کد خبر: ۴۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶:۴۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
در این مقاله به موارد اشاره می‌شود که در پیش نویس ویرایش جدیدمبحث ۲۲، عینا از ویرایش قبل تکرارشده است وتوقع آن می‌رفت، مورد بازنگری قرار گیرد، اما چنین نشد، البته انتظار نداریم چیزی شبیه دستورالعمل از دل یک مبحث مقررات بیرون آمده و گام‌ها و مراحل هر آزمون، مشخص شود. اما حداقل جایگاه هر آزمون و اصول حاکم بر آن، در هر مورد باید ذکر می‌شد.
به گزارش برق نیوز، در مورد آزمون‌های مطرح شده در مبحث ۲۲ پیش از این صحبت شد. با این حال مطالب مربوط به این بخش (آزمون ها) در پیش نویس ویرایش جدید، عینا از ویرایش قبل تکرارشده است وتوقع آن می‌رفت، مورد بازنگری قرار گیرد، اما چنین نشد. البته انتظار نداریم چیزی شبیه دستورالعمل از دل یک مبحث مقررات بیرون آمده و گام‌ها و مراحل هر آزمون، مشخص شود.
 
اما حداقل جایگاه هر آزمون و اصول حاکم بر آن، در هر مورد باید ذکر می‌شد در بند ۲۲-۷-۱۲-۱ جایگاه آزمون پیوستگی (تداوم) را فقط در حد هادی حفاظتی مدار (CPC) تنزل داده بطوری که گفته شده، اگر آزمون امپدانس حلقه از انتهای هر مدار نهایی صورت گرفته لزومی به اجرای آزمون پیوستگی نیست؟! هرچند این جمله درست بنظر می‌رسدولزومی به داده‌های آزمون پیوستگی تحت این شرایط برای آزمون لوپ (امپدانس حلقه) نخواهد بود. اما آزمون پیوستگی زیر مجموعه آزمون لوپ نیست برای هادی‌های همبندی نیز انجام می‌شود که آن‌ها اساس ایمنی در ساختمان هستند و همچنین داده‌های آن برای هادی مدار حفاظتی (CPC) در آزمون اندازه گیری افت ولتاژ در ساختمان که یکی از تست‌های اصلی در بازرسی دوره‌ای است بکار می‌آید و نمی‌توان این آزمون را در این حد تنزل داد.
 
در این بند دو آزمون را در یک بند خلاصه کرده و یکی را فدای دیگری کرده در حالی که کوچکترین اشاره‌ای به اصول آزمون‌ها نشده و حتی اشاره‌ای به اینکه در تحویل اولیه ساختمان این آزمون‌ها باید انجام شده و مدارک آن تا اولین بازرسی دوره‌ای حفظ می‌شد نیز نشده و حتی کمترین اشاره‌ای به اینکه اعداد بدست آمده در این بازرسی برای امپدانس حلقه با توجه به توسعه شبکه ممکن است با نتایج آزمون تحویل اولیه ساختمان متفاوت باشد، به تبع مطالب قبل نیامده است.
 
مطالبی که در ویرایش جدید مبحث 22 انتظار می رفت بازنگری شوند
 
 
در بند بعد به آزمون مقاومت عایقی می‌پردازدو باز به مطالب اصلی این آزمون نمی‌پردازد و دو مرحله‌ای اجرا کردن آن را آورده الف) بین هادی‌های برقدار و خنثی " جمله‌ای کاملا غلط، چون هادی خنثی (نول) خود جزء هادی‌های برقداراست" ب) هادی‌های برقدار و هادی زمین، در اصل به جای سه مرحله الف) L-N ب) L-PE ج) N-PE با اتصال هادی‌های برقدار یعنی L و N به هم مرحله ب وج را در هم ادغام می‌کنند این یک اصل در اندازه گیری مقاومت عایقی نیست بلکه به شکلی میانبرو کلک در کار انجام این تست است.
 
در ادامه بدون آنکه به سطح ولتاژ آزمون مقاومت عایقی در تاسیسات برقی که در تمام منابع در ابتدا به آن اشاره شده وبحث خود را برپایه آن طرح ریزی می‌کنند به عملی نبودن آزمون با وجود در پریز قرار داشتن وسایل و لوازم حساس معطوف می‌کند که جای ایراد بر آن وارد است و هیچ اشاره‌ای به مطلع ساختن ساکنین و جداسازی ایمن و مواردی از این دست نمی‌شود. در این قسمت هیچ اشاره‌ای به اینکه تمام قطعه سیم‌های مدار باید تحت آزمون قرار گیرند، نمی‌شود که به عنوان یک اصل در این آزمون است همچنین اشاره‌ای به اصل دیگری که در این آزمون وجود دارد وآن تقسیم کردن تاسیسات به بخش‌های کوچکتر برای انجام درست‌تر آزمون نمی‌شود. مثل اجرای آزمون در هر تابلو توزیع واحد و از همه مهمتر هیچ اشاره‌ای به میزان عدد خوانده شده در این آزمون در ساختمان‌های نو ساز و قدیمی ترو آنکه چه عددی مجاز و قابل قبول است نمی‌شود.
 
انتظار می‌رفت پس از چند سال در ویرایش جدید این موارد اصلاح شود. در بند بعدی ۲۲-۷-۱۲-۳ به جای پرداختن به آزمون عایقی کف و دیوار که در تمامی استاندارد‌های تاسیسات برقی بدان اشاره می‌شود آزمون عجیبی که امروزه جایگاهی ندارد تحت عنوان آزمون مقاومت عایق بندی اعمال شده در کارگاه می‌پردازد که هادی‌های عایق دار را در فویلی پیچانده و ۳۷۰۰ ولت به مدت یک دقیقه بدان اعمال کنید را می‌آورد که جا داشت در ویرایش جدید اصلاح و جایگزین می‌گشت.
 
درنوبت دیگر به بحش‌های دیگری از آزمون‌ها و همچنین این موضوع که چه کسی آزمون اولین بازرسی دوره‌ای را انجام دهد و اینکه در این مبحث آن را به فردی آشنا به امور برقی و حتی افراد" عادی دارای دانایی اندک"، سپرده خواهیم پرداخت که واقعا جای تاسف دارد.
 
منبع: متخصصین برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار