کد خبر: ۴۲۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
وزیر نیرو با اشاره به کاهش نیم درصدی تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته گفت: این کاهش موجب صرفه‌جویی بزرگی در سوخت مصرفی نیروگاه‌ها شد و معادل همه سوختی بود که در طول سال برای تولید برق صادراتی کشور استفاده کردیم.
به‌گزارش برق نیوز،وزیر نیرو با اشاره به استمرار پویش هرهفته_الف_ب_ایر ان در سال ۹۹ که از نیمه دوم پارسال با بهره‌برداری از ۲۲۷ پروژه بزرگ صنعت آب و برق تا پایان سال آغاز شد، گفت: در چارچوب این پویش از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان به ثمر رسیده است.
 
«رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از مرکز پایش صنعت برق و پروژه ارتقای ۲۱ مگاواتی ظرفیت نیروگاه شاهرود در هشتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از جمله پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده به ۳ سد مخزنی، ۲۲ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، یک پروژه بزرگ آب شهری، ۴ تصفیه خانه فاضلاب، چهار واحد نیروگاهی با ظرفیت ۶۶۵ مگاوات و دو نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت ۸ مگاوات اشاره کرد.

وی با اشاره به دو بخش «ساخت و سازها» و «ساز و کارها» در پویش امسال، گفت: ساخت و ساز به معنای آنچه که همواره انجام داده‌ایم و به آن تحت عنوان الف_ ب_ایران به صورت متمرکز اعم از احداث نیروگاه‌ها، سدها، شبکه‌ها، تصفیه خانه‌ها و... می‌پردازیم، اما ساز و کار‌ها بخش مهم‌تری است که می‌تواند بستر سهل کننده ساخت و ساز‌ها باشد.

اردکانیان با اشاره به افتتاح مرکز پایش صنعت برق در قالب یک پروژه ساز و کاری و ارتقای راندمان یک واحد بخار نیروگاه شاهرود به عنوان یک پروژه ساخت و سازی گفت: در این نیروگاه به عنوان یکی از نقاط شروع این عرصه فعالیت، از امروز به مدد فناوری که محصول کار فرزندان و مدیران باتجربه کشور است، شاهد افزایش بیش از دو درصدی راندمان این واحد از میزان موجود خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش نیم درصدی تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته گفت: این کاهش موجب صرفه‌جویی در میزانی از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها شد و معادل همه سوختی بود که در طول سال برای تولید برق صادراتی کشور استفاده کردیم؛ لذا این عرصه جدید در صنعت برق و در بخش آب هم که معطوف به افزایش بهره‌وری اعم از منابع مالی، فناوری‌های موجود و منابع انسانی است، مسیر جدیدی را برای توسعه پایدار کشور باز می‌کند. ما قطعا" این مسیر را با شدت ادامه می‌دهیم و این افزایش و ارتقای راندمان در نیروگاه شاهرود موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه در سوخت و تولید برق بیشتر می‌شود.

وزیر نیرو ماحصل افزایش ۲۱ مگاواتی راندمان نیروگاه شاهرود را برابر با تامین نیاز ۸۰ هزار نفر جمعیت در زمان خاموشی احتمالی برنامه‌ریزی شده عنوان کرد و گفت: اگر خاموشی برنامه‌ریزی شده بدهیم مانند این خواهد بود که یک شهر ۸۰ هزار نفری از خاموشی نجات پیدا می‌کند؛ این قبیل کار‌ها وسعت زیادی دارد و از این عرصه بیشتر خواهیم شنید.
 

"رضا اردکانیان" افزود: این عرصه جدید در صنعت برق و در بخش آب هم که معطوف به افزایش بهره‌وری اعم از منابع مالی، فناوری‌های موجود و منابع انسانی است، مسیر جدیدی را برای توسعه پایدار کشور باز می‌کند. ما قطعا" این مسیر را با شدت ادامه می‌دهیم و این افزایش و ارتقای راندمان در نیروگاه شاهرود موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه در سوخت و تولید برق بیشتر می‌شود.

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: در آغاز فصل تابستان، هفته اول تیر برای ما وزارت نیرویی‌ها، علاوه بر هفته مدیریت مصرف آب فرصتی است که ارتباط خود را با مردم در این زمینه فعال‌تر کرده و به خود و هم‌وطنان، بیشتر یادآوری کنیم که چقدر مهم است در کنار همه تلاش‌ها برای تولید و عرضه این دو محصول راهبردی (آب و انرژی)، سهم و نقش خودمان را در رعایت آداب و عادات صحیح‌تر در مصرف این دو ایفا کرده و از این جهت زندگی را برای خود و فرزندانمان توام با رفاه و آسایش بیشتر رقم بزنیم.

وی با اشاره به هفته هشتم پویش هرهفته_الف_ب_ایران افزود: با اتکای به تجربه موفق پویش در نیمسال ۹۸ با اتمام ۲۲۷ پروژه با سرمایه بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان، امسال را با ظرفیت بیشتر و ابعاد وسیع‌تری آغاز کردیم و تا پایان سال ۹۹، ۲۵۰ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید. اگرچه شرایط تحریم است، اما این، انگیزه ما را برای تلاش بیشتر و وفای به عهد مضاعف می‌کند.

اردکانیان ادامه داد: امسال موفق شدیم نتیجه سال‌ها زحمت و تلاش همه دست‌اندرکاران صنعت برق را در قالب اولین‌های برقی تدوین کنیم که نسخه‌ای از آن تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و با اظهار لطف ایشان مبنی بر تقدیر از تلاش همه همکاران و تاکید بر ادامه کار با همین جدیت و از جمله توجه دادن ما به عرصه بسیار مهم که عرصه شبکه‌های انتقال است، مواجه شدیم. ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن توفیق پیدا کردیم که اولین پاسخ را به این توجه دقیق و هوشمندانه ایشان عرضه کنیم و آن، پروژه‌ای است که امروز با عنوان افتتاح مرکز پایش شبکه انتقال و توزیع برق کشور به ثمر رسید.

وی گفت: به مدد مرکز مزبور، تمامی این سیستم در معرض رویت خواهد بود و با دقت فراوان خواهیم توانست تمام نقاط این شبکه وسیع و عملکرد آن و مدیرانمان را در عرصه‌های مختلف مدنظر داشته باشیم و از دل این پایش دقیق و رویت‌پذیری شبکه، پروژه‌های مهمی برای بهبود سیستم انتقال و اتصالاتی که دارد و احیانا روشن شدن نقاط ضعف آن و پایداری این سیستم عاید خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی این مرکز افزود: بخشی از سرمایه‌گذاری‌های صنعت برق در کنار تولید و ساخت نیروگاه‌ها معطوف به این سیستم خواهد بود و دولت و مجلس مانند همیشه ما را مدد خواهند داد که امید است با دانستن قدر توجه رهبری، در این صنعت زیربنایی بویژه در سال جهش تولید و در ماه‌های گرم سال بر تلاش‌ها و فعالیت‌ها افزوده شود. عملکرد ما مورد توجه آحاد هموطنان است.

وی گفت: با کمک مردم، این تابستان را که گرمایش زودتر به ما رسیده و به نظر استمرار خواهد داشت، با اتخاذ روش‌های صحیح مصرف تبدیل به تابستانی همراه با آسایش خواهیم کرد.

اردکانیان در عین حال با اشاره به نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری برای پروژه‌ها گفت: این اشتیاق و علاقه و تاکید بر واگذاری پروژه‌های بیشتر به بخش خصوصی فعال در این عرصه، در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی علامت دیگری است از اینکه صنعت برق و وزارت نیرو هر چند مبالغ هنگفتی بدهکار است، اما از خوش‌حساب‌ترین و مورد اعتمادترین بدهکاران به همکاران خود در بخش خصوصی است و این اشتیاق به مشارکت بیشتر در پروژه‌های بیشتر علامت پابرجایی، پایداری و وفای به عهد است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش تمام همکاران ما این است که با برداشتن بار‌های مالی از دوش سرمایه‌گذاران به آن‌ها مجال بیشتری برای مشارکت داده شود، اظهار کرد: هر چند منتظر روشن شدن مکانیزم بازگشت سرمایه توسط دولت بودیم، خوشبختانه حال که شرایط برای بازپرداخت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت فراهم شده، به محض اخذ مصوبه از هیئت وزیران که در دستور کار است با استفاده از بند «و» تبصره یک، این پرداخت‌ها فعال می‌شود.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
دستکاری در عدد و رقم و آناره.کارجدیدی نشد .
منم می گم تلفات دودرصد کاهش یافت و بر مدار هفت درصد است.
کی به کیه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
صرفنظر از بحث صحت اعداد و ارقام ارائه شده، تلفات انرژی الکتریکی به 2 بخش اصلی تلفات فنی و غیر فنی تقسیم میگردد و کاهش مصرف سوخت فقط در مورد تلفات فنی صدق میکند و تلفات غیر فنی را شامل نمیگردد، با توجه به اینکه عمده نوسانات آمار تلفات مربوط به تلفات غیر فنی است، بنابراین کاهش مصرف سوختی در اثر کاهش تلفات غیر فنی اتفاق نمی افتد...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار