کد خبر: ۴۱۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باغملک گفت: برق گرفتگی یک عقاب خالدار بزرگ که از روسیه به استان خوزستان مهاجرت کرده بود، منجر به مرگ وی در باغملک شد.
به گزارش برق نیوز، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باغملک گفت: برق گرفتگی یک عقاب خالدار بزرگ که از روسیه به استان خوزستان مهاجرت کرده بود، منجر به مرگ وی در باغملک شد.

سید سعید موسوی  افزود: لاشه این عقاب نر یکساله که مجهز به سیستم جی پی اس بود روز سیزدهم فروردین امسال در کنار پایه برق در حاشیه یک مزرعه کلزا در شهرستان باغملک مشاهده شد.

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان نیز در این باره گفت: این عقاب خالدار بزرگ یک سال پیش در آشیانه (Middle Volga) در روسیه علامتگذاری شده بود و فرستنده ماهواره‌ای برایش نصب شده بود که در سفر بازگشت امسال در خوزستان زمین گیر شد و حدود یک هفته فرستنده از یک مکان ثابت ارسال امواج داشت.

کرامت حافظی افزود: تیم مطالعاتی مختصات مکان را ارسال کردند و با توجه به محل ارسال پیام‌ها جستجو توسط محیط زیست باغملک در استان خوزستان انجام شد و در یک مزرعه کلزا این عقاب خالدار بزرگ مشاهده شد که متاسفانه دچار برق گرفتگی شده بود و زیر دکل برق افتاده بود.



به گفته حافظی اسم این عقاب نر یکساله "Zadira" بود. عقاب‌های خالدار بزرگ در روسیه در هنگام تابستان جوجه‌آوری دارند و در ایران، شبه جزیره عربستان و آفریقا زمستان گذرانی می‌کنند. از پاییز تا آخر زمستان در خوزستان دیده می‌شوند. این گونه عقاب در فهرست قرمز جهانی و در معرض تهدید انقراض است.

خطر در کمین پرندگان مهاجر

وی ادامه داد: مهاجرت چند هزار کیلومتری این پرندگان با خطراتی مانند مسمومیت ناشی از پسماند انسانی، برق گرفتگی و آزار انسان‌ها مانند تیراندازی و حوادث طبیعی همراه است.

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان بیان کرد: دفن غیراصولی پسماند شهری و برق گرفتگی از جمله مهمترین مخاطرات مهاجرت پرندگان شکاری است. درمورد پرندگان دیگر شکاری مانند شاهین‌ها زنده گیری و درمورد پرندگان دیگر مانند اردک سانان و غاز سانان شکار فراوان از خطر‌هایی است که این پرندگان را تهدیدی می‌کند.

وی افزود: دفن صحیح و بهداشتی زباله می‌تواند احتمال مسمومیت پرندگان را کاهش دهد؛ همچنین ایمن سازی خطوط برق و شناسایی این مکان‌ها توسط محیط زیست و وزارت نیرو می‌تواند در کاهش تلفات برق گرفتگی پرندگان موثر باشد

حافظی گفت:در خصوص ایمن سازی مکان‌های پر خطر از نظر برق گرفتگی پرندگان، کمیته ثبت پرندگان و متولیان برق در وزارت نیرو تشکیل شده است.

شهرستان باغملک در شرق خوزستان واقع است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار