کد خبر: ۴۰۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
موضوع تنظیم قرارداد طراحی به تازگی در نظام مهندسی‌ها مبنای ثبت کارشده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت به نظر می‌رسد قرار داد به این علت درثبت کار نظام مهندسی به اجرا در آمده تا ارتباط صرفا دوسویه‌ای برای ثبت کار ایجاد شده و تاثیر واسطه‌ها کمتر شود وگرنه قراردادی که محزری نیست نمی‌تواند خارج از سازو کار نظام مهندسی سند محکمه پسندی باشد. خصوصا آنکه در حال حاضر الزام و اسرار جدی در یکسان بودن متن آن نیز مشاهده نمی‌شود. با این حال اگر بندی درآن ایراد داشته باشد ممکن است بهانه‌ای برای طرح شکایت توسط طرف دوم قرارداد باشد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، در مقالات قبلی قبل با مطرح شدن موضوع قرارداد بازرسی ساختمان، همکاران خواستند تا در مورد قرارداد طراحی و نظارت مطالبی خدمت دوستان ارائه کنم من این موضوع را از جنبه تخصصی برق و نه حقوقی یا صنفی بررسی می‌کنم چرا که در موضوع دوم حرفی برای گفتن ندارم. موضوع تنظیم قرارداد طراحی به تازگی در نظام مهندسی‌ها مبنای ثبت کارشده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت به نظر می‌رسد قرار داد به این علت درثبت کار نظام مهندسی به اجرا در آمده تا ارتباط صرفا دوسویه‌ای برای ثبت کار ایجاد شده و تاثیر واسطه‌ها کمتر شود وگرنه قراردادی که محزری نیست نمی‌تواند خارج از سازو کار نظام مهندسی سند محکمه پسندی باشد. خصوصا آنکه در حال حاضر الزام و اسرار جدی در یکسان بودن متن آن نیز مشاهده نمی‌شود. با این حال اگر بندی درآن ایراد داشته باشد ممکن است بهانه‌ای برای طرح شکایت توسط طرف دوم قرارداد باشد. البته ممکن است به علت عدم اختلاف طرفین یعنی مهندس و مالک هیچ گاه ایراد روشن نشده و این قرارداد مکرر مورد استفاده همکاران قرار گیرد.
 
بررسی  قرار داد طراحی و نظارت مهندسی برق
به خاطر اهمیت موضوع مواردی خدمت دوستان یادآوری می‌شود
 
۱- ابتدا دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد مثلا در طراحی، یک قرارداد "تعهد" داریم و یک قرارداد "ثبت"کار، که با هم فرق دارند. در مورد قرارداد اول (تعهد) یک متن ثابتی وجود دارد که همه مهندسان باید پایبند بدان باشند آوردن مطالب آن قرار داد در قرارداد ثبت کار لزومی ندارد و امکان ویرایش و شخصی سازی آن نیزدر قرار داد ثبت کار وجودندارد، در مورد زمان این دو قرارداد، هرچند بعد از پایان هرسال تمامی کار‌های طراحی از کارتابل مهندسان حذف می‌شود، اما تعهد طراحی همچنان باقی است.
 
در همه جای دنیا نیز چنین است. تا انتهای اولین بازرسی دوره‌ای مهندس طرح در قبال طرح برق خودمسئول است، اما برای آنکه این مسئولیت همچنان بر دوش او باقی بماند اولین بازرسی دوره‌ای و تست‌های آن را خود مهندس "طراح" انجام داده ومهر و امضاء می‌کند. در مورد نظارت این زمان کمتر است یعنی در صورتی که ساختمان درست تست وتحویل اولیه شود تعهد نظارت تمام شده است. اما تست‌ها به عهده و مسئولیت مهندس ناظر است تا همچنان تعهد گواهی پایان کار بر دوش او باقی بماند. شاید بتوان موضوع را به لحاظ الکتریکی چنین تفکیک کرد ناظربرق همواره در مقابل ساختمان No-load مسئول است و طراح برق همواره در مقابل ساختمان full-load. این موضوع قابل توجه دوستانی است که موضوع تست و تحویل را می‌خواهند به دوش شخص دیگری بیندارند. همانطور که مشاهده می‌کنید عدم اجرای بازرسی دوره‌ای و عدم تحویل اولیه درست در ساختمان باعث شده این موضوع کمی مبهم باقی بماند.
 
۲- البته مسئولیتی که در بالا به عنوان "تعهد" ذکر شد مهر تاییدی بر رفتار‌های سیستم قضایی کشور با مهندسین نیست در سیستم قضایی ما و نظرات کارشناسی فرض بر این است که "هیچ کس در ساخت وساز کار خود را درست انجام نمی‌دهد" پس در یک اتفاق برق گرفتگی برای همه طرفین سهم تعیین می‌کنند، اما در سایر نقاط دنیا چنین نیست و موضوع مسئولیت بالا یک قرارداد و مسئولیت اجتماعی محسوب می‌شود مثالی می‌زنم فرض کنید سرهنگ راهنمایی رانندگی پس از مدتی رانندگی کردن در کنار شما، شما را قبول کند وگواهینامه رانندگی به شما بدهند آیا اگر شما تصادف کنید او را در تصادف شما سهیم خواهد بود؛ و او را مجازات می‌کنند.
 
۳- از این موضوع می‌گذریم و روی قرار داد ثبت کار متمرکز می‌شویم این قرارداد در روال جاری اداری نظام مهندسی می‌گنجد و بند‌هایی که برای آن تعریف می‌شود بازخورد شیوه ثبت کار آن سازمان است یعنی اگر در سازمان نظام مهندسی یک استان با ثبت دو عدد در سامانه‌ای کاری برای مهندسی ثبت گردید و دیگر امکان خروج کار به هردلیلی توسط مهندس نباشد. در این صورت در قرارداد می‌توان چنین بندی را آورده و به اجرا در آورد که تمامی حق الزحمه یا ۹۹ درصد آن همزمان با ثبت کار دریافت می‌گردد. مدت زمان این قرارداد می‌تواند تا دریافت جواز ذکر شود، البته موضوع تغییر نقشه می‌تواند در این قرارداد آورده شود. هرچند این موضوع بعد از دریافت جوازو حین ساخت رخ می‌دهد. در اینجا نکته ظریفی نهفته است و آن این است که چه موقع تاسیسات برقی ساختمان دچار تغییر نقشه خواهد شد. من وارد مصادیق این موضوع نمی‌شوم، اما به لحاظ تخصصی نقشه تاسیسات برقی نمودی از محاسبات تاسیسات برقی است اگر تغییرات معماری ساختمان در اندازه‌ای باشد که محاسبات تغییر کند در نتیجه نقشه تغییر خواهد کرد؛ و اگر محاسبات تغییر نکند چنین موضوعی رخ نخواهد داد.

این موضوع گاهی محل مناقشه بین ناظر و طرح است چرا که ناظرین همیشه می‌خواهند پروژه‌ای را نظارت کنند که طرح دقیق مطابق با معماری، وجود داشته و همان نقشه چک لیست نظارت شان شودو مهندسین طراح هم تغییر جای یک تیغه (دیوار) و جابجایی آن را قبول برای تغییر نقشه نمی‌دانند. بنظر می‌رسد در قراردادنیز ذکر این مورد کفایت کند که در صورت تغییردر محاسبات تاسیسات برقی؛ نقشه‌های جدید باید مبنای اجرای کار گردد. تشخیص این موضوع با مهندس طراح خواهد بود و این موضوع خارج از تعهدات قرارداد ثبت کار طراحی است.
 
 منبع: متخصصین برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار