کد خبر: ۴۱۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
به دلیل این که سینی‌های کابل محکم بوده و دارای مقاومت بالایی هستند، برخی از نصاب‌ها و کارگران ساختمانی ممکن است به ظرفیت آن‌ها توجه چندانی نکنند. به نظر می‌رسد که اکثر افراد این گونه تصور می‌کنند که سیم‌ها و کابل‌های اضافی را می‌توان در سینی کابل جای داد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، امروزه با به وجود آمدن فناوری‌های جدید و در حال رشد، ابزار‌ها و منابع اطلاعاتی قدرتمند به طور گسترده‌ای در دسترس افراد و شرکت‌های مختلف قرار گرفته است. به واسطه توسعه و گسترش این فناوری‌های جدید، نیاز برای زیرساخت‌های مناسب و کافی نیز افزایش پیدا کرده است.

با وجود نیاز به کابل‌کشی و سیم‌کشی در مقیاس‌های بزرگ و گسترده و به واسطه رشد این نیاز با توجه به ایجاد فناوری‌های جدید و پیشرفته‌تر در آینده، طراحان و معماران ساختمانی به منظور سازماندهی و مسیریابی خطوط سیم‌ها نسبت به گذشته، بیشتر از سینی کابل در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین سینی‌های کابل محافظت بیشتری در برابر صدمات جسمی ایجاد می‌کنند.

امروزه سینی کابل به یکی از پرکاربردترین ابزار در سیم‌کشی ساختمان‌ها تبدیل شده و با توجه به کاربرد‌های گوناگون، انواع سینی کابل به وجود آمده است. برخی از انواع سینی‌های کابل عبارتند از سینی کابل غیر مشبک، سینی کابل مشبک و سینی کابل توری یا سبدی. اکثر سینی‌های کابل از آلومینیوم ساخته می‌شوند، چرا که سینی‌های آلومینیومی دارای انعطاف‌پذیری بالا بوده و هزینه نسبتا کمی را به همراه دارند.

به دلیل این که سینی‌های کابل محکم بوده و دارای مقاومت بالایی هستند، برخی از نصاب‌ها و کارگران ساختمانی ممکن است به ظرفیت آن‌ها توجه چندانی نکنند. به نظر می‌رسد که اکثر افراد این گونه تصور می‌کنند که سیم‌ها و کابل‌های اضافی را می‌توان در سینی کابل جای داد.

در حقیقت سینی‌های کابل با نردبان‌ها، فرغون‌ها و کامیون‌های وانتی یک وجه مشترک دارند: اگر این ابزار بیش از حد ظرفیت خود بارگیری نمایند، عملکردشان افت کرده و در برخی مواقع مختل می‌شود. علاوه بر آسیب‌های جسمی احتمالی و محتوای فضای زیر سینی‌های کابل، ممکن است در ارتباطات سیم‌ها و کابل‌ها نیز اختلالاتی ایجاد شود. همچنین وقتی سینی کابل حاوی سیم‌هایی است که در آن‌ها جریان الکتریکی وجود دارد، ممکن است اتصال کوتاه و آتشسوزی و حتی جرقه و قوس الکتریکی رخ دهد.

علاوه بر آن، به دلیل این که بسیاری از سیم‌ها و کابل‌ها ممکن است در هنگام استفاده از خود گرما تولید کنند، امکان دارد اضافه بار یک سینی کابل جریان هوای مورد نیاز را متوقف کند. گرمای اضافی می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به عایق حرارتی و اختلال و خرابی زودرس سیستم شود. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از پوشش‌ها یا عایق‌ها ممکن است در صورت سوختن، دود سمی تولید کنند.

بار اضافی در سینی کابل چه خطراتی دارد؟
دستورالعمل‌های برقی و الکتریکی میزان ظرفیت مناسب برای انواع مختلف سینی کابل، با توجه به کاربرد‌های مختلف آن‌ها، را مشخص می‌کنند. رتبه‌بندی ولتاژ کابل‌ها، الزامات آمپرپذیری و میزان تهویه هوایی سینی‌ها در تعیین پارامتر‌های سینی کابل می‌توانند کمک کنند. در اکثر موارد، نباید بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد ظرفیت وزنی و فیزیکی سینی‌های کابل پر شود. علاوه بر آن، سینی‌های کابل قبل از استفاده و قرار دادن سیم و کابل درون آن‌ها، باید به درستی مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

دستورالعمل‌های موجود برای سینی‌های کابل همچنین اطلاعات و مشخصات خاصی درباره انواع سیم، کابل و روش‌های سیم‌کشی ارائه می‌دهند که می‌توان با اطمینان از آن‌ها در استفاده از سینی‌های کابل استفاده کرد. علاوه بر مواد اولیه، انتخاب‌های موجود برای سینی‌های کابل ممکن است بستگی به نصاب سینی و طریقه راه‌اندازی و همچنین تعمیر و نگهداری آن نیز داشته باشد. برای استفاده از برخی مواد رسانا ممکن است به منظور انجام کار‌ها و نصب و راه‌اندازی به افراد متخصص نیاز باشد. برخی مواد، از جمله سیم‌های انطاف‌پذیر، ممکن است نامناسب باشند چرا که پوشش عایق آن‌ها به مرور زمان شکننده می‌شوند و خطر آتش‌سوزی و اتصال کوتاه را افزایش می‌دهند.

به طور کلی تشخیص یک سینی کابل که بیش از حد بارگیری شده باشد کار آسانی است. طبق گفته‌های قبل، سینی‌های کابل باید بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود بارگیری شوند و هر سینی که کاملا پر شده باشد یا سیم و کابل انباشته در آن وجود داشته باشد، بیش از حد بارگذاری شده است. در این موارد باید میزان بارگیری سینی کابل را به ظرفیت ایمن آن بازگرداند. با خارج کردن کابل‌های بلااستفاده از سینی می‌توان بار آن‌ها را کاهش داد.

در هنگام انتخاب و اندازه‌گیری سینی‌های کابل، حتما باید محدودیت ظرفیت آن‌ها را مد نظر قرار داد. همچنین باید توجه داشت که در آینده به منظور استفاده از تجهیزات و وسایل برقی بیشتر به افزایش حجم سیم‌کشی نیاز خواهد بود. به همین دلیل برای احتیاط بیشتر، بهتر است تنها ۲۵ درصد ظرفیت سینی‌ها پر شوند. این کار اطمینان می‌دهد تا در آینده نیز برای سیستم‌های جدیدتر ظرفیت سیم‌کشی وجود داشته باشد و ایمنی کار نیز رعایت شود.
 
منبع: پترو فولاد غرب
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار