کد خبر: ۴۱۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
برای اینکه ما اول از همه مطمئن شویم که داخل ساختمان ما تلفن متصل است یا دچار قطعی نشده است نیاز به یک تلفن معمولی داریم (بدون ترانس) که توسط آن بوق خط را در ورودی ساختمان چک کنیم.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، در این مطلب به نحوه اتصال خطوط تلفن و عیب یابی آن آموزش داده می شود به نوعی دیگر می توان گفت که آموزش انتقال خطوط تلفن مخابرات از درب منزل به داخل منزل.

عموما در زمان بارندگی تماس با خدمات مخابرات شماره ۲۰۱۱۷ بسیار زیاد می‌شود در بعضی موارد آب خوردن باکس‌های اصلی تلفن مخابرات و در مواردی سولفاته زدن و قطع شدن اتصال محل اتصال سیم‌های اصلی به داخل باعث قطع شدن تلفن شما می‌شود پس قبل از هر اقدامی ورودی تلفن خود را چک کنید.

برای شروع باید به چند مورد اشاره کنم که برای این مطلب ضروری می‌باشد.

۱-چک کردن خط تلفن

برای اینکه ما اول از همه مطمئن بشیم که داخل ساختمان ما تلفن متصل است یا دچار قطعی نشده است نیاز به یک تلفن معمولی داریم (بدون ترانس) که توسط آن بوق خط را در ورودی ساختمان چک کنیم.

اینجا باید این نکته را ذکر کنم که خطوط تلفن دارای ولتاژ dc بوده و از لحاظ برق گرفتگی زیاد نگران نباشید و هنگام دست زدن به سیم‌ها شما ولتاژ کمی را احساس می‌کنید.

چگونه عیوب خط تلفن خود را تعمیر کنیم؟
برای گرفتن بوق تلفن شما ممکن است با دنیایی از سیم‌های رنگ و وا رنگ (مجتمع‌های بزرگ) ۴ الی ۶ رشته سیم و بیشتر در منزل یا آپارتمان روبرو بشید. ممکن است سیم‌ها به صورت شلوغ و در هم در یک تابلو یا باکس وجود داشته باشند در این موارد بسیار دقت کنید که سیم‌های الباقی واحد‌ها را قطع نکنید و باعث یک مشکل نشود.

میتوانید برای اینکه راحت‌تر رنگ سیم تلفن خودتان را پیدا کنید از ساکنان قدیمی یا از اداره مخابرات کمک بگیرید.

سیم‌های ورودی تلفن مخابرات به صورت زوجی (۲ به ۲) و بر اساس نیاز آپارتمان به تعداد خطوط دارای تعداد رشته‌های سیم مختلف می‌باشد. شما باید مانند شکل زیر عمل کنید.

خب پس از اینکه بوق تلفن را مشاهده کردید اطمینان حاصل کنید این خط تلفن متعلق به شماست.

نکات:موارد زیر ممکن است در صورت بوق نداشتن شما اتفاق افتاده باشد.

۱-در اطرا ف شما عملیات ساختمانی انجام می‌شود و به تقسیم کننده خطوط تلفن آسیب رسیده است یا سیم‌ها دچار قطعی شده است.

۲-در فصولی که بارندگی و برف زیاد می‌باشد امکان دارد آب به داخل تقسیم کننده نفوذ کرده باشد.

۳-قطعی در اثر عملیات گود برداری

۴-دستکاری کردن نا آشنایان برای اتصال خطوط تلفن خود

۵-پرداخت نکردن طولانی مدت قبض و ...

۶-در مواردی قطع شدن سیم سومتی و یاد خود سوکت تلفن باعث قطعی تلفن می‌شود.

چگونه عیوب خط تلفن خود را تعمیر کنیم؟

۲-انتقال خط تلفن از سیم مخابرات به داخل منزل

پس از اینکه از تست بوق تلفن اطمینان حاصل کردید نوبت به انتقال خط تلفن به داخل منزل می‌رسد. این کار می‌تواند به صورت زیر انجام شده باشد.

ما برای انتقال خط تلفن فقط نیاز به دو رشته سیم داریم پس امکان داره که شما مشاهده کنید که بجای سیم تلفن از سم دولاسفید یا سیم‌های معمولی برق استفاده کرده باشند که کاملا غیر اصولی می‌باشد. در مواردی حتی مشاهده شده که برای انتقال تلفن به داخل منزل از رشته‌های سیم آیفون استفاده شده که این کار هم توصیه نمی‌شود.

انواع کابل تلفن

۱-کابل تلفن فویل دار ۰.۶ (مهندسی)

بهترین نوع کابل تلفن می‌باشد با قطر مغزی ۰.۶ و دقت کنید که این نوع کابل هم با مغزی مس و هم مغزی آلومینیوم (روکش مس) در بازار موجود است. برای انتخاب تعداد زوج سیم هم باید ببینید به چه تعداد خط تلفن نیاز دارید. برای مثال برای ۳ خط تلفن سیم تلفن ۳ زوجی فویل دار (توصیه ۴ زوجی بگیرید ۲ رشته هم زاپاس!). برای تاییدیه نظام مهندسی لازم است سیم‌های تلفن و آیفون از نوع فویل دار استفاده شوند.

فویل پیست:به عایق آلومینیومی تابیده شده دور سیم‌های مخابراتی فویل می‌گویند که از ورود نویز و اغتشاشات مغناطیسی بر روی سیم‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه عیوب خط تلفن خود را تعمیر کنیم؟

۲-سیم تلفن ۰.۶ بدون فویل:

مانند سیم بالا فقط بدون فویل و در زوج‌های مختلف موجود می‌باشد.

۳-سیم تلفن ۰.۴ فویل دار:

با قطر مغزی ۰.۴ برای فاصله‌های نزدیک می‌شود از این سیم استفاده کرد زیر ا طول سیم زیاد نمی‌شود و خط دارای افت نمی‌شود؛ و با زوج‌های مختلف در رنگ‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد.

۴-سیم ۰.۴ بدون فویل و پایین‌تر

خلاصه اینجوری بگم که سیم‌های مخابراتی در بازار بسیار متنوع هستند در رنگ‌ها، زوجها، جنس رسانا، کیفیت عایق و شرکت‌های تولید کننده مختلف و ... پس حتما در هنگام خرید سیم تلفن و آیفون دقت فرمایید!

و حالا انتقال خب سیم‌ها رو که توضیح دادم و گفتم که امکان داره که حتی سیم انتقال تلفن نبوده باشه و از سیم دیگه‌ای برای انتقال استفاده شده باشد. اگر برقکار ساختمان روی سیم‌ها توسط چسب یا اتیکت علامت گذاشته باشد که کار شما بسیار آسان خواهد بود در غیر اینصورت باید توسط یکی از روش‌های زیر سیم تلفن خود را پیدا کنید.

۱-آسانترین روش استفاده از بیزر

۲-استفاده از باتری قلمی و لامپ (علوم چهارم دبستان) که در فواصل دور عملی نمی‌باشد

۳-استفاده از سیم فاز (توصیه نمی‌شود برای مبتدیان)

۴-کشیدن سیم تلفن

چگونه عیوب خط تلفن خود را تعمیر کنیم؟

نوبت به نصب خط تلفن می‌رشد شما برای هر خط دو زوج نیاز دارید یعنی اگر می‌خواهید خط تلفن را با  به داخل منزل خود وصل کنید باید ببنید کدام زوج را با چه رنگ‌هایی مخابرات به خط تلفن شما اختصاص داده است.

پس از پیدا کردن سیم‌های اصلی حالا باید دو سیم را که در منزلتان قصد دارید بوق تلفن را از آن‌ها دریافت کنید وصل کنید و آن دو سیم به کلید پریز‌ها وصل می‌شود.

اگر تلفن ثابت شما قطع شده و قصد پرداخت اون رو دارید به راحتی میتونید با مراجعه به سامانه ۲۰۰۰ که سامانه اینترنتی شرکت مخابرات است قبض خود رو بصورت اینترنتی پرداخت کنید یا توسط اپلیکیشن‌های اندرویدی بعد از پرداخت بعد از گذشت حداکثر ۲۴ ساعت تلفن شما وصل خواهد شد.
 
منبع: برق با ما
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
من سیم های تلفنم خرابه چه نوع سیمی بخرم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار