کد خبر: ۴۱۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
لوکس متر یا نورسنج از جمله وسایل الکترونیکی هستند که میزان روشنایی یک ناحیه را به تصویر می‌کشند لوکس معیاری برای شار نوری در هر واحد از یک منطقه است و به طبع توسط دستگاه لوکس متر اندازه گیری می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، آیا می‌دانید استاندارد روشنایی برای محیط‌های مختلف چقدر است؟ مطمئنا روشنایی محیط‌های مختلف مانند راهرو‌ها و راه پله ها، سالن غذاخوری، فضا‌های داخل ساختمان‌های مسکونی و اداری با فضا‌هایی مانند آزمایشگاه، کتابخانه و فروشگاه‌ها با هم بسیار متفاوتند. جهت اندازه گیری شدت نور برای مکان‌های مختلف نیاز به دستگاه نور سنج و یا لوکس متر می‌باشد.
انواع لوکس متر و کاربرد آن
لوکس متر یا نورسنج از جمله وسایل الکترونیکی هستند که میزان روشنایی یک ناحیه را به تصویر می‌کشند لوکس معیاری برای شار نوری در هر واحد از یک منطقه است و به طبع توسط دستگاه لوکس متر اندازه گیری می‌شود.

میتوان گفت لوکس یک معیار اندازه گیری از شدت نور در یک محیط برای تمام فواصل از منبع نور است و یا به عبارت دیگر لوکس مقدار تفاوت نوری است که در محیط‌های مختلف توسط چشم انسان تشخیص داده میشود و اهمیت سنجش آن در این است که کیفیت نور در محل کار، مدارس و ساختمان‌های عمومی بر کمیت و کیفیت کار در کارگران و دانشجویان تأثیر می‌گذارد.

کاندلا چیست؟
یک کاندلا (معیار قدرت نور) یک مقدار ثابت است که تقریبا معادل با روشنایی یک شمع است. درحالیکه کاندلا یک واحد انرژی است، دارای یک واحد معادل شناخته شده به عنوان لومِن است، که همان اندازهی نور موجود در محیط را از لحاظ درک چشم انسان اندازه گیری می‌کند.

لومن چیست؟
یک لومن معادل نور تولیدشده در یک جهت از یک منبع نور با یک کاندلا است. لوکس با توجه به مساحت سطح که این نور منتشر میشود، تأثیر میگذارد که چقدر روشن است. یک لوکس برابر با یک لومِن نور در سطح یک مترمربع است.

نحوه اندازه گیری سطح روشنایی اندازه گیری روشنایی یا روشنایی محیط نیاز به استفاده از لوکس متریا Foot-candle meter دارد که وسایلی برای اندازه گیری روشنایی هستند. این به طور خاص اندازه گیری شدت نوری است که به چشم انسان میرسد و این قضیه با اندازه گیری انرژی نور واقعی تولیدشده یا منعکس شده از یک منبع یا منابع نور تفاوت دارد (همانطور که میدانید ذرات نور ماهیت فوتون و انرژی دارند)

مکانیزم یک مبدل لوکس با استفاده از یک سلول عکس برای ضبط نور کار میکند و سپس لوکس متر این نور را به یک جریان الکتریکی تبدیل میکند و اندازه گیری این جریان اجازه میدهد تا دستگاه بر اساس یک تابع مقدار روشنایی محیط لوکس را بسنجد.

محاسبه شدت نور با استفاده از فرآیند منبع نقطه‌ای انجام میشود. اندازه گیری شدت نور بسته به میزان شدت و فاصله نور متفاوت است. اگر یک منبع نقطه‌ای هیچ انعکاسی نداشته باشد یعنی فقط بخشی از نور تابیده شده به سطح می‌رسد. تذکر: برای سنجش روشنایی یک محیط بهتر است حدالامکان یک محیط بسته برای کار انتخاب کنید تا از نویز‌های محیطی در امان بمانید.

کاربرد لوکس متر چیست؟

انواع لوکس متر در صنایع مختلف از جمله عکاسی، صنعت روشنایی، محل کار، دفاتر و کلاس‌های آموزشی، مکان‌های نمایش آثار هنری و videography مورداستفاده قرار می‌گیرند. عکاسان اغلب در محیط‌های کم نور عکاسی میکنند و با کمک یک نورسنج به راحتی میتوانند مقدار نور را اندازه گیری کرده و آن‌ها را طوری به کار بگیرند تا شرایط ایدآلی برای عکاسی به دست آورند.

نحوه کار با لوکس متر
روش اندازه گیری با دستگاه لوکس متر بسیار آسان می‌باشد جهت اندازه گیری شدت روشنایی می‌باید آشنایی نسبی با میزان شدت نور در محیط‌های مختلف داشته باشیم. تقریبا بیشتر دستگاه‌های لوکس متر دارای قابلیت‌های یکسان می‌باشند تفاوت آن‌ها در سرعت نمایش، دقت نمایش و محدوده رنج اندازه گیری می‌باشد.

اندازه گیری شدت روشنایی می‌تواند به منظور‌های زیر باشد.

اندازه گیری محیطی: تعیین شدت روشنایی و متوسط آن و درخشندگی
اندازه گیری موضعی: تعیین شدت روشنایی و درخشندگی در موضع مشخص
اندازه گیری به منظور ارزیابی فنی و ممیزی
 
منبع: پارس الکتریک
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار