کد خبر: ۴۱۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۴ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
داده‌های دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد انرژی دریافتی و ارسالی در پایان بهمن‌ امسال نسبت به پایان دی‌ماه به‌ترتیب ۶/ ۱۰ و ۱/ ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق آمارها، بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی تا پایان بهمن نسبت به ماه قبل، ۹/ ۸درصد افزایش را ثبت کرده است. در این میان تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی در ماه بهمن نسبت به دی‌ماه، ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش برق نیوز، ارزیابی مصرف برق کشور تا پایان دی ۹۸ نشان می‌دهد مصرف برق تا پایان این ماه در بخش صنعتی بیش از سایر موارد مصرف بوده است. مصرف برق (کل فروش) تا پایان دی ۹۸ در مقایسه با پایان آبان ۹۸ (۱۹۵۱۱۶ میلیون کیلووات ساعت)، ۱۵ درصد افزایش داشته است.آمار وضعیت مشترکان برق تا پایان دی ۹۸ هم حاکی است، تعداد مشترکان برق تا پایان دی ۹۸ نسبت به پایان آبان ۹۸ (۳۶۳۶۳ هزار مشترک)، ۴/ ۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شبکه توزیع برق کشور تا پایان دی‌ماه امسال در وضعیت مساعدی به‌سر برده است. مجموع طول شبکه فشار متوسط و ضعیف، تا پایان دی ۹۸ (۸۱۲هزار کیلومتر) نسبت به پایان اسفند ۹۷ (۸۰۱)، ۴/ ۱ درصد افزایش داشته است. تعداد و ظرفیت ترانسفورماتورهای برق کشور تا پایان دی‌ امسال نسبت به پایان اسفند ۹۷، به‌ترتیب ۵/ ۲ و ۸/ ۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.

وضعیت برق روستایی تا پایان بهمن امسال هم بیانگر آن است که تعداد روستاهای برق‌دار شده تا پایان بهمن نسبت به پایان اسفند سال گذشته، ۲/ ۰ درصد افزایش داشته است. طول شبکه فشار روستایی (متوسط و ضعیف) تا پایان بهمن‌ امسال (۲۴۶۴۱۸ کیلومتر) نسبت به پایان اسفند ۹۷ (۲۴۶۱۱۸ کیلومتر)، ۱۲/ ۰ درصد افزایش داشته است.تعداد ترانسفورماتور روستایی تا پایان بهمن ۹۸ هم نسبت به پایان اسفند ۹۷، ۱۹/ ۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ظرفیت ترانسفورماتور روستایی تا پایان بهمن‌ماه ۹۸ نسبت به پایان اسفند سال قبل، ۰۸/ ۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

اما ایجاد ظرفیت (اسمی و عملی)، تولید و نیاز مصرف تا پایان بهمن ۹۸ چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشته است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی تا پایان بهمن امسال نسبت به پایان دی (۸۲۵۱۵ مگاوات)، ۲/ ۰ درصد افزایش داشته است. تولید ناویژه انرژی برق کشور از ابتدای سال ۹۸ نسبت به دوره مشابه ۹۷، ۴/ ۵ درصد افزایش را ثبت کرده است. انرژی دریافتی و ارسالی هم در پایان بهمن ۹۸ نسبت به پایان دی ۹۸، به‌ترتیب ۶/ ۱۰ و ۱/ ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند.ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی تا پایان بهمن امسال (۲۲۲۳ مگاوات) نسبت به پایان دی‌ امسال (۲۰۴۲ مگاوات)، ۹/ ۸ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی (گازی و تجدیدپذیر) تا پایان بهمن امسال (۱۲۵۰ مگاوات) نسبت به پایان دی ۹۸ (۱۰۶۹ مگاوات)، ۱۷ درصد افزایش داشته است. مجموع طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق کشور هم تا پایان بهمن ۹۸، نسبت به پایان دی امسال (۱۲۷۸۱۹ کیلومترمدار) ۱۵/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. از سوی دیگر طبق آمارها، ظرفیت کل پست‌های برق (انتقال، فوق توزیع و بلافصل) تا پایان بهمن ۹۸ نسبت به پایان دی امسال (۳۵۹۳۶۰ مگاولت آمپر)، ۵/ ۰ درصد افزایش داشته است.

عملکرد انرژی‌های تجدیدپذیر

گزارش عملکرد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک امسال نشان می‌دهد ظرفیت این نیروگاه‌ها تا پایان بهمن ۹۸ (۵/ ۳۸۰ مگاوات) نسبت به ماه گذشته (۹/ ۳۶۶ مگاوات)، ۴ درصد افزایش داشته است. میزان برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر در بهمن ۹۸ هم نسبت به ماه گذشته (۸۰ میلیون کیلووات ساعت)، ۱۱ درصد کاهش را تجربه کرده است.همچنین آمارها حکایت از آن دارد که اجتناب از انتشار گازهای گلخانه‌ای در بهمن ۹۸ نسبت به ماه قبل، ۵/ ۱۱ درصد کاهش را به ثبت رسانده است. میزان عدم مصرف سوخت فسیلی در بهمن‌ماه نسبت به ماه قبل هم ۱۳ درصد کاهش و میزان عدم مصرف آب در این بازه زمانی هم نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد کاهش را به ثبت رسانده‌اند.  
 
 
بررسی عملکرد صنعت برق در بهمن ماه
 
 
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار