کد خبر: ۴۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
یکی از مسائل مهم در نصب کولر گازی روش صحیح ارتباط سیم کشی برق دستگاه است. اگر سیم کشی در نصب کولر گازی بدرستی انجام نشود اشکال سوختگی در مدار و پنل دستگاه بوجود میاید.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، یکی از مسائل مهم در نصب کولر گازی روش صحیح ارتباط سیم کشی برق دستگاه است. اگر سیم کشی در نصب کولر گازی بدرستی انجام نشود اشکال سوختگی در مدار و پنل دستگاه بوجود میاید.

چگونگی سیم کشی در نصب کولر گازی

همانطور که میدانیم کولر گازی های جدید بصورت مدار اینورتر میباشد. سری قدیم کولرگازی از مدار اینورتر برخوردار نبود و مصرف انرژی برق بالایی داشت. توصیه میشود اگر از کولرگازی های قدیمی استفاده میکنید آنرا تعویض کنید.

روش سیم کشی برق کولر گازی

در سیم کشی کولر گازی لازم است اصول مسیر کابل بدرستی رعایت شود چرا که باعث ایراد در پنل و مدار دستگاه میشود. بیشتر کولر گازی ها در بسته بندی خود دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی دارند. اما لازم است که نصاب کولر گازی اطلاعات درستی درباره روش سیم کشی برق کولرگازی بداند.

موارد سیم کشی کولر گازی
چگونگی سیم کشی در نصب کولر گازی
درب تابلو را باز کنید.
درپوش سیم کشی را بردارید.
مسیر سیم ها را از پشت یونیت داخلی کشیده و از آنجا به سمت جلو و از میان سوراخ سیم کشی اتصالات را دنبال کنید.
سیم آبی رنگ اتصال قدرت را به ترمینال 1 ( N )، سیم قهوه ای را به 2، سیم قرمز را به 3 و سیم زرد و یا سبز ( اتصال زمین)
در پوش سیم کشی را در جای خود گذاشته سیم های برق را مطابق نقشه برق و صفحه ترمینال یونیت داخلی وصل کنید. دقت کنید کهسیم ها در سوکت های خود محکم شده باشند و هیچ نوع اتصال کوتاهی بین سیم ها برقرار نباشد.

بیشتر خرابی کولر گازی در اثر نوسانات برق ورودی دستگاه میباشد. اگر از کابل ضخیم در سیم کشی استفاده شود و همچنین مسیر سیم کشی تا کنتر وردی برق بدرستی باشد کمترین آسیب به دستگاه در طول مدت عمر خود میبیند. در حال حاضر بیشترین تقاضا در آموزش تعمیر کولر گازی جهت تعمیر برد اینورتر کولر گازی میباشد.

راه اندازی کولر گازی

اگر برای اولین بار سیستم نصب می شود یونیت خارجی حاوی گاز مبرد می باشد و بنابراین نیاز به تخلیه هوای داخلی یونیت داخلی و لوله ها می باشد.

روی یونیت خارجی دو نوع شیر نصب می شود که به نام های شیر دو راهه و سه راهه معروف می باشند. در نوع سه راهه یک شیر سوزنی برای اتصال گیج فشار وجود دارد. معمولا شیر سمت گاز، و سمت مایع، دوراهه می باشد.

برای تخلیه دستگاه باید از پمپ وکیوم استفاده کرد. روش دیگر برای تخلیه سیستم استفاده از خود مبرد می باشد که در این روش با وصل کردن کپسول مبرد به یک شیر سرویس و باز کردن آن، همزمان سوزنی شیر دیگر را فشار دهید تا فشار گاز مبرد داخل کپسول باعث بیرون رانده شدن هوا از لوله و یونیت داخلی شود.

شیر سوزنی را تا زمانی که مبرد از آن خارج شود فشار دهید.

این روش علاوه بر اینکه باعث آلودگی محیط زیست می شود، در بیرون راندن قطرات آب ( در صورت وجود )موثر نمی باشد. بنابراین استفاده از این روش امروزه مردود و بهترین روش استفاده از پمپ وکیوم برای تخلیه سیستم می باشد.

نکته در اموزش نصب کولر گازی

از پمپ تخلیه ( وکیوم ) فقط برای خارج کردن هوا از سیستم استفاده کنید. همچنین از هیچ نوع حلالی در حین عمل تخلیه استفاده نکنید.

استفاده از پمپ وکیوم ( خلاء ) جهت تخلیه لوله ها و یونیت داخلی از هوا و رطوبت:

ناگفته نماند که در آموزش نصب کولر گازی بصورت عملی این مراحل زیر نظر نصاب تکرار میشود. بعد از نصب لوله ها بین یونیت داخلی و خارجی ( در این حالت شیر های سرویس بسته است ) شیلنگ آبی گیج فشار پائین مانیفولد ( گیج دو قلو ) را به شیر سرویس، شیر سه راهه و شیلنگ زرد ( شیلنگ وسطی گیج ) را به پمپ وکیوم وصل کنید.
پمپ را به مدت یک ربع تا نیم ساعت روشن کنید تا عقربه گیج 30 اینچ جیوه ( -1mpa) پایین بیاید.
سپس شیر گیج دو قلو را ببندید و پمپ را خاموش کنید. عقربه گیج تا 5 دقیقه نباید تغییری داشته باشد، در غیر اینصورت وکیوم دستگاه کامل است . می توانید ابتدا شیر رفت دستگاه را باز کنید .
سپس شیر برگشت را و در نهایت شیلنگ ها را از شیر و پمپ تخلیه جدا کنید.
پس از وارد شدن گاز دستگاه به لوله و بستن در پوش شیر آلنی و سوزنی می توانید در نقاط اتصالی یونیت داخلی و خارجی در دو سر لوله ها وجود نشتی ها را با استفاده از آب و صابون چک کنید.
نشت یابی به این طریقه مناسب تر و به صرفه تر از وضعیتی است که با کپسول گاز مبرد اقدام به نشت یابی می کنید.

چگونگی سیم کشی در نصب کولر گازیچگونگی سیم کشی در نصب کولر گازیچگونگی سیم کشی در نصب کولر گازی

تذکر در راه اندازی کولرگازی

تخلیه سیستم از هوا و رطوبت موجود در سیکل تبرید بسیار ضروریست. وجود رطوبت در سیستم باعث بد عمل کردن و کاهش کارائی کمپرسور می شود.
در صورتیکه در سیستم کولر شما گاز مبرد نداشته باشد، حتما شیر سرویس ها در هنگام وکیوم دستگاه کاملا باز باشد.

استفاده از پمپ وکیوم ( خلاء ) جهت تخلیه کامل سیستم :

در صورتیکه بخواهید کل سیستم را وکیوم کنید روند کار مانند قبل می باشد، با این تفاوت که هر دو شیر سرویس باز می باشند.
 
منبع: کامتک
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sara
|
Armenia
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
0
سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار