کد خبر: ۴۱۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایران با پرداخت ۱۶.۵ میلیارد دلار بعد از چین در جایگاه دوم پرداخت یارانه به برق قرار دارد. مسئولان توانیر می‌گویند که این حجم از پرداخت یارانه نه تنها به رونق تولید و افزایش اشتغالزایی منجر نشده بلکه افزایش مصرف در دهک‌های بالای درآمدی و پرداخت یارانه بیشتر به پولدار‌ها را در پی داشته است.
به گزارش برق نیوز، ایران در سال ۲۰۱۸ بعد از چین در جایگاه دوم پرداخت یارانه به برق قرار دارد. آخرین گزارش اعلامی از طرف سازمان بین المللی انرژی حکایت از این دارد که میزان پرداخت یارانه به برق با ۱۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۱۶.۵ میلیارد دلار رسیده است. هرچند که آمار دقیقی از میزان یارانه پرداختی در سال ۲۰۱۹ هنوز منتشر نشده، اما فعالان این صنعت می‌گویند با توجه به افزایش قیمت تمام شده برق در یک سال گذشته و عدم تغییر قیمت‌ها میزان یارانه پرداختی بیشتر هم شده است. یارانه‌ای که نه تنها به بهبود سطح معیشتی خانوار در دهک‌های پایین درآمدی منجر نشده بلکه میزان مصرف را در دهک‌های بالای درآمدی بیشتر هم کرده است. علیرضا دائمی معاون سابق وزیر نیرو در اینباره می‌گوید: اینکه اقشار پردرآمد جامعه به دلیل اضافه مصرف بیشتر سهم بیشتری از یارانه انرژی داشته باشد، متناقض با عدالت اجتماعی است. به گفته او، میزان مصرف برق در ایران معادل کره جنوبی است. با این تفاوت که انرژی در این کشور صرف تولید بیشتر و اشتغالزایی می‌شود، اما در کشور ما این انرژی صرف تجمل و مصرف بیشتر در خانه‌ها شده است.

یارانه بیشتر به پر مصرف‌ها

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده سهم برق از سبد هزینه خانواد در دهک اول درآمدی که به نوعی ضعیف‌ترین سطح جامعه محسوب می‌شود حدود ۳ درصد است در حالیکه این سهم در دهک دهم که پردرآمدترین اقشار کشور را شامل می‌شود، تنها ۱.۴ درصد است. جدای از این آنگونه که آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین مصرف برق در دهک‌های بالای درآمدی و مجتمع‌های تجاری و اداری که اتفاقا از شرایط مالی خوبی هم برخوردار هستند، صورت می‌گیرد. آنگونه که معاون سابق وزیر نیرو می‌گوید: مشترکان پرمصرف پنج برابر خوش مصرف‌ها از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند، همین مساله عدالت اجتماعی در کشور را زیر سوال برده است.

او که مخالف پرداخت یارنه به پرمصرف هاست، می‌گوید: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که بخواهیم بار مالی سنگین‌تری را به دهک‌های پایین درآمدی تحمیل کنیم. اما اینکه به پر مصرف‌ها جایزه و یارانه بیشتری پرداخت شود هم به هیچ وجه منطقی نیست.

مصرف برق ایران معادل کره، اما این کجا و آن کجا

معاون سابق وزیر نیرو می‌گوید: گاز مفت را به نیروگاه می‌دهیم و حجم بالایی آلودگی در کشور ایجاد می‌کنیم، دست آخر هم برق تولیدی در کشور را صرف تجملات و استفاده در بخش خانگی می‌کنیم. دائمی ادامه داد: آنگونه که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف برق در کشور تقریبا برابر با کره است. در حالی که این کشور یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو و کشتی و فولاد دیگر محصولات صنعتی است که برق برای اشتغال و تولید بیشتر استفاده می‌کنند، ولی ما از این انرژی برای تجملات و نور بیشتردر خانه‌ها استفاده می‌کنیم.

بر اساس آخرین گزارش اعلامی از طرف بانک جهانی، کره جنوبی با تولید ناخالص داخلی (از نظر اسمی) ۱.۵۳ تریلیون دلار بعد از کانادا در رتبه یازدهم اقتصاد‌های برتر دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که صندوق بین المللی پول میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی را تنها ۴۵۸ میلیارد دلار اعلام کرده است.

افزایش تولید به گرد پای اضافه مصرف نرسید

توانیر در آخرین آمار اعلامی خود ظرفیت نیروگاه‌های کشور را حدود ۸۵ هزار مگاوات اعلام کرده است. با وجود رشد حدود ۲۵ درصدی سالیانه در تولید برق، اما مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می‌گویدکه اگر میزان مصرف اصلاح نشود، این رشد تولید هم نمی‌تواند جوابگوی اضافه مصرف باشد.

نتایج بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که با توجه به رشد سالانه مصرف برق، توسعه صنعت و افزایش مصرف در این بخش و همچنین سیاست‌های توسعه صادرات برق سالانه باید ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شود. اما در عمل به دلیل کمبود منابع مالی و حجم بدهی‌های گسترده وزارت نیرو به تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت برق این اتفاق عملا رخ نداده است.

به گفته محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی، تولید و توزیع هرکیلووات برق تقریبا ۱۴۰ تومان برای وزارت نیرو آب می‌خورد، اما به طور متوسط تنها ۷۰ تومان از مشترکان دریافت می‌شود و همین مساله منجر به یک زیان انباشته وحشتناک در این صنعت شده است.
 
منبع: خبرگزاری بازار
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار