کد خبر: ۴۱۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
برق به عنوان صنعت زیربنایی در فرآیند توسعه اقتصادی کشور و ایجاد زیرساخت‌های توسعه، نقشی ارزنده و اساسی دارد و بستر‌های لازم را برای پویایی و رشد کشور در زمینه‌های گوناگون فراهم می‌سازد. از این رو توسعه کشور نیازمند افزایش ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی است.
به گزارش برق نیوز، انرژی الکتریکی در بین گونه‌های مختلف انرژی به دلایل متعدد از جمله پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به انواع دیگر انرژی از ویژگی‌های مطلوب و منحصر به فرد برخوردار است. تاریخچه پرفراز و نشیب صنعت برق ایران نمایانگر یک قرن تلاش دست اندرکاران در جهت توسعه کمی و کیفی این صنعت است به طوری که در طول این سال‌ها و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بی وقفه شاهد تحول‌ها و پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه‌های گوناگون صنعت برق کشور بوده ایم که این امر حاصل تلاش نیرو‌های توانمند داخلی است.

هم اکنون صنعت برق کشور پس از سال‌های متمادی مواجهه با تحریم ها، درصدد گشودن دریچه‌های نو و بالندگی افزون‌تر است. پی ریزی بازار برق، خصوصی سازی و ایجاد فضای رقابتی، تنوع در سبد تولید، بهره گیری از انرژی‌های نو و توجه به مسایل زیست محیطی، افزایش بهره وری، مدیریت مصرف، کاهش تلفات، مهندسی ارزش، رشد اعتلای توان نیروی انسانی، بهینه سازی تاسیسات موجود و ... از جمله اقدام‌های مهمی است که در سال‌های اخیر از سوی کارگزاران این صنعت مادر با جدیت دنبال می‌شود.

در زمان حاضر در صنعت برق کشور و در بخش‌های مختلف طراحی، ساخت تجهیزات، تامین قطعه ها، بهره برداری و فعالیت‌های مهندسی به خودکفایی بالایی رسیده ایم و آن طور که مصطفی رجبی مشهدی  گفته است در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق در داخل کشور قابل تولید است و ساخت داخل می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تجهیزات به بخش‌های مختلف از جمله ترانسفور ماتورها، دکل‌های انتقال، نیروگاه سازی حتی نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی و همچنین در بخش‌های مختلف احداث، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های همسایه و همچنین به لحاظ تولیدات داخلی توانسته ایم شرایط خبی را در صنعت برق کشور رقم بزنیم.

سخنگوی صنعت برق کشوربا تاکید بر اینکه تمامی اقدامات انجام در صنعت برق طی سال‌های اخیر منجر به این شده که ما وضعیت خوبی از نظر پتانسیل سازندگان داخلی در کشور داشته باشیم، گفت، یکی از اقداماتی که در سال گذشته در این راستا به تحقق پیوست تولید یک نیروگاه جدید بادی به ظرفیت ۲.۵ مگاوات بود که اکنون مورد بهره برداری قرار گرفت و در سیستان و بلوچستان نیز نصب خواهد شد.

در اقتصاد کشور هم صنعت برق همواره نقش مثبتی داشته است. به‌طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران، مربوط به این بخش است. امروز ما سازنده اکثر تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق هستیم و با تحولات در سازه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های بهره‌برداری دنیا همراهیم. حتی در صنعت نیروگاهی که یکی از پیچیده‌ترین صنایع دنیاست و تخصص‌های متعددی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و ابزار دقیق را می‌طلبد، موفق عمل کرده‌ایم و حرفی برای گفتن داریم.

مفهوم این عبارات خودکفایی است. نه تنها خودکفا شده‌ایم بلکه در دنیا می‌توانیم وارد عرصه رقابت شویم. به طوری که حتی در مناقصات بین‌المللی می‌بینیم که ایران در رقابت سالم شرکت می‌کند و برنده پروژه‌های ساخت نیروگاه می‌شود. همین‌طور در کنتورسازی بویژه کنتور‌های هوشمند، وضعیت ایران قابل قبول است و توانسته موفق عمل کند. در مورد ساخت تجهیزات دیگر مورد نیاز صنعت نیز امروز بیش از ۹۵ درصد به خودکفایی دست یافته‌ایم و حتی صادرات به کشور‌های دیگر داشته‌ایم.
منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
0
مرد حسابی. یا نمی دونی مفهوم خودکفایی چیه یا خیلی هنرمند هستی که خودت میگی و خودت میخندی. ما هنوز تمی تونیم یه مقاومت ساده تولید کنیم. چطور خودکفا شدیم؟ اگر یه پیچ کارخونه معیوب شه باید بریم از اونور ورداریم بیاریم. کارخونه هایی مثل مقره سازی ایران مال 50 سال پیش هستند و با تکنولوژی اون موقع ژاپن که نرخ عیب بالایی دارن. خودکفایی به این مفهوم نیست که بری همه تجهیزات رو از اونور بیاری ولی اگه یه مقاومت بهت ندن تولیدت بخوابه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
در طول تاریخ بشر هیچ فرد ، خانواده،ملتی را نمیتوان یافت که خود کفا باشد و اصلا چیزی بنام خودکفایی وجود ندارد مثل خیلی از واژگان دیگر این واژه هم مفهوم بیرونی ندارد. اجتماع محصول دادو ستد است با معامله و دادو ستد بازارها بوجود امدند و سپس تخصص و تقسیم کار و مزیت ها ، به لطف همین واژه ها و کارکردها تکنولوژیها توسعه پیدا کردند و تخصص ها برای کاهش هزینه ها و افزایش رفاه بوجود امدند. در دنیا چیزی بنام خود با هر پسوندی وجود ندارد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار