کد خبر: ۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
مصر کشوری است که مازاد تولید برق دارد و دارای منابع فسیلی برای تامین برق است. این کشور علاوه بر ارتباط الکتریکی با لیبی و اردن، نه تنها در جهت اتصال به شبکه‌های عربستان و سودان در شرق و جنوب خود گام برداشته، بلکه با اتصال الکتریکی به اروپا از طریق کابل زیر دریا، به دنبال تبدیل شدن به قطب برق در منطقه شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا (مِنا) است.

به گزارش برق نیوز،  مصر در سال‌های اخیر به دنبال افزایش صادرات انرژی الکتریکی و تأمین نیاز کشور‌های همسایه بوده است؛ چراکه حدود ۲۰ هزار مگاوات مازاد تولید دارد. با این اقدام، این کشور به دنبال افزایش درآمد ملی خود و همچنین تبدیل شدن به قطب برق و یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری‌های آینده در حوزه انرژی است، که هزینه‌های صرف شده برای آن پروژه‌ها را جبران می‌کند و سپس به درآمد خالص خواهد رسید.

این کشور در حال حاضر با لیبی و اردن ارتباط الکتریکی دارد؛ به طوری که در سال گذشته ارزش صادرات برق به اردن و لیبی بیش از ۱ میلیارد پوند مصر (EGP) (بیش از ۶۱ میلیون دلار) بوده است. ظرفیت کنونی اتصال برق مصر با این دو کشور ۸۰۰ مگاوات می‌باشد.
 
منابع تولید برق در پرجمعیت‌ترین کشور شمال آفریقا

مصر کشوری با منابع مناسب نفت و گاز است؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد برق این کشور از همین منابع تامین می‌شود.

بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، سهم گاز طبیعی از منابع مختلف تولید انرژی الکتریکی مصر در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۸ درصد بوده است. ۱۳ درصد از برق تولید شده در این سال با سوخت مایع، ۷ درصد با منابع آبی و کمتر از ۲ درصد با انرژی‌های بادی و خورشیدی تولید شده است. مجموع انرژی الکتریکی تولیدی مصر در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۸۸ هزار گیگاوات ساعت بوده است.

از سوی دیگر این کشور قصد دارد با همکاری روسیه، نیروگاه هسته‌ای تاسیس کند تا بتواند سهم بیشتری از منابع فسیلی خود را در صنعت پتروشیمی به کار بگیرد. در اکتبر سال ۲۰۱۹ در اولین اجلاس روسیه-آفریقا، رایزنی‌هایی در این باره انجام شد. خبر‌ها حاکی از آن است که بر اساس توافق صورت گرفته، شرکت روسی ROSATOM در سال ۲۰۲۰ ساخت نیروگاه هسته‌ای الدابا در سواحل مدیترانه و غرب اسکندریه با ظرفیت ۴.۸ گیگاوات را آغاز می‌کند و واحد اول آن را تا سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری خواهد رساند.

مصر رقیب مراکش در اتصال الکتریکی آفریقا به قاره سبز

در ۲۲ می‌سال ۲۰۱۹، توافقنامه بهم پیوستگی الکتریکی میان مصر و دو کشور قبرس و یونان با هدف احداث کابل زیردریایی، بین شرکت EuroAfrica Interconnector و شرکت انتقال برق مصر (EETC) منعقد شد. این کابل از مصر تا قبرس، از قبرس تا جزیره کِرت و از آنجا تا آتیکا در یونان امتداد خواهد یافت.

یوانیس کاسولیدِس رئیس شورای استراتژیک EuroAfrica Interconnector در بیانیه‌ای پس از مراسم امضای توافقنامه گفت: با توافقنامه تاریخی امضا شده بین این شرکت و مقامات مصری، نخستین پروژه بزرگ بهم پیوستگی الکتریکی که آفریقا و اروپا را به هم پیوند می‌دهد، محقق شده است.
 
بهم پیوستگی شبکه‌های برق مصر و عربستان

در سال ۲۰۱۳، دو کشور مصر و عربستان برای ایجاد بهم پیوستگی برق بین دو کشور، توافقنامه همکاری امضا کردند. اما اجرای این پروژه بار‌ها به تعویق افتاد که آخرین مورد آن به دلیل همپوشانی خطوط انتقال این پروژه با پروژه شهر نیوم (NEOM) عربستان بود. پس از تشخیص و تعیین مسیر اصلی پروژه نیوم، مسیر جدید اتصال برق مصر و عربستان نیز معین می‌شود.

اخیرا صباح مَشالی رئیس شرکت انتقال برق مصر، در گفتگو با المانیتور گفت که آغاز عملیات پروژه بهم پیوستگی شبکه برق مصر و عربستان سعودی از اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) خواهد بود.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه از ماه ژوئن پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های که برای پیاد‌ه‌سازی زیرساخت‌ها در مزایده پیروز می‌شوند، آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این پروژه مبادله ۳۰۰۰ مگاوات برق روزانه در زمان در اوج بار است، افزود: هزینه اجرای این پروژه حدود ۱.۶ میلیارد دلار برآورد شده است که یک میلیارد دلار آن توسط عربستان تامین و باقی هزینه بر عهده مصر خواهد بود. در حقیقت هر طرف برای زیرساخت‌های مستقر در خاک خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

تاسیس بازار برق مشترک عربی

انتظار می‌رود بهم پیوستگی الکتریکی بین مصر و عربستان سعودی مزایای اقتصادی مهمی را برای مصر فراهم و آرمان این کشور برای تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای انرژی را تقویت کند. کمیته پارلمانی انرژی و محیط زیست مصر به ریاست طلعت السویدی، از تأسیس بازار برق مشترک عربی بین مصر و عربستان سعودی استقبال کرد و تأکید کرد که این یک گام جدی به سوی همکاری‌های اقتصادی است.

سویدی بیان کرد که چشم‌انداز وزارت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایجاد یک شبکه الکتریکی متحد عربی بسیار مهم بوده است و هدف مصر برای ایجاد بازار برق مشترک عربی مزایای اقتصادی چشمگیری خواهد داشت.

عادل بیشارا، متخصص انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌ریزی انرژی نیز مزایای این اتصال را کاهش بار و تامین انرژی مداوم دانست و گفت: اوج بار در مصر به دلیل استفاده از لوازم خانگی در شب رخ می‌دهد، در حالی که عربستان به این دلیل که شهروندان در روز برای فرار از گرما از ادوات تهویه مطبوع و تجهیزات سرمایشی استفاده می‌کنند، صبح‌ها با پیک بار خود مواجه است.

وی افزود: از آنجا که اوج بار و کاهش بار دو کشور در زمان‌های متفاوتی است، تبادل برق متقابل می‌تواند صورت بگیرد. پس مزیت اول اینکه تبادل انرژی برای زمان‌های اوج بار انجام می‌گیرد. مزیت دوم فراهم شدن منابع تامین برق با هزینه کمتر از ساخت نیروگاه‌های جدید است.

وی خاطرنشان کرد: با این پروژه مازاد برق تولیدی مصر صادر و در ازای آن ارز خارجی حاصل می‌شود. همچنین برای تکنسین‌ها، مهندسان و کارگران فرصت شغلی فراهم می‌گردد.
 
گسترش شبکه مصر به سمت سودان

همچنین خبرگزاری دیلی نیوز مصر چندی پیش به نقل از کابینه این کشور اعلام کرده بود که مرحله نخست اتصال الکتریکی به سودان با توان اولیه ۷۰ مگاوات در ۴ آوریل آغاز شد. این اقدام بخشی از استراتژی مصر با هدف تبدیل این کشور به قطب منطقه‌ای تبادل برق و انرژی، ذکر شد.

خطوط انتقال بین دو کشور به طول ۱۷۰ کیلومتر کشیده می‌شود که ۱۰۰ کیلومتر از آن در مصر بین وادی هالفا و توشکی و بقیه در سودان است.

منابع دولتی افزودند که بهره‌برداری از مرحله دوم این پروژه با هدف مبادله ۲۵۰ مگاوات بین ۸ الی ۱۰ ماه زمان خواهد برد. این دوره با توجه به شرایط، ممکن است افزایش یا کاهش یابد، خصوصاً مواردی که مربوط به بیماری همه‌گیر ویروس جهانی کرونا است.

به گفته وزارت انرژی و معدن سودان، آزمایش شبکه‌ها در روز جمعه ۳ آوریل و با گسترش شبکه به مناطق شمالی سودان انجام گرفت. ظرفیت خط ۱۰۰ مگاوات در ولتاژ ۲۲۰ کیلوولت است که می‌تواند در آینده به ۳۰۰ مگاوات یا بیشتر افزایش یابد.
 
منبع: مقاومتی نیوز
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار