کد خبر: ۴۱۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا گفت: زمانی که احداث نیروگاه خوزستان مطرح شد، بحث صادرات برق از طریق مرز شلمچه به عراق را دنبال کردیم، اما تاکنون این صادرات انجام نشده است البته مجوز کاغذی صادرات برق از این نیروگاه به عراق را از وزارت نیرو گرفته‌ایم.

به گزارش برق نیوز، محسن امیری در نشست خبری امروز با بیان اینکه هلدینگ صبا در سال ۸۴ با ماموریت هم‌افزایی با دولت وارد تولید برق کشور شد، گفت: در قالب احداث سه نیروگاه سرمایه‌گذاری کردیم و سه نیروگاه هم از طریق سازمان خصوصی‌سازی خریداری شد که امروز هیچگونه بدهی به سازمان خصوصی‌سازی نداریم.

وی با بیان اینکه دو روز گذشته از پیک ۵۱ هزار و ۴۲۰ مگاوات مصرف برق عبور کردیم، اظهار داشت: از این مقدار مصرف برق توانستیم ۳۰۰۰ مگاوات را به صورت لحظه‌ای تامین کنیم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با بیان اینکه در حال حاضر نیروگاه‌های متعلق به بنیاد مستضعفان ۵ درصد ظرفیت تامین برق کشور را تامین می‌کنند، گفت: با توجه به تعمیرات انجام شده در شرایط کرونا، از ابتدای سال تاکنون آمادگی تامین ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار مگاوات ساعت تولید برق را داریم که از این میزان ۳ میلیون و ۱۴۲ هزار مگاوات ساعت را تولید و تحویل شبکه سراسری کشور دادیم.

امیری با اشاره به برنامه پنج ساله هفتم بنیاد مستضعفان در صنعت برق کشور اظهار داشت: برنامه ما سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی است و تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰۰ مگاوات به شبکه سراسری کشور برق تزریق می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای خرید نیروگاه نداریم، گفت: هیچ نیروگاهی چه از مجموعه دولت و چه خارج از آن را نمی‌خواهیم خریداری کنیم و سرمایه‌گذاری انجام شده بنیاد در جهت محرومیت‌زدایی در مناطق خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با بیان اینکه هدف ما ایجاد ارزش افزوده و استفاده از آن در محرومیت‌زدایی است، افزود: ارزش افزوده ایجاد شده را به خانواده مستضعفان برمی‌گردانیم.

امیری افزود: با راه‌اندازی نیروگاه خرم‌آباد ظرفیت نیروگاهی بنیاد مستضعفان به ۳۸۵۸ مگاوات رسید که از این میزان ۳۰۰۰ مگاوات قابلیت تولید عملی دارد.

وی ادامه داد: دو واحد بخار نیروگاهی چابهار و خرم‌آباد را هم در دستور کار داریم و سرمایه‌گذاری برای این دو واحد بخار انجام خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ صبا در پاسخ به سوال  مبنی بر برنامه این هلدینگ برای صادرات گفت: تاکنون هیچ‌یک از نیروگاه‌های غیردولتی نتوانستند از پتانسیل صادرات برق استفاده کنند.

امیری تاکید کرد: زمانی که احداث نیروگاه خوزستان مطرح شد، بحث صادرات برق از طریق مرز شلمچه به عراق را دنبال کردیم، اما تاکنون این صادرات انجام نشده است البته مجوز کاغذی صادرات برق از این نیروگاه به عراق را از وزارت نیرو گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر برنامه هلدینگ صبا جهت افزایش سهم این هلدینگ از تامین برق شبکه سراسری اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده برنامه داریم تا سال ۱۴۰۳ حدود ۲.۵ درصد دیگر به سهم این هلدینگ از تامین برق شبکه سراسری اضافه کنیم. از این رو سهم ما به ۷.۵ درصد می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ صبا در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه سال گذشته این هلدینگ از محل ایجاد ارزش افزوده چقدر به بحث محرومیت‌زدایی کمک کرده است، گفت: بنده از نیمه دوم سال ۹۸ به مجموعه ملحق شدم و برنامه‌ریزی از پیش انجام شده بر مبنای این بود که درآمد حاصله از فروش برق در بحث توسعه نیروگاه‌ها هزینه شوند، اما از آنجایی که صنعت برق یک صنعت استراتژیک است، توسعه آن به مناطق محروم هم کمک خواهد کرد و مشوقی برای توسعه سایر صنایع در مناطق محروم خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که صنعت برق اشتغالزایی دائم ایجاد می‌کند چراکه عمر یک نیروگاه حدود ۴۰ سال است و توسعه نیروگاه‌ها باعث افزایش اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم می‌شوند.

امیری از سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی هلدینگ صبا در صنعت برق خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ این میزان سرمایه وارد توسعه بخش نیروگاهی خواهد شد.

وی گفت: ۱۵ منطقه از سوی بنیاد علوی برای محرومیت‌زدایی انتخاب شده است که در بحث ایجاد نیروگاه‌های کم‌ظرفیت در این مناطق ورود خواهیم کرد.

مدیرعامل هلدینگ صبا با بیان اینکه در حال حاضر گفته می‌شود تامین برق کشور تامین شده و نیازی به سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ساخت نیروگاه نیست، گفت: طبق فرمایش رهبری برای تحقق شعار جهش تولید، باید تمام صنایع از رکود خارج شوند که خروج رکود صنایع به معنی افزایش مصرف برق است و باید ظرفیت تامین برق افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین ما بحث صادرات برق را دنبال می‌کنیم و برای رفع مشکلات امنیتی با کشور‌های همسایه کلید برق آن‌ها باید در دست ما باشد تا آن‌ها برای دسترسی به برق سر تعظیم برای ما فرود بیاورند.

امیری افزود: کشور عراق هم اخیرا اعلام کرده است که به برق ایران نیاز دارد بنابراین برق مازاد در دوران غیرپیک را می‌توان صادر کرد. از سوی دیگر ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور به دوره تعمیرات اساسی رسیده‌اند بنابراین تعدادی از این نیروگاه‌ها از مدار خارج می‌شوند و باید نیروگاه‌های جدید احداث کرد.

مدیرعامل هلدینگ صبا با اشاره به سرمایه‌گذاری در صنعت برق گفت: ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۹۹ در نیروگاه خرم‌آباد هزینه کردیم و خواهیم کرد و ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد دو واحد بخار در چابهار و خرم‌آباد باید هزینه شود. ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده ظرف چهار سال آینده برای احداث سه واحد بخار در نیروگاه خرمشهر، احداث نیروگاه بندرعباس و احداث فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد استفاده خواهد شد.

امیری با بیان اینکه هلدینگ صبا تا پایان سال وارد بازار سرمایه می‌شود، اظهار داشت: هلدینگ صبا و تمام شرکت‌های زیرمجموعه آن بورسی می‌شوند. درباره سوددهی سهام صبا به سهامداران تضمین می‌دهیم. صنعت نیروگاهی صنعتی است که بازدهی خوبی دارد و می‌تواند سهام خوبی برای مردم باشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه صنعت نیروگاهی استفاده کرد.

مدیرعامل هلدینگ صبا درباره صرفه‌جویی در میزان مصرف ارز با خودکفایی در تولید قطعات نیروگاهی گفت: توانستیم با استفاده از ظرفیت داخل برای تجهیز امکانات و تولید قطعات نیروگاهی جلوی ۲۵ میلیون یورو ارزبری را بگیریم.
منبع: ایلنا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
بفرو شيد و با دلارش حال كنيد ما هم كما في سابق سماق مي مكيم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار