کد خبر: ۴۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
به گفته آژانس فضایی فدرال روسیه، این کشور قصد دارد با همکاری ایتالیا و مجارستان برای کشف ماهیت رعد و برق، آزمایش‌هایی را در فضا انجام دهد.

به گزارش برق نیوز، قرار است این آزمایش ها، این فرضیه را بررسی کند که رعد و برق‌های الکترومغناطیسی دارای انرژی بالا، که ده‌ها و صد‌ها کیلومتر را روشن می‌کند ناشی از طوفان‌ها نیست.

الکساندر بلوشنکو مدیر برنامه‌های بلندمدت و علمی آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد روسیه با همکاری ایتالیا یک آزمایش فضایی را بر روی پدیده‌های الکترومغناطیسی در جو زمین در ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌دهد و قصد دارد سه آزمایش دیگر را با همکاری مجارستان انجام دهد.

بلوشنکو می‌گوید: ما یک آزمایش بسیار جالب داریم که جو شبانه را در نزدیکی طیف ماوراء بنفش نقشه برداری می‌کند. چنین پدیده‌هایی را می‌توان از مدار مشاهده کرد، زیرا این طیف تابش به طور موثر توسط جو جذب می‌شود. این آزمایش به همراه دانشمندان ایتالیایی انجام می‌شود.

وی افزود این آزمایش پدیده‌های به اصطلاح جوی گذرا مانند رعد و برق‌های الکترومغناطیسی با انرژی بالا که ناشی از طوفان نیست و ده‌ها و صد‌ها کیلومتر را روشن می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهد. مکانیسم این پدیده‌ها هنوز به طور کامل توصیف نشده است.

بولشنکو ادامه داد: این آزمایش جنبه کاربردی نیز دارد. ما همچنین به دنبال کشف ریزگرد‌ها برای تأمین امنیت پرواز‌های با ارتفاع بالا هستیم.

سه پروژه با مجارستان

این مدیر اجرایی خاطرنشان کرد: سه آزمایش علمی کاربردی مشترک در ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری مجارستان در دست اجرا است. وی افزود از طرف کشورش، انستیتوی تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه در حال تدارک این همکاری‌ها است.

آزمایش Chibis-AI به دنبال تحقیق در مورد رعد و برق در ارتفاع زیاد در جو زمین و یونوسفر با استفاده از میکرو ماهواره Chibis است. حدود ۳۰ سال پیش محققان پرتو‌های گاما را در رعد و برق کشف کردند که این امر برای دانشمندان شگفت آور بود. قرار است نتایج این آزمایش، ماهیت رعد و برق را روشن کند و ساختار و عملکرد این تخلیه‌های الکتریکی را آشکار کند. این آزمایش برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است. مجارستان باید به عنوان بخشی از این آزمایش، تاسیسات مربوط به امواج مغناطیسی را بسازد.

آزمایش ترابانت Trabant به دنبال نظارت بر بی نظمی‌های فضای اطراف و یونوسفر از طریق دو ماهواره کوچک است که از نظر الکترومغناطیسی تمیز هستند. این برنامه برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است و نتایج آن به مدل تصفیه شده یونوسفر زمین کمک خواهد کرد تا دقت سیستم ناوبری ماهواره‌ای گلوناس GLONASS را افزایش دهد. مجارستان ابزار‌های مختلفی را برای این آزمایش تهیه خواهد کرد.

آزمایش سوم با عنوان Obstanovka-۲ Stage به بررسی چگونگی تعامل فضاپیما‌های فوق بزرگ مانند ایستگاه فضایی بین المللی با یونوسفر زمین می‌پردازد.
 
منبع: سیناپرس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار