کد خبر: ۴۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
مراسم افتتاحیه افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه شاهرود امروز سه شنبه با حضور وزیر نیرو و مقامات استانی و ارشد صنعت برق به شیوه ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود. هلدینگ تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه مالک نیروگاه‌های سمنان و شاهرود از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است. این هلدینگ با توجه به پیش بینی رشد تقاضای برق در تابستان امسال، از اسفند ۹۸ و با وجود کرونا در اقدامی جهادی پروژه ارتقای UPGRADE تولید این واحد نیروگاهی خود را در شاهرود اجرا نمود.
سرویس صنعت برق نیوز: مراسم افتتاحیه افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه شاهرود امروز سه شنبه با حضور وزیر نیرو و مقامات استانی و ارشد صنعت برق به شیوه ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.
 
هلدینگ تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه مالک نیروگاه‌های سمنان و شاهرود از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است که در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده و مبادرت به خرید نیروگاه‌های سمنان و شاهرود نموده است.

مهدی پورهاشم مدیر عامل پویا انرژی در توضیح فعالیت انجام گرفته توسط این شرکت گفت: بلافاصله بعد از خرید نیروگاه شاهرود، برنامه احداث بخش بخار این نیروگاه و نیروگاه سمنان با هدف افزایش راندمان و تولید بیشتر برق و کمک به زیرساخت‌های کشور، جزو استراتژی‌های شرکت تعریف شد. لیکن به دلیل سن حدود ده سال این دو نیروگاه و اینکه بیش از ۳۰ ماه احداث بخش بخار به طول می‌انجامید و عملا نیروگاه‌های فعلی نیروگاه پیری محسوب می‌شدند و هماهنگی آن‌ها با بخش بخار جوان نگرانی‌هایی را در آینده به ذهن متبادر میکرد، تصمیم گرفته شد ضمن نوسازی و بازسازی نیروگاهها، طرح ارتقاء ظرفیت فعلی هر واحد از ۱۶۲ مگاوات به ۱۸۳ مگاوات با استفاده از تکنولوژی بومی شرکت مپنا و با هزینه سرمایه گذاری به میزان ۷/۴ میلیون یورو انجام شود.

پور هاشم افزود: در همین راستا و با توجه به پیش بینی رشد تقاضای برق در تابستان ۱۳۹۹ و نیاز پیش رو، در اسفند ۱۳۹۸ و ایام نوروز ۱۳۹۹ در حالیکه کشور درگیر بیماری کرونا بود همکاران ما و شرکت مپنا در اقدامی جهادی و در زمانی کوتاه اقدام به تعریف و اجرای پروژه ارتقای تولید (UPGRADE) یکی از واحد‌های نیروگاهی خود در شاهرود نمودند.

مدیر عامل هلدینگ پویا انرژی همچنین توضیح داد: این ارتقا با بهره گیری از جدیدترین دستاورد گروه مپنا که مبتنی بر به روزترین تکنولوژی برای تولید برق است انجام گرفت به گونه‌ای که با افزایش ظرفیت تولید از ۱۶۲ مگاوات به ۱۸۳ مگاوات، و ارتقای راندمان تولید واحد‌های نیروگاهی از ۳۴ درصد به ۳۶ درصد، علاوه بر صرفه جویی نزدیک به ۱۸ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز جهت تولید برق در کل سال، معادل برق مورد نیاز شهری با ۸۰ هزار نفر به ظرفیت تولید برق کشور اضافه نمود و به عبارتی از خاموش شدن برق حدود ۸۰ هزار نفر در پیک مصرف جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: در این اقدام حداقل هزینه صرفه جویی شده در مصرف گاز، سالانه بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان است و جا دارد دولت از محل اعتبارات صرفه جویی مصرف سوخت این مبالغ را به سرمایه گذاران پرداخت نموده و مشوق بخش خصوصی برای مشارکت بیشتر باشد.

پورهاشم از برنامه پویا انرژی برای اجرای ارتقای سه واحد گازی دیگر در نیروگاه‌های سمنان و شاهرود پس از عبور از پیک بار تابستان (اواخر مهرماه ۱۳۹۹) خبر داد.

وی افزود: این شرکت در حال حاضر پروژه احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی شهید حمید باکری سمنان را در حال اجرا دارد که امیدواریم در شهریور ۱۳۹۹ به مدار بیاید. همچنین مطالعات احداث ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده در استان‌های سمنان و آذربایجان شرقی آغاز شده است.

مدیرعامل هلدینگ پویا انرژی اظهار امیدواری کرد با رفع موانع موجود و صدور مجوز‌ها از مراجع ذی صلاح مانند سازمان محیط زیست و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، به زودی شاهد شروع احداث واحد‌های بخار نیروگاه‌های سمنان و شاهرود باشیم که این امر علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور به میزان ۳۶۰ مگاوات، در صرفه جویی منابع سوختی کشور و حفظ محیط زیست منطقه تاثیر به سزایی خواهد داشت.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
پس توزیع .... چی شد؟!!
ما ۴ تا LCD خریدیم، یک بار استاندار افتتاح کرد، یکبار حائری ، یکبار هم وزیر
ما که خوبیم، شما چطور .... امور مالی، مهرشهر، جنوب، ایمنی ، شایسته گزینی حالا هم معاون مالی و پشتیبانی، کسی هم زیاد حرف بزنه طالقان و نظر آباد ...
فوق لیسانس و لیسانس هم فقط ۷۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ بلکه دوست رخشانی مهر اجازه بدهند....تبدیل وضعیت ها به راحتی ۳۰۰۰۰و ۴۰۰۰۰ و رئیس و مدیر شدند اما بد بخت کارگرهای با ۱۰ ۲۰ سال سابقه باید منت مدیرعامل و منابع انسانی را بکشند، آخر هم آزمون و رد....
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
شرک بی‌پی در گزارش جدید سالانه خود می‌گوید ایران در سال گذشته2019 میلادی ۱۲.۳۴ «اگزا ژول» (۲.۱۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام) انرژی مصرف کرده که نسبت به سال قبل آن ۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد
متوسط رشد مصرف سالانه انرژی در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۳.۲ درصد بوده که دو برابر متوسط رشد مصرف جهانی است؛ در حالی که متوسط رشد اقتصادی سالانه ایران در ۱۰ سال گذشته بنابر آمارهای بین‌المللی و مرکز پژوهشهای مجلس تقریبا معادل صفر بوده است علت بخش مهمی از بالا بودن مصرف انرژی در ایران به از بین رفتن سالانه ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز در همان مرحله تولید، راندمان بسیار پایین بخش صنعتی، خودروها، همچنین نیروگاه‌های برقی حرارتی ایران (زیر ۳۸ درصد)، و از طرفی اتلاف ۱۰ درصد برق تولیدی ایران و بیشتر از این میزان گاز تولیدی در مرحله انتقال و توزیع است که این موضوعات ربطی به مردم و فرهنگ استفاده از انرژی آنها ندارد، اگرچه مصرف انرژی بخش خانگی ایران نیز بسیار بالا است.به خاطر مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، میزان تولید دی‌اکسید کربن در ایران طی سال گذشته ۶۷۰ میلیون تن بوده و جمهوری اسلامی در هفتمین جایگاه بزرگترین تولیدکننده‌گازهای گلخانه‌ای جهان قرار گرفته است.
میزان رشد سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۲.۵ درصد، یعنی تقریبا ۲.۵ برابر متوسط جهانی بوده است
بخش بزرگی از انرژی در ایران به خاطر مدیریت غلط و بهره‌وری پایین در همان مرحله تولید و توزیع از بین می‌رود..
متوسط رشد مصرف سالانه انرژی در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۳.۲ درصد بوده که دو برابر متوسط رشد مصرف جهانی است؛ در حالی که متوسط رشد اقتصادی سالانه ایران در ۱۰ سال گذشته بنابر آمارهای بین‌المللی و مرکز پژوهشهای مجلس تقریبا معادل صفر بوده است.
علت بخش مهمی از بالا بودن مصرف انرژی در ایران به از بین رفتن سالانه ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز در همان مرحله تولید، راندمان بسیار پایین بخش صنعتی، خودروها، همچنین نیروگاه‌های برقی حرارتی ایران (زیر ۳۸ درصد)، و از طرفی اتلاف ۱۰ درصد برق تولیدی ایران و بیشتر از این میزان گاز تولیدی در مرحله انتقال و توزیع است که این موضوعات ربطی به مردم و فرهنگ استفاده از انرژی آنها ندارد، اگرچه مصرف انرژی بخش خانگی ایران نیز بسیار بالا است.
به خاطر مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، میزان تولید دی‌اکسید کربن در ایران طی سال گذشته ۶۷۰ میلیون تن بوده و جمهوری اسلامی در هفتمین جایگاه بزرگترین تولیدکننده‌گازهای گلخانه‌ای جهان قرار گرفته است.میزان رشد سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۲.۵ درصد، ، یعنی تقریبا ۲.۵ برابر متوسط جهانی بوده است.
سهم برق هسته‌ای از کل انرژی مصرفی ایران در سال گذشته تنها ۲ دهم درصد (دو هزارم) بوده و طی سالهای گذشته تغییری نکرده است.اما با بارندگی‌های پارسال، تولید برق از نیروگاههای آبی رشدی بالای ۱۵۳ درصدی تجربه کرده که طی بیش از یک دهه گذشته بی‌سابقه است. علت رشد تولید برق از نیروگاههای آبی، احداث سدهای جدید نیست و آمارهای وزارت نیرو نیز نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته ظرفیت نامی بخش نیروگاه‌های آبی تغییر چندانی نکرده است.
علت اصلی رشد این بخش، بارندگی‌های پارسال بوده که موجب سرازیر شدن سیلاب‌ها و خسارات سنگین به مناطقی از کشور شد، اما همزمان سدهای کشور را نیز پر کرد.
ایران همچنین تولید برق از منابع تجدیدپذیر را پارسال بیش از ۱۲.۱ درصد افزایش داد، اما سهم انرژیهای تجدیدپذیر در کل انرژی مصرفی ایران هنوز هم بسیار اندک است.
ایران همزمان با توافق هسته‌ای و برچیده شدن تحریم‌ها اعلام کرد تا سال ۱۴۰۰، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی و غیره) را ۴۰ برابر کرده و به ۵ هزار مگاوات می‌رساند، اما پیشرفت بسیار اندکی داشت و حتی سطح تولید طی پنج سال گذشته دو برابر نیز نشد.
کل تولید برق ایران پارسال به نزدیک ۳۱۹ تراوات ساعت رسید که تنها ۰.۶ تراوات ساعت آن از منابع تجدیدپذیر بود.
کل تولید برق ایران در سال گذشته تنها ۱.۴ درصد رشد داشت، در حالی که رشد مصرف سالانه برق ایران حدود ۵ درصد است و مقامات ایران امسال هشدار داده‌اند اگر مردم مصرف برق را کاهش ندهند با خاموشی مواجه خواهند شد.
تقریبا ۸۹ درصد برق ایران در نیروگاههای حرارتی با مصرف محصولات نفتی، گاز و زغال سنگ و کمتر از ۱۰ درصد نیز از نیروگاههای آبی تولید می‌شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار