هر جفت سیم تابیده شده، یک عایق الکترو مغناطیسی مجزا در نظر گرفته می‌شود. به این دسته از کابل ها، کابل‌های STP (Shielded Twisted Pair) گفته میشود. به سایر کابل‌ها که روکشی برای جفت سیم‌ها وجود ندارد، کابل‌های UTP (Unshielded Twisted Pair) گفته می‌شود. برای قسمت‌هایی که دارای تداخل رادیویی بالایی بوده و یا استفاده در خارج از ساختمان، برای کاهش اثر تداخل ناخواسته بایستی از کابل‌های STP استفاده نمود.

کابل شبکه افشان و خشک

کابل‌های شبکه بر اساس نوع هادی استفاده شده در هر یک از رشته‌ها به دو دسته افشان (Stranded) و خشک (Solid) تقسیم می‌شوند. در نوع خشک از یک هادی مسی استفاده شده در حالیکه در نوع افشان از تعداد زیادی هادی مسی با ضخامت کم که به دور یکدیگر تابیده شده اند استفاده شده است. هر یک از این دو نوع کابل‌های شبکه کاربرد‌های زیادی دارند. از آنجائیکه کابل افشان انعطاف پذیری بیشتری داشته و برای جا‌هایی که امکان خم شدن کابل وجود دارد، برای مثال پشت میز کامپیوتر، مناسب می‌باشد. از سوی دیگر کابل¬های خشک انعطاف پذیری کمتری داشته، اما دوام و طول عمر بیشتری داشته و می‌توان برای کاربرد‌های بیرون از ساختمان و یا درون دیوار از آن‌ها استفاده کرد.
 
منبع: ارکان ارزش
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار