کد خبر: ۴۱۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی از معضلاتی که این روز‌ها باعث نگرانی افرادی زیادی شده، امواجی است که دکل‌های مخابراتی تولید می‌کنند. از طرفی بالا رفتن میزان استفاده از تلفن‌های همراه و پیشرفت شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات لازم شده است تا برای خدمت رسانی بهتر، تعداد آنتن‌های لازم در مناطق مسکونی بیشتر شود. با این که این دکل‌ها اکثرا دارای مجوز‌های مربوطه هستند و تشعشعات رادیویی کمتر از میزان خطرناک دارند، باز هم به طور کامل نمی‌توان گفت که هیچ خطر و یا ضرری برای سلامتی افرادی که در نزدیکی آن‌ها هستند ندارند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، یکی از معضلاتی که این روز‌ها باعث نگرانی افرادی زیادی شده، امواجی است که دکل‌های مخابراتی تولید می‌کنند. از طرفی بالا رفتن میزان استفاده از تلفن‌های همراه و پیشرفت شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات لازم شده است تا برای خدمت رسانی بهتر، تعداد آنتن‌های لازم در مناطق مسکونی بیشتر شود. با این که این دکل‌ها اکثرا دارای مجوز‌های مربوطه هستند و تشعشعات رادیویی کمتر از میزان خطرناک دارند، باز هم به طور کامل نمی‌توان گفت که هیچ خطر و یا ضرری برای سلامتی افرادی که در نزدیکی آن‌ها هستند ندارند. در این مطلب از  قصد داریم در خصوص نحوه شکایت از نصب دکل‌های مخابراتی صحبت کنیم و نکاتی را در این خصوص در اختیار شما بگذاریم.

جمع آوری دکل مخابراتی

جمع آوری دکل‌های مخابراتی به این بستگی دارد که ثابت شود. پس به این شکل در صورتی که در نزدیکی شما دکل مخابراتی نصب شده است و نگران خطراتی هستید که ممکن است این موضوع به همراه داشته باشد، بهترین کار این است که شکایت و گزارش خود را در این خصوص به سازمان نظارت بر ارتباطات رادیویی ارائه دهید تا بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم در محل زندگی شما انجام شود و در صورتی تشعشعات بیشتر از حد معمول خود بود این دکل جمع آوری خواهد شد. از طرفی تمامی اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه باید برای نصب دکل مجوز‌های بهداشتی و مجوز‌های مربوط به شهداری را بگیرند، در غیر این صورت از طریق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ضوابط نصب دکل‌های مخابراتی

ضوابط نصب دکل‌های مخابراتی عبارتند از مصوبه‌هایی که باعث می‌شود در صورتی که نصب دکل‌های مخابرای با سلامتی مردم در مغایرت باشد یا هرگونه ناسازگاری با ضوابط داشته باشد؛ مجوز ساخت نگیرند. به صورت جزء به جزء این ضوابط بسیار طولانی هستند، اما به صورت کلی دارای ۴ اولویت می‌باشند که این اولویت‌ها عبارتند از:

حفظ و توسعه فضای داخلی شهری
حفظ و توسعه زیبایی محیط زندگی شهری
سلامت شهروندان، تأثیر امواج الکترومغناطیسی
سلامت شهروندان، استحکام سازه‌ها

البته باید در نظر داشته باشید که این ضوابط علاوه بر این که با روش‌های غیر اصولی و غیر بهداشتی مقابله می‌کنند، به توسعه اصولی ارتباطات رادیویی هم توجه دارند و در اصل برای پیشرفت اصولی و بی خطر ارتباطات رادیویی و بی سیم در کشور وضع شده اند.

نصب دکل مخابراتی در پشت بام

بر اساس قوانین تصویب شده در جهت ساماندهی دکل ها، آنتن‌ها و به طور کلی تاسیسات مخابراتی، نصب هرگونه دکل و آنتن مخابراتی در پشت بام بدون گرفتن مجوز‌های مورد نیاز از شهرداری ممنوع می‌باشد. از طرفی با بالا رفتن استفاده از تلفن‌های همراه شاهد زیاد شدن این دکل‌ها و به واسطه آن می‌بینیم که این تشعشعات روز به روز افزایش پیدا می‌کند. برای همین قبل از بررسی تمامی موارد مربوط به نصب دکل اول از همه باید این موضوع را بررسی کرد که نصب دکل روی پشت بام تاثیر منفی روی سلامتی کسی نداشته باشد. همچنین اگر همه موارد مربوط به سلامتی تایید شد باید دید که بافت ساختمانی که قصد استفاده از پشت بام آن را داریم فرسوده نباشد و همچنین در صورتی که ساختمان ادارای و تجاری در نزدیکی محل مورد نظر برای نصب دکل وجود دارد، اولویت با آنهاست.

آیین نامه نصب دکل‌های مخابراتی

آیین نامه نصب دکل‌های مخابراتی شامل مواردی است که قبل از نصب دکل‌های مخابراتی باید آن‌ها را بررسی کرد. تعداد این موارد عبارتند از:

قوانین شهرسازی در تهیه طرح‌ها و توسعه شبکه رادیویی باید توسط اپراتور‌ها رعایت شود.
نصب دکل باید حداقل اثرات محیطی را طبق آیین نامه‌های بهداشتی بگذارد.
همه اپراتور‌ها وظیفه دارند که امکان استفاده از دکل را به سایر اپراتور‌ها نیز بدهند.
استحکام دکل‌ها باید به گونه‌ای باشد که در شرایطی مانند زلزله اتفاق بدی برای آن‌ها نیافتد و در باد‌های شدید آسیب نبینند.
قبل از نصب باید میزان استقامت سازه اندازه گیری و تایید شود.
کابل‌ها و سیم‌های دکل در معرض دید نباشد.
از ایجاد حسار‌های نامتعارف مانند سیم خاردار و نرده‌های نامنظم در اطراف سایت خودداری شود.

نصب دکل مخابراتی در منازل

نصب دکل‌های مخابراتی در منازل یکی از معضلاتی است که این روز‌ها بیشتر از همه ساکنین منازل مسکونی با ارتفاع بالا را مشکل مواجه کرده و باعث نگرانی آن‌ها شده است. اما نکته‌ای که باید از نظر قانونی در خصوص این مشکل بدانید این است که تنها زمانی نصب دکل در منازل انجام می‌شود که تمام مالکین (نه مستاجرها) رضایت داشته باشند. اما شما می‌توانید برای اطمینان پیدا کردن از بی خطر بودن و مجاز بودن دکل‌های نصب شده، شکایت خود را نزد سازمان ارتباطات رادیویی عنوان کنید و از آن‌ها بخواهید که محیط را از نظر وجود تشعشعات آزمایش و نتیجه را به شما اعلام کنند.
آیا دکل های مخابراتی خطرناک هستند؟
 
منبع:احداث گستر نیروی پارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
1
0
سلام
در پشت بام همسایه ما آنتن زدند، ما پیگیری کردیم و دستگاه ارزیابی شدت امواج آوردن، خونه ما مشکلی نداشت. مشخص شد در برخی نقاط دورتر شدت امواج بیشتر بود... به نظر میاد مناطق پایینتر از آنتن حتی در چند متری آن، امواج به مراتب کمتری نسبت به روبه رو انتن حتی تا صد متر دارد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار