کد خبر: ۴۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
تلفات کرونا مستقیما به فرکانس بستگی دارد. هارمونیک‌های فرکانس بالا (هارمونیک‌های سوم به بالا)، همیشه در جریان انتقالی به وسیله‌ی خطوط فشار قوی وجود دارند. هارمونیک‌های فرکانس بالا، جریان کرونا و تلفات را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند؛ بنابراین، شکل موج تغذیه نیز، اثر مشابه‌ی روی تلفات کرونا دارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، عوامل الکتریکی تاثیر به سزایی در تلفات کرونا دارند.
تاثیر هادی‌ها و عوامل الکتریکی بر کرونا
این عوامل شامل: فرکانس و شکل و موج، شدت میدان اطراف هادی است.تاثیر فرکانس و شکل موج روی کرونا:به عبارت دیگر تلفات کرونا مستقیما به فرکانس بستگی دارد. هارمونیک‌های فرکانس بالا (هارمونیک‌های سوم به بالا)، همیشه در جریان انتقالی به وسیله‌ی خطوط فشار قوی وجود دارند. هارمونیک‌های فرکانس بالا، جریان کرونا و تلفات را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند؛ بنابراین، شکل موج تغذیه نیز، اثر مشابه‌ی روی تلفات کرونا دارد.

شدت میدان اطراف هادی:

تلفات کرونا به مقدار ولتاژ یا شدت میدان الکتریکی اطراف هادی بستگی دارد .. به طوری که در نقاط زانوی و قبل از آن، به تدریج زیاد می‌شود. اما بعد از خمیدگی، تلفات کرونا به سرعت افزایش می‌یابد. تحت وضعیت هوای صاف، خمیدگی منحنی تلفات کرونا در اطراف نقطه ولتاژ شکست بحرانی اتفاق می‌افتد.

عوامل مربوط به هادی:

این عوامل شامل موارد زیر است:

-قطر هادی
-تعداد هادی در هر فاز
- وضعیت سطحی هادی
-گرمای هادی بر اثر جریان بار

-قطر هادی:

با افزایش قطر هادی، شدت میدان الکتریکی در سطح هادی کاهش می‌یابد. با کاهش این میدان، تلفات کرونا نیز کم خواهد شد. البته اثر ناصافی سطح هادی نسبت به قطر هادی، تاثیر بیشتری در افزایش میدان دارد؛ بنابراین، احتمال افزایش تلفات کرونا با افزایش اندازه هادی‌ها، مستقیما با شرایط سطحی هادی مرتبط است.

تعداد هادی در هر فاز:

با افزایش تعداد هادی‌های هر فاز (منظور خطوط باندل شده، است.) شدت میدان الکتریکی روی هر سیم کاهش می‌یابد. (مانند افزایش قطر هادی می‌باشد.) این موضوع از آنجایی ناشی می‌شود که با افزایش تعداد هادی‌های هر فاز، سطح مقطع جانبی هادی‌ها نسبت به استفاده از یک هادی (با همان سطح مقطع سیم)، بیشتر می‌شود؛ بنابراین، چگالی بار سطحی و در نتیجه، شدت میدان الکتریکی روی سطح هادی، کاهش می‌یابد. به همین جهت، کرونا و تلفات ان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد .

وضعیت سطحی هادی:

هادی‌ها در اوضلع جوی، بدون پوشش هستند؛ و در نتیجه، سطح هادی، خاک و آلودگی را روی خود نگه می‌دارد. ناهمواری سطح هادی، دلیل اصلی زود رسیدن به ولتاژ شکست بحرانی خواهند بود. با ایجاد تخلیه‌های الکتریکی در هوا گازی به نام ازون o۳ و اکسید‌های نیتروژن تولید می‌کند. این گاز‌ها عناصر بی ثباتی هستند؛ و به راحتی قادر به اکسیداسیون عناصر هستند؛ و اکسیژن از سطح هادی جدا می‌کنند. در مراحل اکسیداسیون هادی، ازون اصلی‌ترین عامل است که از تخلیه الکتریکی کرونا ناشی می‌شود. با انجام تخلیه‌ی جزئی کرونا و اکسیداسیون، ناهمواری‌های تیز روی سطح هادی، به تدریج صاف شده و هموار می‌شوند؛ و تلفات کرونا را کاهش می‌دهند.

گرمای هادی بر اثر جریان بار:

گرم شدن هادی بر اثر جریان بار، اثر غیر مستقیمی در کاهش تلفات کرونا دارد. بدون چنین گرمایی، دمای هادی، کمی پایین‌تر از دمای هوای مجاورش خواهد بود. در غیاب گرمای هادی‌ها، قطرات کوچک شبنم روی سطح هادی د رهوای مه آلود یا در زمان‌های رطوبت زیاد هوا، جمع خواهد شد که این موضوع، تلفات کرونا را افزایش می‌دهد. گرمای حاصل از جریان بار، از جمع شدن این قطرات شبنم روی سطح هادی ممانعت می‌کند. در زمان بارندگی، حرارت هادی‌ها، تاثیری روی تلفات کرونا ندارد، اما بعد از بارش این حرارت، خشک شدن سطح هادی را سرعت می‌بخشد. در صورتی که قطرات آب باقی مانده روی سطح، به سرعت کاهش یابد، تلفات کرونا هم کاهش می‌یابد.
 
 
منبع: ava124
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار