کد خبر: ۴۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱:۰۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
آنتن مرکزی مثل همه تجهیزات الکترونیکی دیگر، انواع گوناگونی دارند که باید بسته به نیاز خود، مناسب‌ترین آن‌ها را برگزید. عواملی که باعث تفاوت قیمت آنتن مرکزی می‌شوند، نوع سیگنال دریافتی، جهت آنتن و بهره آنتن است که در این مطلب به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.
سرویس صنعت برق نیوز: نزدیک به هشتاد سال است که تلویزیون وارد منازل ما شده و در تمام این مدت هیچ گاه از رونق آن کاسته نشده است. حتی رونق تلفن‌های هوشمند و ابزار‌های سرگرمی دیگر هم نتوانسته است از رونق تلویزیون بکاهد و آن را به وسیله‌ای بی استفاده و یا حتی کم استفاده در خانه‌های ما تبدیل کند. تلویزیون‌ها در طول عمر نسبتا طولانی‌شان تغییرات بسیاری به خود دیده اند و تلویزیون‌های امروزی به هیچ وجه قابل مقایسه با تلویزیون‌های قدیمی نیستند، اما چیزی که همواره در تلویزیون‌ها ثابت بوده، نیاز آن‌ها به آنتن برای دریافت برنامه هاست.
 
از زمان ارائه اولین تلویزیون ها، این دستگاه‌ها با یک آنتن همراه بوده اند که وظیفه دریافت امواج الکترومغناطیسی و انتقال آن به تلویزیون را بر عهده داشت. در گذشته هر خانه حداقل یک آنتن تلویزیون روی پشت بام خود داشت که معمولا در بلند‌ترین نقطه نصب می‌شد تا بهترین کیفیت تصویر را ارائه دهد، اما حالا بسیاری از خانه‌ها به حالت آپارتمانی درآمده و پشت بام مشترک دارند. برای همین امکان این که برای هر تلویزیون موجود در خانه یک آنتن مجزا روی پشت بام نصب شود، وجود ندارد. در چنین مواقعی لازم است که از آنتن مرکزی به جای آنتن‌های مجزای قدیمی استفاده شود.
موارد مهم در انتخاب و قیمت آنتن مرکزی
 

آنتن مرکزی چیست؟
آنتن مرکزی یا MATV (Master Antenna television) مجموعه‌ای از ابزار‌های پیشرفته برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی (آنالوگ، دیجیتال و ماهواره ای) و هدایت آن برای استفاده در چندین گیرنده مجزاست. به گونه‌ای که تعداد بالایی از گیرنده‌ها پشتیبانی شوند، بدون آن که در کیفیت تصویر دیگر گیرنده‌ها تفاوتی حاصل شود. آنتن‌های مرکزی قابلیت دریافت سیگنال دوربین‌های مداربسته را نیز دارند.
موارد مهم در انتخاب و قیمت آنتن مرکزی

تجهیزات آنتن مرکزی
آنتن مرکزی یک قطعه مجزا و یک پارچه نیست و همانطور که گفته شد، مجموعه‌ای از ابزار‌های مختلف است که هر یک کار خاصی را انجام می‌دهند. اجزای اصلی آنتن‌های مرکزی به این شرح هستند:‌
۱ – دریافت کننده:
مهم‌ترین بخش آنتن مرکزی مثل همه آنتن‌های دیگر، بخش دریافت آن است که قسمت بزرگی از بدنه آنتن را تشکیل می‌دهد و کار آن دریافت سیگنال‌ها و ارسال آن‌ها به بخش تقویت کننده است. در صورتی که آنتن مرکزی برای دریافت سیگنال دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار گیرد، باید یک مبدل تصویری نیز به این قسمت اضافه شود.
۲ – تقویت کننده سیگنال (آمپلی فایر آنتن مرکزی):
در صورتی که سیگنال دریافتی به طور مستقیم بین تعداد بالای گیرنده‌ها پخش شود، گیرنده‌ها با افت کیفیت احتمالی رو به رو خواهند بود. به همین علت نیاز است که قبل از پخش، سیگنال‌ها توسط آمپلی فایر آنتن مرکزی تقویت شوند.
۳ – تقسیم کننده سیگنال (تپاف، اسپلیتر و سوئیچ آنتن مرکزی):‌
در این قسمت سیگنال‌ها با استفاده از تپاف آنتن مرکزی (برای انتقال سیگنال بدون افت کیفیت) و اسپلیتر برای تقسیم نهایی آماده می‌شوند و در نهایت عمل تقسیم توسط سوئیچ انجام می‌پذیرد.
۴ – انتقال دهنده:
این قسمت معمولا از سیستم‌های متعدد کواکسیال تشکیل شده است که کار انتقال سیگنال به هر یک از گیرنده‌ها را انجام می‌دهد.

انواع سیستم آنتن مرکزی:
آنتن‌های مرکزی سیستم‌های مختلفی دارند که به توضیح کوتاه هر یک می‌پردازیم:
۱ – سیستم MATV (Master Antenna Television):
این نوع سیستم آنتن مرکزی به منظور دریافت و پخش سیگنال‌های موجود در در باند‌های UHF , VHF , VLF , FM مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم همان سیستم معمولی آنتن مرکزی است که کار آن دریافت، تقویت و پخش سیگنال‌های تلویزیونی است.
۲ – سیستم CATV (Cable Television):
در این نوع، سیگنال‌ها مستقیما از مرکز تولید دریافت و پس از تقویت به گیرنده‌ها ارسال می‌شود.
۳ – سیستم SMATV (Satellite Master Antenna Television):
همانطور که از نام این سیستم هم می‌توان فهمید، این نوع آنتن مرکزی قابلیت دریافت و پخش سیگنال‌های ماهواره‌ای را دارد.
۴ – سیستم CCTV (Closed Circuit Television):
در این سیستم سیگنال‌های ویدئویی (از دوربین‌های مداربسته یا هر نوع دستگاه پخش ویدئویی دیگر) دریافت شده و به واسطه مدولاتور روی کانال‌های خالی باند‌های UHF , VHF , VLF , FM مدوله شده و توسط میکسر به سیستم‌های دیگر تبدیل می‌شوند تا از طریق کانال‌های تلویزیونی قابل دریافت باشند.

مزایای استفاده از آنتن مرکزی:‌
همانطور که پیش‌تر گفتیم آنتن مرکزی به منظور رفع نیاز به نصب یک آنتن مجزا برای هر گیرنده، ایجاد شد و اصلی‌ترین فایده آن همین است، اما آنتن مرکزی فواید دیگری نیز دارد:
• دریافت سیگنال‌ها با کیفیت بهتر و پایداری بالاتر
• عدم نیاز به هزینه‌های چند گانه برای خرید آنتن مجزا
• اشغال فضای کم در پشت بام
• مقاومت بالاتر در برابر شرایط محیطی مثل باد و باران
• هزینه نگهداری پایین
• عدم تاثیرپذیری آنتن‌ها از یکدیگر و حفظ کیفیت سیگنال‌ها
• عدم نیاز به سیم کشی‌های پیچیده برای نصب آنتن‌های مجزا
نحوه انتخاب آنتن مرکزی مناسب:
آنتن‌های مرکزی مثل همه تجهیزات الکترونیکی دیگر، انواع گوناگونی دارند که باید بسته به نیاز خود، مناسب‌ترین آن‌ها را برگزید. عواملی که باعث تفاوت در انواع آنتن‌های مرکزی می‌شوند، نوع سیگنال دریافتی، جهت آنتن و بهره آنتن است که نسبت به کاربری‌های مختلف انتخاب می‌شوند که بالطبع این عوامل بر قیمت آنتن مرکزی تاثیر مستقیم دارند.

نوع سیگنال:
اولین فاکتور مهم در انتخاب آنتن مرکزی نوع سیگنالی است که می‌خواهید به وسیله آن دریافت کنید. با توجه به سیستم‌های مختلف آنتن‌های مرکزی که پیش‌تر درباره آن صحبت شد، می‌توانید درباره سیگنال و سیستم مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

جهت آنتن:
این فاکتور بیش‌تر از همه به موقعیت مکانی ساختمان شما بستگی دارد؛ اگر بیشتر فرستنده‌هایی که می‌خواهید سیگنالشان را دریافت کنید در یک جهت هستند می‌توانید از آنتن‌های BROAD BAND استفاده کنید، برای دریافت سایر سیگنال‌ها که از جهت‌های متفاوت ارسال می‌شوند هم می‌توانید از آنتن‌های تک کانال استفاده کنید. توجه داشته باشید که در ایران سیگنال‌ها روی دو باند UHF و VHF ارسال می‌شوند؛ بنابراین باید در هنگام انتخاب آنتن مرکزی به این مسئله نیز توجه داشته باشید.

بهره آنتن:
این عامل نیز به طور مستقیم به موقعیت مکانی محل نصب آنتن بستگی دارد. منظور از بهره آنتن میزان سیگنالی است که آنتن می‌تواند دریافت کرده و در اختیار آمپلی فایر آنتن مرکزی قرار دهد. این سیگنال نباید از حد معینی (تقریبا ۰ دسی بل) پایین‌تر باشد وگرنه تصاویر با افت کیفیت مواجه خواهند بود. در انتخاب آنتن مرکزی باید دقت داشته باشید که اگر در موقعیت مکانی شما سیگنال ضعیف‌تر است، آنتن‌های بزرگتر و با بهره بالاتر را انتخاب نمایید.
موارد مهم در انتخاب و قیمت آنتن مرکزی

آنتن مرکزی تلکام:
احتمالا شما هم با خواندن این مطلب به این موضوع پی برده اید که آنتن‌های مرکزی دنیایی تخصصی و پیچیده دارند و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آنتن مرکزی به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد که مسلما بسیاری از افراد آن را ندارند. با وجود انواع و اقسام مختلف آنتن‌های مرکزی موجود در بازار، انجام انتخاب درست دشوارتر از همیشه شده است.

در چنین مواقعی راحت‌ترین و مطمئن‌ترین کار، استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر و خوش نام در زمینه ارائه آنتن‌های مرکزی است. شرکت تلکام با بیش از ۱۵ سال تجربه و اعتبار بالایی که دارد، یکی از خوشنام‌ترین شرکت‌ها در زمینه آنتن مرکزی است و می‌توان محصولات آن را با اطمینان خاطر تهیه و استفاده نمود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار