کد خبر: ۴۲۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸:۲۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
وزیر نیرو گفت: نکته ای هم که به خود ما دولتی‌ها برمی‌گردد، این است که همانطور که آب و برق یک جریان شبکه‌ای دارند، نماد شبکه‌ای بودن بدان معناست که هر دو عرصه حتی‌المقدور باید از بخشی‌نگری به دور باشد.
به‌گزارش برق نیوز،وزیر نیرو گفت: توسعه پایداری نخواهیم داشت مگر این که به طور جدی در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری، نظارت و اجرا، موضوع اصلاح مصرف را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
 
"رضا اردکانیان" روز شنبه در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: وزارت نیرو، دوران جدید مدیریت توامان عرضه و تقاضا را آغاز کرده است. این بدین معناست که ما صرفا یک دستگاه متولی تولید نیستیم. به عنوان دستگاهی که بیشترین سطح تماس را با همه شهروندان در شهر و روستا، کوچک، بزرگ، زن و مرد داریم، طبیعتا نقش و مسوولیتی در حمل پیام اصلاح مصرف خواهیم داشت که با کمک دولت و راهبری دولت، این امر میسر خواهد بود.

وی با بیان این که پرسنل بخش‌های آب و برق در سطح کشور به عنوان همکاران خاموش بخش درمانی عمل کردند، گفت: هم این‌که ذکر و دیده نشد به معنای این است که آب و برق به عنوان دو محصول راهبردی به‌ویژه در امر بهداشت و درمان بموقع عرضه شد و خوشبختانه مشکلی هم پیش‌آمد نکرد.

اردکانیان با مقایسه عملکرد وزارت نیرو اعم از برنامه‌ها، چالش‌ها و راهکار‌ها اظهار داشت: ما به طور قطع و یقین نیازمند اصطلاح مصرف در تمام بخش‌ها هستیم. با وجود تمام تلاش‌هایی که در عرصه تولید شده و خواهد شد، کتابی که امروز رونمایی خواهید کرد با عنوان اولین‌های برقی یکی از چشمه‌های این تلاش‌ها است، ولی قطعا سرعت و جهش مصرف اگر مدیریت و اصلاح نشود به میزان قابل توجهی از عرضه و تولید جلوتر است و ما توسعه پایداری نخواهیم داشت مگر این که به‌جد در عرصه‌های مختلف هم قانون‌گذاری هم نظارت و اجرا، موضوع اصلاح مصرف را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

** تاکید بر اصلاح اقتصاد آب و انرژی

اردکانیان ادامه داد: نکته دوم، بحث اصلاح اقتصاد آب و انرژی است؛ در این باره هم باید شروع به صحبت کنیم و در تدارک برنامه‌هایش باشیم برای این که ما علاوه بر گذران امروز، مسئولیت برنامه‌ریزی برای فردا را هم داریم.

وی افزود: اقتصاد آب و انرژی، هر دو باید در مسیر اصلاح قرار گیرد و این کار از طریق کاهش فشار بر طبقات ضعیف امکان‌پذیر است. ما شاید سال‌های سال هنوز باید درگیر موضوع یارانه‌ها در هر دو بخش باشیم. اما این یارانه‌ها نیازمند یک بازآرایی به نفع طبقات ضعیف است.

اردکانیان افزود: در موضوع یارانه‌ها نبایداین موضوع را از خاطر ببریم که هر که بامش بیش، یارانه‌اش کمتر. این منصفانه و عادلانه و منطبق بر آرمان‌های انقلاب نیست که نتوانیم این بازآرایی را به نفع طبقات ضعیف انجام دهیم، به نحوی که کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، نتوانند از یارانه‌های وسیع و بیشتری بهره‌مند شوند، چرا که این فشار را بر طبقات ضعیف بیشتر و در عرضه خدمات اختلال ایجاد می‌کند و سنگینی این اختلال بیشتر بر دوش و عهده اقشار ضعیف جامعه خواهد بود.

**آب و برق باید از بخشی‌نگری به‌دور باشند

اردکانیان افزود: نکته سوم هم که به خود ما دولتی‌ها برمی‌گردد، این است که همانطور که آب و برق یک جریان شبکه‌ای دارند، نماد شبکه‌ای بودن بدان معناست که هر دو عرصه حتی‌المقدور باید از بخشی‌نگری به دور باشد.

اردکانیان اظهار داشت: درست است که ما یک دستگاه هستیم و ماموریت‌های قانونی مشخصی داریم، اما اگر آب بخواهد به سامان برسد، باید دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر با ما هم‌سرنوشت باشند.

وی افزود: نباید به‌گونه‌ای باشد که به عنوان نمونه، دستگاه مسئول کشاورزی کشور بتواند در عرصه‌ای توفیق پیدا کند یا آن را توفیق بشمارد، در حالی که ما در آن عرصه ناکام باشیم.

اردکانیان گفت: کامیابی‌ها، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، احیانا متعلق به همه عناصر این عرصه بین‌بخشی است. در بخش انرژی هم به همین شکل است تا از بخشی‌نگری به میزان زیادی فاصله بگیریم.

اردکانیان در عین حال با تشریح دستاورد‌های پویش هرهفته_الف_ب_ایران از نیمه دوم سال ۹۸ تا بیستم اسفند همان سال، شامل افتتاح ۱۰ سد مخزنی، سه شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، آبرسانی به ۸۵۹ روستا با جمعیت بیش از نیم میلیون نفر، آبرسانی شهری در ۱۷ شهر، ۲۳ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، ۱۸ نیروگاه حرارتی، ۴۳۱ مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر و مقیاس کوچک و ۱۰۳ پروژه انتقال، توزیع و فوق توزیع گفت: از ۳۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۲۲۷ طرح، افزون بر ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود.

وی افزود: این اقدام‌ها در چنین بازه زمانی با تمام محدودیت‌ها و تنگنا‌های ناشی از تحریم، کار بسیار ارزشمندی بود و این برنامه برای سال ۹۹ در ابعاد بزرگ‌تری طراحی شده که ۲۵۰ طرح با ۵۰ هزار میلیارد تومان برای امسال برنامه‌ریزی شده و این بار نه تنها ساخت و ساز‌ها که ساز و کار‌ها هم به عنوان پروژه‌های پویش مد نظر گرفته شده است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار