کد خبر: ۴۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
گاهی در صحرا یا کوهستان مخصوصاً موقع شب هنگام عبور از کنار دکل‌های فشار قوی صدای عجیبی شنیده می‌شود صدایی شبیه ویز ویز زنبور!. در اطراف ترانسفورماتور‌ها هم این صدا شنیده می‌شود، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که مکانیزم تولید این صدا در ترانسفورماتور‌ها با خطوط انتقال برق فرق می‌کنند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، گاهی در صحرا یا کوهستان مخصوصاً موقع شب هنگام عبور از کنار دکل‌های فشار قوی صدای عجیبی شنیده می‌شود صدایی شبیه ویز ویز زنبور!. در اطراف ترانسفورماتور‌ها هم این صدا شنیده می‌شود، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که مکانیزم تولید این صدا در ترانسفورماتور‌ها با خطوط انتقال برق فرق می‌کنند.

صدای ویز ویز خطوط فشار قوی

صدای ویز ویز مانندی که شما از کابل‌های دکل‌های فشار قوی می‌شنوید ناشی از پدیده کرونا است. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که هوای اطراف کابل‌ها یونیزه می‌شود.

هنگامیکه گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می‌شود. اگر گرادیان ولتاژ بیش از ۳۰ کیلوولت بر سانتیمتر گردد با پدیده کرونا مواجه می‌شویم و میدان الکتریکی در اطراف ماده رسانا می‌تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه کند. این مسئله می‌تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می‌گویند.

یونیزه شدن هوای اطراف کابل بستگی به ولتاژ کابل، رطوبت هوا و ارتفاع دکل دارد. پدیده کرونا معمولاً در خطوط فشار قوی رخ می‌دهد و در هنگامی که هوا بارانی است یا رطوبت هوا بالاست پدیده کرونا در اطراف سیم‌های حامل جریان بیشتر می‌شود. این پدیده ممکن است علاوه بر تولید صدا حتی هاله نور آبی رنگ هم نزدیک‌های صبح یا غروب اطراف خطوط انتقال تولید کند.

پدیده کرونا باعث به هدر رفتن انرژی الکتریکی و همچنین کاهش راندمان خطوط انتقال نیرو می‌گردد. کرونا کاربرد‌های صنعتی بسیار مهمی دارد از جمله در: رسوب دهنده‌های الکتروستاتیکی، زیروگرافی، ایجاد خواص چسبندگی یا قابلیت خیس شدگی در لایه‌های پلیمری، کاربرد‌های ضد الکتریسیته‌ی ساکن برای فیلم‌های عکاسی و ورقه‌های پلاستیکی و...
 

چرا خطوط انتقال صدای شبیه ویز ویز می‌دهند؟

منبع: برگرفته شده از elmebargh.blog.ir
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
0
سلام
کنار خونه ما این دکل های سیمانی فشار قوی که سه تا سیم داره رد شده اینا هر شب صدای بوم بوم ازشون شنیده میشه (از تو اتاق) برای سلامتی خطری نداره؟؟
مدیر پایگاه نه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار