کد خبر: ۴۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
وزیر نیرو قیمت تعرفه فروش برق را بدون احتساب قیمت سوخت نیروگاه‌ها ۵۰ درصد قیمت تمام شده اعلام و اضافه کرد: بر این اساس هر سال صنعت برق کشور با کسری بودجه روبرو است، اما سازمان برنامه و بودجه باید ما به التفاوت هزینه تمام شده برق را در بودجه‌های سنواتی پیش بینی و پرداخت کند.

به گزارش برق نیوز، وزیر نیرو گفت: حدود ۲۱ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود.
 
رضا اردکانیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه از این ۲۱ هزار مگاوات بیش از چهارهزار مگاوات مربوط به سازمان‌های دولتی است افزود: قرار دادن دمای دستگاه‌های سرمایشی روی ۲۴ درجه به صرفه جویی در مصرف برق کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۲ اوج مصرف برق در کشور است گفت: پیش بینی می‌کنیم با کمک مردم، میزان مصرف برق در اوج بار به ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برسد و این به میزان ظرفیت تولید کشور است، اما اگر مصرف برق مدیریت نشود و با روند کنونی پیش برویم، پیک مصرف برق از ۶۰ هزار مگاوات عبور می‌کند و مجبور به ایجاد خاموشی‌های مدیریت شده می‌شویم.

 اردکانیان افزود: در سال‌های گذشته میزان مصرف برق در اوج بار به طور میانگین سالانه حدود پنج و دو دهم درصد افزایش می‌یافت، اما از دو سال پیش با همکاری مردم و مدیریت مصرف، ابتدا دو و ۹۸ صدم درصد اوج بار کاهش یافت و پارسال نیز سه هزار و ۸۷۴ مگاوات پیک مصرف کم شد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل آغاز زودهنگام گرما و پایداری آن شرایط متفاوت شده و مصرف افزایش چشمگیری یافته است گفت: در ۱۲ خرداد امسال مصرف برق در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وزیر نیرو افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات است که حدود ۷۰ هزار مگاوات آن را نیروگاه حرارتی گازی تأمین می‌کند، اما این نیروگاه‌ها به ازای افزایش یک درجه‌ای دما هفت دهم درصد و به ازای افزایش هر صد متر ارتفاع از سطح دریا یک درصد افت توان تولید دارند.

 اردکانیان گفت: در بهترین حالت ۴۹ هزار مگاوات از ظرفیت ۷۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی عملی است.

وی افزود: نیروگاه‌های آبی نیز ۹ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند بنابراین میزان تولید و مصرف در کشور نزدیک به یکدیگر است.

 اردکانیان گفت: در فصل سرما ظرفیت تولید برق در مدار بسیار کم است و حدود ۹۰ هزار مگاوات نیروگاه ما در این فصل دوره تعمیراتی خود را می‌گذرانند.

وی افزود: بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۹، پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، اما باید تلاش کنیم خدشه‌ای به روند خدمت رسانی وارد نشود.

وزیر نیرو گفت: به دلیل بروز بیماری کرونا و وقفه‌ای که به این دلیل در وصولی‌های ما ایجاد شد در ماه‌های نخست امسال حقوق و دستمزد کارکنانمان را کامل پرداخت نکردیم، اما اکنون روند رو به بهبود است.

 اردکانیان قیمت تعرفه فروش برق را بدون احتساب قیمت سوخت نیروگاه‌ها ۵۰ درصد قیمت تمام شده اعلام و اضافه کرد: بر این اساس هر سال صنعت برق کشور با کسری بودجه روبرو است، اما سازمان برنامه و بودجه باید ما به التفاوت هزینه تمام شده برق را در بودجه‌های سنواتی پیش بینی و پرداخت کند.

وی گفت: این ما به التفاوت پیش بینی می‌شود، اما پرداخت نمی‌شود و اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم و همین مبلغ را به پیمانکاران و بخش خصوصی بدهکار هستیم.

 اردکانیان افزود: البته در دو سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی هایمان را تسویه کرده ایم.

وی با بیان اینکه امکان تبادل برق با کشور‌هایی که مرز زمینی با آن‌ها داریم فراهم است، گفت: صنعت برق کشور سالانه به یک و دو دهم میلیارد دلار ارز نیاز دارد که برای تأمین آن به صادرات متکی هستیم.

وزیر نیرو، عراق را از بزرگترین مشتری‌های صنعت برق کشور از سال ۲۰۰۸ میلادی خواند و افزود: البته از سال ۲۰۰۴ عراق مشتری برق کشورمان بوده، اما تا سال ۲۰۰۸ روند صادرات برق به عراق نوساناتی داشته است.

 اردکانیان گفت: قرارداد‌های صادرات برق به عراق یک ساله امضا می‌شد، اما سال گذشته توانستیم با وزارت برق عراق برنامه سه ساله‌ای را برای بازسازی سیستم برق این کشور و فعالیت بخش خصوصی ما در عراق به نتیجه برسانیم، زیرا تلفات برق در شبکه آن‌ها حدود ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان تلفات برق کشورمان را در شبکه سال گذشته تک رقمی و به ۹ و ۷۶ صدم درصد کاهش دادیم، افزود: در ابتدای سال میلادی کشور عراق از امضای قرارداد برای سال ۲۰۲۰ خودداری کرد که دلایل گوناگونی از جمله تغییر دولت در این کشور و پیشنهاد‌های دیگر کشور‌های همسایه عراق برای فروش برق به آن‌ها داشت.

 اردکانیان گفت: ۱۴ خرداد گذشته سفر یک روزه‌ای را به عراق داشتیم و توانستیم قرارداد دو ساله‌ای را با همان تعرفه قبلی با عراق به امضا برسانیم.

وی افزود: تا کنون ۵۰ درصد مطالباتمان از عراق را دریافت کرده ایم و ۵۰ درصد باقی مانده را وعده داده اند در آینده نزدیک پرداخت کنند.

وزیر نیرو گفت: صادرات برق به وسیله دولت به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست بلکه این به روابط دولت‌ها و ارتباط‌های دو جانبه که تابع مسائل گوناگون است باز می‌گردد.

 اردکانیان افزود: اگر خود را در این زمینه کنار بکشیم، شرایط تأمین انرژی کشور دچار اختلالاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه از نیمه شب امشب ۲۵۰ مگاوات برق خریداری شده از ترکمنستان به شبکه برق کشور وارد می‌شود اضافه کرد: این در حالی است که چند سال این کار انجام نمی‌شد و از سرگیری آن به روابط دو دولت باز می‌گردد.

 اردکانیان گفت: بازآرایی‌های یارانه‌های انرژی می‌تواند پایداری صنعت برق کشور را تضمین کند، زیرا اکنون یارانه انرژی به صنایع موجب می‌شود کشور‌های دیگر در قالب تعرفه‌های واردات این یارانه‌ها را به نفع خود جذب کنند.

وی افزود: امسال نیز در جهت شعار جهش تولید، پویش هر هفته الف - ب - ایران را در بخش ساخت و ساز و ساز و کار‌ها ادامه می‌دهیم.

وزیر نیرو گفت: در بخش ساخت و ساز‌ها ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال در ۳۱ استان به بهره برداری می‌رسد.

اردکانیان افزود: ازجمله این طرح‌ها بهره برداری از ۹ سد در ۸ استان، آبگیری ۹ سد، بهره برداری از ۵۴ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی و ایجاد ۱۲ تصفیه خانه آب و ۱۸ تصفیه خانه فاضلاب، آبرسانی به ۱۷۰۸ روستا، ایجاد ۱۸ واحد نیروگاهی تولید برق و احداث دو هزار کیلومتر خطوط انتقال برق است.

وی گفت: در بخش ساز و کار‌ها نیز تلاش می‌کنیم با اصلاح رویه ها، سرعت کار‌ها را افزایش دهیم.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
جو را بشدت بگير بگير و تهديدي كردن وگرنه مطلب بسيار دارم بگويم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
"اردکانیان گفت: در بهترین حالت ۴۹ هزار مگاوات از ظرفیت ۷۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی عملی است."
سخنان جناب وزیر بیان سرسختانه از ناکارآمدی صنعت برق است اگر بجای سخنرانی و اتهام زنی به سیستم سرمایشی و ورود به بخش تقاضا و مصرف کنندگان ،تکالیف قانونی مصوب مجلس برای افزایش راندمان نیروگاهها و کاهش تلفات را اجرا میکردند دیگر نیازی به این همه سخنرانی نبود. اگر راندمان نیروگاهها در این سالها افزایش می یافت و قدرت عملی به ۵۵ هزار مگاوات میرسید دیگر کسری تولید نداشتیم و ۶۰۰۰ مگاوات ذخیره تولید داشتیم.
ناشناس
|
Ireland
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
دولت باید از طریف افزایش تعرفه ی فروش برق بار مالی نیروگاههاشو تامین کنه نه سازمان برنامه و بودجه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
اتيش زدم به مالم هركشوري بخواهد ناز نفس بهش برق ميديم حالشو ببره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
از ترس پلیس فتا والا جرأت نمی کنیم بگیم چیزهایی که باید بگیم
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
حقوق ما هم یک پنجم مقدار واقعی است -تعادل در حقوق ها ایجاد کنید وتعرفه برق را واقعی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار